8 352 läst · 58 svar
8k läst
58 svar
Vanligt med skattefel vid bostadsförsäljning
Självklart är det en förmån.K kest skrev:När jag var anställd på kommunen och var sen och nästan hemma på em.
Skulle jag kört tillbaka och bytt bil, skrivit en timme övertid eller som jag ibland gjorde parkera vid hemmet för att fortsätta dag?
Kommunen var vinnare och jag förlorare, men jag vann tid. Slutade i rätt tid och startade något för tidigt.
Förmån?
Vilka andra har möjligheten att gratis köra runt med kommunens bilar menar du?
Huruvida du istället åkt och bytt bil, skrivit övertid, eller liknande är inte relevant. Det är ju upp till dig.
Du hade fortfarande kunnat nyttja kommunens bil, men självklart skulle betalat förmånsskatt för nyttjandet.
Ni måste skilja på att ha en förmånsbil och köra servicebil.
Det är normalt inte tillåtet att köra privat med företagets servicebil (förutom 100 mil, eller 10 tillfällen).
Det går alltså inte att välja resa för resa om det är privat eller inte, utan antingen är det full förmån eller inte. Om så hade varit fallet så hade det löst många problem.
Det har förut varit oförmånligt att ha en verkstadsutrustad servicebil som förmånsbil. Både för arbetsgivaren och för den anställde, samt att man har en bil som inte går att nyttja fullt ut med familj och allt vad det innebär.
Man har numera ändrat på reglerna, så det numera är mer lönsamt att ha servicebilen som förmånsbil. Det är fler och fler som nyttjar detta.
Så innan ni blir arga och spräcker ett blodkärl, när ni ser Byggare Bob lämna sin son på dagis, så kanske det är så att han faktiskt betalar skatt för resan.
Dessutom ser Skatteverket det som ok, att skattefritt stanna och handla på vägen hem, om det inte innebär en omväg. Så bli inte arga om ni ser en servicebil utanför ICA.
Visst finns det många som fuskar och de kommer antagligen att åka på en skattesmäll vid en kontroll. Därför använder många företag numera elektronisk körjournal, där varje start och stopp registreras.
Det är normalt inte tillåtet att köra privat med företagets servicebil (förutom 100 mil, eller 10 tillfällen).
Det går alltså inte att välja resa för resa om det är privat eller inte, utan antingen är det full förmån eller inte. Om så hade varit fallet så hade det löst många problem.
Det har förut varit oförmånligt att ha en verkstadsutrustad servicebil som förmånsbil. Både för arbetsgivaren och för den anställde, samt att man har en bil som inte går att nyttja fullt ut med familj och allt vad det innebär.
Man har numera ändrat på reglerna, så det numera är mer lönsamt att ha servicebilen som förmånsbil. Det är fler och fler som nyttjar detta.
Så innan ni blir arga och spräcker ett blodkärl, när ni ser Byggare Bob lämna sin son på dagis, så kanske det är så att han faktiskt betalar skatt för resan.
Dessutom ser Skatteverket det som ok, att skattefritt stanna och handla på vägen hem, om det inte innebär en omväg. Så bli inte arga om ni ser en servicebil utanför ICA.
Visst finns det många som fuskar och de kommer antagligen att åka på en skattesmäll vid en kontroll. Därför använder många företag numera elektronisk körjournal, där varje start och stopp registreras.
Hur funkar detta med servicebil som förmånsbil? Skattar man för "hela bilen" och tar milersättning från arbetsgivaren för resor i arbetet?L lordi skrev:
Bilen betingar ett visst förmånsvärde, som läggs på den anställdes inkomst. Detta förmånsvärde sänktes kraftigt (60%) på lätta lastbilar förra året.Z ZipLock skrev:
Sen beror det lite på hur man avtalar med arbetsgivaren.
Antingen betalar arbetsgivaren allt drivmedel, och man åker på att betala skatt i form av drivmedelsförmån för de antal mil som man har använt bilen privat.
Eller så betalar den anställde allt drivmedel och lämnar in en reseräkning en gång i månaden för de mil som bilen har använts i tjänsten.
I båda fallen måste man föra körjournal för att ha ett underlag att visa upp.

Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 11 153 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 11 153 inlägg
Min gissning är att många av felen när det gäller hus/bra är att folk drar av saker efter 5 år, trots att man inte får (gäller många saker), drar av hela värdet för utbytessaker samt att man inte räknar med avskrivning. Några exempel:
1. Man ersätter en gammal spis med plattor med en ny med induktion och drar av hela kostnaden för den nya spisen.
2. Man installerar en torktumlare och drar av hela värdet många år senare
3. Man målar om ett rum och drar av kostnaden för färgen 6 år senare när man säljer huset.
Sen finns det några som drar av för eget arbete och nyligen hade vi ju någon som frågade om man kunde dra av kostnaderna för svartarbete...
1. Man ersätter en gammal spis med plattor med en ny med induktion och drar av hela kostnaden för den nya spisen.
2. Man installerar en torktumlare och drar av hela värdet många år senare
3. Man målar om ett rum och drar av kostnaden för färgen 6 år senare när man säljer huset.
Sen finns det några som drar av för eget arbete och nyligen hade vi ju någon som frågade om man kunde dra av kostnaderna för svartarbete...
I de fallen är torktumlaren faktiskt en grundförbättring som får dras av. Något som det däremot ofta görs fel med är att dra sv hela kostnaden för renoveringar. Det får man inte göra, det är bara värdeökningen man får dra av i de fallen. Det finns tydlig information på skatteverket, så det är inte svårt att göra rätt.
Jante...jante...tragiskt att läsa alla avundsjuka kommentarer om dom som råkar ha firmabil med sig hem. Jag kan lova att det är absolut inget att vara avundsjuk på. Hämta barnen på dagis i en grisig firmabil i sketna arbetskläder. Njae jag vet inte om jag skulle kalla det för nån förmån i något avseende. Jag tror dom allra flesta hellre skulle parkera berlingon på jobbet, byta om och åka hem i privatbilen om dom kunde välja.
Men vad har egentligen allt detta med ”skattefel vid bostadsförsäljning” att göra?
Men vad har egentligen allt detta med ”skattefel vid bostadsförsäljning” att göra?
Renoveringsnovis
· Östergötland, Söderköping
· 3 458 inlägg
Precis, och mer exakt är det den "teoretiska" värdeökningen vid anskaffningen som gäller.D Daniel 109 skrev:
Dvs. den totala kostnaden minus vad det skulle kostat att byta till något med samma standard som fanns innan.
Det kan i många fall vara en riktigt klurig bedömning som jag misstänker inbjuder till innovativa resonemang även bland de mest stolta skattebetalararna. Det gäller att skilja på skick och standard där.
När jag sålde försökte jag göra rimliga bedömningar. Men jag är kanske unik. Men på väldigt många ställen skrivs det att man kan dra av allt de senaste 5åren.
Det beror på vad du lägger i ordet ”standardhöjande” du få bara dra av för sådant som är bättre än när du köpte huset. Köpte du huset nytt hus får du inte dra av någon renovering. Var det helrisigt får du dra av för det mesta. Men inte hela summan för renoveringar som var ett par år bakåt tiden, det är ju inte nyrenoverat längre.
Jag kan ta ett exempel. Vi renoverade badrummet. Det var 40år + när vi flyttade in och risigt. Vi renoverade till samma standard, dvs ingen grundförbättring. Vi sålde 3år efter renoveringen. Jag bedömde livslängden på ett badrum till 30år och drog således av 90% av kostnaden. Alla siffror ur minnet. Jag blev inte granskad så jag vet inte om de skulle accepterat mina antaganden. Men det är så man ska räkna. Motsvarande med nya tapeter, där räknade jag med 10års livslängd har jag för mig.
Jag kan ta ett exempel. Vi renoverade badrummet. Det var 40år + när vi flyttade in och risigt. Vi renoverade till samma standard, dvs ingen grundförbättring. Vi sålde 3år efter renoveringen. Jag bedömde livslängden på ett badrum till 30år och drog således av 90% av kostnaden. Alla siffror ur minnet. Jag blev inte granskad så jag vet inte om de skulle accepterat mina antaganden. Men det är så man ska räkna. Motsvarande med nya tapeter, där räknade jag med 10års livslängd har jag för mig.
Liknande trådar
-
Hur vanligt är det att det krävs bygglov vid installation av kamin med tillhörande stålskorsten?
Bygglov -
Vanligt med sprickor i trähus vid kyla/värme ?
Byggmaterial & Byggteknik -
Gigantiska byggtråden 2017, nu steppar vi upp. (som vanligt många bilder och VIDEO!)
Möbelsnickeri -
Vanligt med skadegörelse vid inbrott i fritidshus
Artikelkommentarer -
Ovanligt hög grundsula vid dränering
Grund & Markarbeten