Ja han framstår varken som innovativ eller kostnadseffektiv och han verkar inte så intresserad av huset mer än som en punkt på CV:et. Han var dock duktig på att imitera case study stilen vilket många arkitekter inte rår hem.
Hade jag valt en arkitekt som varit med med i husdrömmar hade det varit Josefin Nyman, hon lyckades krama ur varenda krona ur budgeten och skapade ett vackert hus.
Det var väl ganska uppenbart att pengar inte var något vidare problem och att man byggde som man ville helt enkelt.
Man ska nog inte döma hans profession i att kunna göra kostnadseffektiva byggnader utefter detta hus. Alla har olika personlighet. Detta tilltalar sannolikt hans.
Josefin gjorde mycket med väldigt lite pengar, imponerande. Men det finns ju ingenting i detta som säger att Henrik inte kunde klarat det precis lika bra. Eller någon annan. Det vet vi ju helt enkelt inte.
På vilket sätt visade han att han inte var intresserad av huset?
Varför bor då inte majoriteten av alla svenskar runt Göteborg? Om nu majoriteten skulle vilja bo där. Det kan vara ett populärt område så att priserna är höga, men det bor fortfarande folk i resten av Sverige och konstigt så trivs dom och vill inte flytta ner till Göteborg eller någonstans runtom där. Hur förklarar du det?
Många som åket ner dit tycket att det är så skönt att komma hem.
Ja du kompis, vart bor flest människor i landet.
[länk]
Inte var det då där. Men en av dom ställena där det bör flest på en begränsad yta.
Priset kanske spelar in? Du minns vad jag skrev, tillgång/efterfrågan? Alla har inte råd helt enkelt.
[länk]
Det bör ca. 2 miljoner där, och i Sverige 10 miljoner. Det är en konstig majoritet runt Göteborg. Ett område kan vara dyrt som du skrivet för att det inte finns så många av dom och efterfrågan är stor. Men att nå majoritet vill bo där stämmer nog inte, bara att det är ett populärt område. Och en av dom populäraste, som jag kommenterade, då skulle nog priser vara ännu högre. Finns många andra ställen det är dyrare på.
Jag läste fel, Rätt stor del av den svenska befolkningen tydligen vill, ingen majoritet som jag skrev. Läste inte så noga. Men undra hur många en stor del är
Men...är...inte...syftet...med...programmet att det ska vara drömhus? Jag kan bara prata för mig själv men jag hade knappast tittat på programmet om det handlat om monteringen av ett Älvsbyhus..eller nått annat kataloghus, som dom flesta bygger eller har råd med. Då faller ju hela konceptet med bra tv.
Då har vi helt olika uppfattningar om vad programmet bör handla om.
Det bör ca. 2 miljoner där, och i Sverige 10 miljoner. Det är en konstig majoritet runt Göteborg. Ett område kan vara dyrt som du skrivet för att det inte finns så många av dom och efterfrågan är stor. Men att nå majoritet vill bo där stämmer nog inte, bara att det är ett populärt område. Och en av dom populäraste, som jag kommenterade, då skulle nog priser vara ännu högre. Finns många andra ställen det är dyrare på.
Jag får inte ihop din mattematik riktigt. Hur stort är landet till ytan, hur stort är Göteborg till ytan? Och hur många bor där? Tänk tillgång (på bostäder) och efterfrågan (hur många kan tänka sig bo där).
Om vi låtsas att sverige är 450,000km2 stort, Göteborgs kommun 1000km2. Dvs. Göteborg motsvarar 0,22% av Sveriges yta och där bor 580,000 människor, eller om man så vill 5,8% av landets befolkning.
Om tar nån annan random kommun, tex. Gävle som är 3200km2 till ytan och där bor 102,000 människor. Dvs. Gävle motsvarar 0,71% av sveriges yta men bara 1,02% av befolkningen vill bo där. Gävle är således 3,23 gånger större till ytan än Göteborg men har 5,69 gånger mindre befolkning.
Jag ger mig på en gissning utan att veta, Göteborg är betydligt populärare att bo i. Villapriserna följer därför teorin om tillgång/efterfrågan, kanske priserna är 5ggr högre i Göteborg än i Gävle? Just på grund av populariteten.
Jag kollade upp bygglovet och tillgängligheten är löst med en plattformshiss i trappan. Jag såg inte att den var byggd dock vid inflyttning så de måste fått dispans i slutbesiktningen, samma måste gällt räcken etc. Det verkar även finnas planer på en angöring från ovansidan i framtida utveckling av området med fler tomter.
Klaugust skrev:
Jag undrar också över tillgängligheten. Visst är övre planet tillgängligt med sovrum, kök, allrum och badrum. Men hur når man det på ett tillgängligt sätt? Finns det nån parkering på baksidan av huset? Tillgängligheten enligt BBR gäller även tomter.
Annars var det jättefint, jag hade gärna ritat mitt hus i liknande stil. Jag hade dock försökt förskjuta volymerna för våningsplanen något från varandra, så att de inte är som två legobitar som är rakt upp och ned staplade på varandra, utan kanske som ett T eller L.
Balkongen hade jag nog också försökt variera så att den skapar olika rum istället för att vara jämnstor runt hela huset.
Jag får inte ihop din mattematik riktigt. Hur stort är landet till ytan, hur stort är Göteborg till ytan? Och hur många bor där? Tänk tillgång (på bostäder) och efterfrågan (hur många kan tänka sig bo där).
Om vi låtsas att sverige är 450,000km2 stort, Göteborgs kommun 1000km2. Dvs. Göteborg motsvarar 0,22% av Sveriges yta och där bor 580,000 människor, eller om man så vill 5,8% av landets befolkning.
Om tar nån annan random kommun, tex. Gävle som är 3200km2 till ytan och där bor 102,000 människor. Dvs. Gävle motsvarar 0,71% av sveriges yta men bara 1,02% av befolkningen vill bo där. Gävle är således 3,23 gånger större till ytan än Göteborg men har 5,69 gånger mindre befolkning.
Jag ger mig på en gissning utan att veta, Göteborg är betydligt populärare att bo i. Villapriserna följer därför teorin om tillgång/efterfrågan, kanske priserna är 5ggr högre i Göteborg än i Gävle? Just på grund av populariteten.
————————————————————
Jag gillar huset, dock svårt att förstå varför han vill kompromissa på trallen (samtidigt har han spräckt budget med 2 mkr redan). Men i sammanhanget är det ju inte så mycket? Är budgeten redan spräckt kan man väl fortsätta lite till?
Eller prioriterar man som Gert nämnde i programmet för att undvika att kompromissa.
Jag läste fel, Rätt stor del av den svenska befolkningen tydligen vill, ingen majoritet som jag skrev. Läste inte så noga. Men undra hur många en stor del är
Majoriteten av svenskarna bor i städer, nära tredjedelen bor i de fyra största städerna. Det tycker jag är ganska många, och förmodligen ett lite större antal än det kompisgäng du refererar till.
Jag kollade upp bygglovet och tillgängligheten är löst med en plattformshiss i trappan. Jag såg inte att den var byggd dock vid inflyttning så de måste fått dispans i slutbesiktningen, samma måste gällt räcken etc. Det verkar även finnas planer på en angöring från ovansidan i framtida utveckling av området med fler tomter.
Flitigt! Okej, så det är det nedre planet de har tillgänglighet för då, med den utvändiga plattformshissen, för jag har svårt att tänka mig att den går hela vägen upp till plan 2? Om man ska vara riktigt petig så tror jag inte att det klarar reglerna ändå, eftersom kökslängden i det som är märkt pentry är alldeles för lite för hur många som förväntas bo där. Men jag är inte expert på tillgänglighet. Jag försöker framför allt förstå inför framtiden
Så länge det finns tillräckligt stort kök någonstans i huset och det finns möjlighet till enklare tillredning på tillgängligt plan är det okej med reglerna. Jag tycker ändå man borde prata lite om dessa frågor i programmet, energianvändning, tillgänglighet, etc. Blir lätt att människor tror att vissa får göra som de vill med reglerna men oftast har det lösts mer eller mindre bra.
Klaugust skrev:
Flitigt! Okej, så det är det nedre planet de har tillgänglighet för då, med den utvändiga plattformshissen, för jag har svårt att tänka mig att den går hela vägen upp till plan 2? Om man ska vara riktigt petig så tror jag inte att det klarar reglerna ändå, eftersom kökslängden i det som är märkt pentry är alldeles för lite för hur många som förväntas bo där. Men jag är inte expert på tillgänglighet. Jag försöker framför allt förstå inför framtiden
Majoriteten av svenskarna bor i städer, nära tredjedelen bor i de fyra största städerna. Det tycker jag är ganska många, och förmodligen ett lite större antal än det kompisgäng du refererar till.
Dom vill bo på den där gatan, alla dom. Då blir det trångt där. För det var det jag kommenterade. Du kanske har missat det.
Men kag är glad att det är så många som bor i städrtms, och hoppas att fler flyttar dit.