Byggahus.se
Jag har en kamin som står på stenplattor idag. Dessa är utsågade i laminaten så att dom ligger i samma höjd. Jag vill nu lägga ett nytt golv på befintligt golv men får då problemet att jag måste kapa ur det nya golvet för kaminen...

Alternativ 1 är att lyfta kaminen? Hur svårt kan detta vara? Har en 1.5-plans villa med skorsten upp till tak.

Alternativ 2 att figursåga golvet efter kaminen. Får man ha laminatgolv i direkt anslutning? Är en täljstenskamin från Contura.

Fler alternativ?

nä du måste ju ha gnistskyddet intakt, det som är stenarna idag alltså. Att lyfta kaminen är visst inte all gånger så enkelt då skorstenen oftast står på kaminen.

Till (vissa?) Contura finns det ett gnistskydd i glas som bara läggs på golvet framför kaminen.
Då borde du kunna lägga golv hela vägen fram till kaminen och sedan bara lägga gnistskyddet ovanpå.

/M

• Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
M mgranbom skrev:
Till (vissa?) Contura finns det ett gnistskydd i glas som bara läggs på golvet framför kaminen.
Då borde du kunna lägga golv hela vägen fram till kaminen och sedan bara lägga gnistskyddet ovanpå.

/M
Vi har glas som gnistskydd till vår Contura. Under ligger det ekparkettgolv. Fungerar kanon. Glasskivan går lätt att dra ut också, så det är lätt att städa under den om det har kommit in smuts under.
Kanske inte syns jättetydligt på den bifogade dåliga mobilbilden.
Skärmklipp.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Men då vilar kaminen på glasskivan? Jag måste ju lyfta den för att få under skivan isf?

Nej, Glasskivan är skuren efter kaminens fot.

Nej ! Glasskivan ligger lös framför, den är anpassad för respektive modell.

Det mest vettiga är att ta birt det gamla och lägga det vya runt stenplattorna. Tycker jag iaf.

Hallå igen! Grabben har vart sjuk så har behövt lägga detta på hyllan ett tag.

Såhär tråkigt ser det ut idag. Jag är rädd att jag får en ful kant mot kaminen om jag lägger golvet över stenen. Bygger ju en del med foam och golv. Alternativ två att ta bort dom yttersta stenarna och ”skicka under” golvet?

• B0F7B564-CCEA-4F26-AC01-992771B33B66.jpeg
    Skapa konto
Har satt 2 krokar i taket i en takstol och lättar kaminen med 2 spännband, så jag kan dra ut glasskivan.
Sätter även träklossar nertill mellan kamin och vägg så den inte tippar

20200226_124317.jpg
Skapa konto

Hej, jag kan behöva ge mig på något liknande. Så jag är nyfiken hur det gick för dig?

Wigert Wigert skrev:
Hej, jag kan behöva ge mig på något liknande. Så jag är nyfiken hur det gick för dig?
Har gjort så flera gånger på olika kaminer med isolerade stålrör, men lyft inte mer än nödvändigt.

• Gilla
Per Olsson Nyanget och 1 till
  • Laddar…
Hej, står inför att lyfta vår kamin för att dra ut gnistskyddet i glas. Ca hur många mm kan man lyfta utan att rörplåten skadas?

Det räcker med 1-2 mm för att kunna dra ut glasskivan, men lyft lite i taget och känn efter om skivan lossnar.

• Gilla
Britt-Marie Sundman
  • Laddar…
Förlåt att jag terroriserar med frågor men känner mig rådvill. När vi sen lyft upp kaminen, tagit bort skivan ( OM VI LYCKAS!!) hur blir det då när vi sätter den på golvet? Då ”fattas” ju den höjden som skivan utgjorde. Måste vi kanske ha skivan?!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.