Byggahus.se
Jag är med på hur du tänker.
Men jag skulle, som företrädare för elbolaget, inte lägga mig i det, o ännu mindre följa med på ett möte.

Svar på mitt sista mail

"Bäste Xxxxxxx!
Då ingen i styrelsen vet om att något annat bestämts än att Du efter arbetet med dikning mm skulle "grusa upp, efter vintern" är det bra om Du översänder det avtal Du åberopar så får styrelsen titta på det.
Det styrelsen kom fram till på senaste mötet var att Du inte ensam ska behöva stå för återställandet då de andra två fastigheterna också orsakat ökat slitage om än inte i samma omfattning. De åtgärder Du redan vidtagit kanske Du kan åberopa i er samverkan...?
Ett alternativ är att Vägsamfälligheten bekostar "Din del" av arbetet och sedan fakturerar Dig men vägen måste göras i ordning.
Nästa, vårt sista möte innan årsmötet, hålls den 8/3 och tills dess är Du välkommen att komma in med Dina synpunkter och ett eventuellt yrkande skriftligen.
Vänliga hälsningar
Xxxx Xxxxx
ordförande"

Jag har mailkonversation med styrelsen sedan tidigare om vad som skulle göras. Bör jag copypasta eller bara låta detta va? Jag orkar snart inte bry mej utan bara köra kalla handen så får dom göra vad dom vill. Kommer det en faktura bestrider jag den.. ?

Redigerat av moderator:
Visa avtal, det finns inga avtal mer än att dom gick med vid vandringen... bör jag skriva tt jag vill se ett avtal som säger att jag är med i någon samfällighet och att jag vill se dokumentation på besiktning för slitage?

Det verkar väl rimligt att tydligt adressera elefanten i rummet efter all kommunikation ni haft, dvs att du (1) inte är med i föreningen och att det (2) inte finns någon besiktning gjord och du inte håller med om skadorna. Redogör för det tydligt så får ju saken sedan ha sin gång.

• Gilla
AndersOhrt och 6 till
  • Laddar…
SlamFreddan SlamFreddan skrev:
Jag har mailkonversation med styrelsen sedan tidigare om vad som skulle göras. Bör jag copypasta eller bara låta detta va? Jag orkar snart inte bry mej utan bara köra kalla handen så får dom göra vad dom vill. Kommer det en faktura bestrider jag den.. ?
SlamFreddan SlamFreddan skrev:
Visa avtal, det finns inga avtal mer än att dom gick med vid vandringen... bör jag skriva tt jag vill se ett avtal som säger att jag är med i någon samfällighet och att jag vill se dokumentation på besiktning för slitage?
Personligen hade jag tänkt att här är det läge att hålla en kort, men saklig, ton. Så, jag hade sammanfattat (så kort som möjligt) vad som sagts sedan tidigare och under "rundvandringen", samt bifogat mailkonversationen. Sedan hade jag avslutat med att jag, som inte har del i samfälligheten, redan har åtagit mig åtgärder utöver vad som kan krävas utav mig och eventuella fakturor som skickas från en förening jag inte är med i eller beställt jobb utav kommer att bestridas.

Egen erfarenhet från två andra scenario men där det skickades fakturor på jobb som vi ansett oss redan betalat enligt de avtal vi hade (eller i ena fallet inte fått hela det jobb som beskrevs, så vi betalade inte hela beloppet), så bestred vi helt enkelt och kommunicerade enbart i korta och "torra" ordalag. Ingenting mer hände efter det (gissningsvis för att personen och företaget som försökte kräva oss på pengar visste att vi hade rätt), och såhär fyra/fem år senare är det fortfarande helt tyst. Jag tror att många försöker jobba med manipulering och liksom "veva upp" en, för då kan man skapa en stämning där det känns som juridiska påföljder hela tiden hänger i luften och det är lättare att skrämma folk till att göra som man vill. Du får göra som politikerna, papegoj-tekniken, och helt enkelt inte lämna några ytterligare kommentarer, bara upprepa samma korta fakta om de fortsätter tjata. ;)

• Gilla
Boilerplate4U och 5 till
  • Laddar…
Problemet med föreningen, bostadsrätt eller samfällighet, de drivs av privatpersoner som många gånger inte vet något om juridik eller något liknande. Att skicka ett brev formulerat på ett så lustigt sätt är typiskt okunnig. De kan inte säga att du ska betala sen får du ta det med de andra fastigheterna. Kravet måste ligga per adress. Du ska inte behöva bråka med dina grannar om hur mycket man ska betala. Bevisbördan ligger naturligtvis på föreningen. Eftersom de skickar fakturan så måste de kunna visa att det föreligger en skuld.

Som alla har sagt, håll dig till mail. Då finns all dokumentation där. Samt att det blir lättare. (sätt dig på händerna och räkna till tio innan du svarar på deras mail;))
Jag tycker väl egentligen inte att du ska säga så mycket mer utan vänta på deras nästa drag.

• Gilla
Hemmakatten och 1 till
  • Laddar…
Pratade precis med ena grannen (han som byggt husen), han har samma inställning som jag. Han kan gå med på att sladda vägen när det torkat upp i vår precis som jag erbjöd från början. Den andra grannen får jag inte tag på..

Vi skulle höras till helgen igen och komponera ihop något som vi skriver under och lämnar till samfälligheten men vi kommer inte gå med på dessa krav.

Jag skiter i att svara på mailet tror jag för att inte skruva upp stämmningen genom att låta mina känslor ta över.

• Gilla
Pytt och 3 till
  • Laddar…
harry73
Skriv t ex

Jag hänvisar till tidigare mejlkonservation med styrelsen, t ex mejl till (förnamn efternamn) den (datum) m fl., där vi kom överens om en gemensam besiktning varefter åtgärden bestämdes.
Både besiktningen och de överenskomna åtgärder är utförda och jag anser att ärendet därmed är avslutad.
Sedan kan jag tycka att det är märkligt att ni nu igen söker kompensation för slitaget som jag redan kompenserade ich jag kommer att informera berörda grannarna.
Mvh slamfreddan

• Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
T Tompa01 skrev:
Men om vägen får stadsbidrag så fallet väll detta? Då får vägföreningen inte reglera vägtrafiken, annat än under kortare tid t.ex förbjuda tung trafik vid tjällossning. Då skall vägen hållas farbar för alla utan ersättning från ej medlemmar.
Jag är osäker hur dessa regleringar samverkar.

Grundtanken med lagen är att TS ska bli medlem i vägföreningen genom en överenskommelse enligt anläggningslagen. Detta ger ju TS möjlighet att påverka väghållningen vilket ligger i hans intresse.

Ett alternativ är 50 § där TS ges tillträde till vägen mot skälig slitageersättning. Men TS får ingen större möjlighet att styra över väghållningen. Men vad TS ekonomiska intresse i detta skulle ligga om vägen hålls öppen för allmän trafik förstår jag inte riktigt.

Någon som kan förklara?

Claes Sörmland
Nu händer exakt det jag varnade för: En massa onödigt mailande fram och tillbaka som inte leder någon vart. Döda det, inget gott kommer ur detta.

Jag skulle skriva:

"Vill föreningens styrelse diskutera sin väghållning i förhållande till min fastighet så står min dörr alltid öppen. Jag bjuder på kaffe. Hör av er för att bestämma en tid. Väl mött!"

• Gilla
Workingclasshero och 2 till
  • Laddar…
Hemmakatten
Som sagt, förläng inte denna diskussion, svara ingenting.

• Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Nu händer exakt det jag varnade för: En massa onödigt mailande fram och tillbaka som inte leder någon vart. Döda det, inget gott kommer ur detta.

Jag skulle skriva:

"Vill föreningens styrelse diskutera sin väghållning i förhållande till min fastighet så står min dörr alltid öppen. Jag bjuder på kaffe. Hör av er för att bestämma en tid. Väl mött!"

Det finns dock 2 problem, eller nackdelar, med den metoden... Den största och mest uppenbara är att det dom/man säger inte blir dokumenterat, till skillnad mot mail där man har allt som sagts svart på vitt. Man slipper ev. "näe, men det sa jag ju inte." "näe, nu hittar du på" osv.

Andra problemet är att TS lätt blir upprörd vid konfrontation, vilket kan göra att man t ex säger fel sak vid fel tillfälle, samt att risken är stor att bli "överkörd". Det skulle inte gynna någon part.
Med text såsom mail är det betydligt lättare att säga det som ska sägas, på ett korrekt sätt, eftersom man har tid på sig att läsa igenom både det motparten skrivit och det man själv skrivit, innan det blir "sagt"(mailet skickat, t ex). Jag är precis likadan själv :p

• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Även jag har lätt att bli upprörd, därför brukar jag till och med göra så att jag svarar mail/brevledes, och när jag skrivit texten så väntar jag så länge det går (några timmar, nån dag) och läser sej igenom det hela och putsar på det, då är jag inte lika upprörd och kan få till nåt som är torrare och striktare.

• Gilla
Mikael_L och 1 till
  • Laddar…
Jag vill igentligen svara och fråga efter besiktningsprotokoll samt dokument som säger varför jag ska lyda under 48 a.

Men det känns dumt om vi ska göra något tillsammans med grannar att eldapå situationen, eller? :oops:

Hemmakatten
Du tänker rätt, SlamFreddan. Ta det lugnt, skicka inga svar. Det gör situationen ändå värre och ger bara argument för samfälligheten och dess ombud. Simma lugnt, svara inte.

• Gilla
Claes Sörmland och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.