Byggahus.se
Jag har äntligen lyckats få tag på en beggad Dustcontrol till vettigt begagnatpris och det blev en DC1800 ECO.

Filtren är ju inte helt billiga direkt så funderar över "best-practise" när man suger betong- och spackel-damm för att maximera livslängden på filtren?
Några tips?

Bästa svaret

Var försiktig när du blåser rent dem så ska det inte vara någon fara.
Ofta blir man ju sugen på att bara knacka dem mot en vägg eller dylikt, men en kompressor på lågt flöde så är de som nya sen.
De sätter igen ganska snabbt när det kommer till betongdamm, så man kan behöva blåsa rent dem oftare än vad man kanske tror.

• Gilla
anders07
  • Laddar…
Med min gamla Kärcher knackade jag filtret mot en vägg men då hade jag inte någon kompressor men nu har jag även det så det får bli tryckluften framöver då!

• Gilla
C.Lundin
  • Laddar…
Grattis! Jag brukar börja med att knacka filtret för att snabbt få bort det mesta (på de håra delarna, inte på själva filterytan) och sedan blåsa rent om det behövs. Hur ofta det behöver göras beror nog mer hur stor begränsning i sug en står ut med, tror inte det påverkar livslängden så mycket så länge man är försiktig vid rengöring.

nanowire nanowire skrev:
Grattis! Jag brukar börja med att knacka filtret för att snabbt få bort det mesta (på de håra delarna, inte på själva filterytan) och sedan blåsa rent om det behövs. Hur ofta det behöver göras beror nog mer hur stor begränsning i sug en står ut med, tror inte det påverkar livslängden så mycket så länge man är försiktig vid rengöring.
Bra tillägg, jag kanske var lite otydlig där.
Hur ofta man rengör påverkar inte livslängden märkbart nej, det var bara ett tips :)

nanowire nanowire skrev:
Tack! Ja, verkligen, efter typ två år av förlorade utförsäljnings-/konkurs-auktioner och för sen på bollen på Blocket annonser lyckades jag äntligen!
En gammal Ramirent maskin men med ny motor och nytt kontrollkort så den ska säkerligen hålla några år nu då!

Tack för tipsen!

anders07 anders07 skrev:
Tack! Ja, verkligen, efter typ två år av förlorade utförsäljnings-/konkurs-auktioner och för sen på bollen på Blocket annonser lyckades jag äntligen!
En gammal Ramirent maskin men med ny motor och nytt kontrollkort så den ska säkerligen hålla några år nu då!

Tack för tipsen!
Det kommer den säkerligen göra. Mycket robust och reparationsvänlig konstruktion, få saker som inte går att fixa :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.