Byggahus.se
hsd
Jordning av currylinjer;)

• Gilla
ichigo och 1 till
  • Laddar…
Kan förra ägaren ha grävt ner jord för teleutrustning? Jag har en jäkel till jordspett utanför ett fönster som är från något åskskydd för fax/tele ditsatt nångång på 80-90-tal antar jag.

Jordning för elstängsel ?

• Gilla
Riverdancer
  • Laddar…
R rehn skrev:
Jordning för elstängsel ?
Bra tanke!
Men vi har bara två eller tre små jordspett till vårat stängsel.
Vinkelprofil ca 2x2cm 30 cm långa, nedstuckna i marken

J jonaserik skrev:
Kärt barn har många namn sägs det, men matematiken har bara en formel för yta
Nu är det ju faktisk, rent matematiskt, fråga om ett rätblock. Höjden (tjockleken) är troligtvis dock så pass liten att man kan bortse från den, och då har man kvar de två ytorna uppe och nere. Dvs. 0.7m X 0.7m X 2 ytor ger ca 1m²

• Wow
EvertL
  • Laddar…
U ulfalf skrev:
Håller på att gräva för plintar i gräsmattan, kom ner en bra bit, mer än 40 cm, och stötte på en plåt. Skrot tänkte jag, har hittat allt möjligt i gräsmattan förut så jag slet upp den och upptäckte då att det satt en trasslig oskärmad tvinnad kabel på den.

U ulfalf skrev:
Håller på att gräva för plintar i gräsmattan, kom ner en bra bit, mer än 40 cm, och stötte på en plåt. Skrot tänkte jag, har hittat allt möjligt i gräsmattan förut så jag slet upp den och upptäckte då att det satt en trasslig oskärmad tvinnad kabel på den.

Helt klart att det är en slags jordplåt jag lyckats gräva upp - egentligen lite tur eftersom det ska komma en grävare i veckan och vara lite mindre varsam med gräsmattan.

Men vad ska jag göra nu? Gräva ett hål på ett ”säkert” ställe och lägga ner plåten i jorden igen? Eller finns det något sätt att kolla om plåten verkligen används? Det har nämligen hänt en del med elen i det här huset genom åren. Känns ju lite vanskligt att ha plåten ”i luften” om det nu är så att den verkligen är en jordplåt som används.

Helt klart att det är en slags jordplåt jag lyckats gräva upp - egentligen lite tur eftersom det ska komma en grävare i veckan och vara lite mindre varsam med gräsmattan.

Men vad ska jag göra nu? Gräva ett hål på ett ”säkert” ställe och lägga ner plåten i jorden igen? Eller finns det något sätt att kolla om plåten verkligen används? Det har nämligen hänt en del med elen i det här huset genom åren. Känns ju lite vanskligt att ha plåten ”i luften” om det nu är så att den verkligen är en jordplåt som används.
U ulfalf skrev:

En gammal jordning för åskledare?

• Gilla
Ludde76
  • Laddar…
Har ni räknat klart redan?
1m2 yta på en plåt är 1/2m2 plåt,
det är t.ex en kvadratisk plåt med sidorna 0,707m
eller en rektangulär plåt 0,1x5 m

electroluxaren electroluxaren skrev:
men kanttjockleken då?
2,8 m ggr 1mm?
Jaja, korta av längd o bredd med tjockleken på plåten då ..räknefelet är 0,001x2,8/1x100%=0,28%

U ulfalf skrev:
Tidigare ägaren påstår att det är fylle från när huset byggdes och jag har mätt resistansen mellan husets jord via förlängningssladd och den var oändlig så då bör väl inte plåten vara kopplad till husets jord på något vis.

Åskledare slog det mig att det kanske var men det finns ingenting på varken vårat eller grannens tak som skulle kunna vara andra ändan på åskledaren så det är också lite underligt i så fall. Kanske har funnits en men man monterar väl gärna inte bort en åskledare? Skulle anta att plåten är ungefär 1 m2 totalarea men den är nog inte av koppar, den är full av rost och inte grönt ärg.
Vad är det för dimention på de tvinnade ledningarna? Har ledarna någon isolering?

Sedan är jag lite konfunderad över resistansmätningen. Mätte du mellan skyddsjord och plåten borde det inte bĺi oändlig resistans, utan på sin höjd bli max något tiotal KΩ

Anders Björk Anders Björk skrev:
Vad är det för dimention på de tvinnade ledningarna? Har ledarna någon isolering?

Sedan är jag lite konfunderad över resistansmätningen. Mätte du mellan skyddsjord och plåten borde det inte bĺi oändlig resistans, utan på sin höjd bli max något tiotal KΩ
Ingen isolering på ledningarna. Tvinnad lite tjockare kabel av något slag.

Jag mätte mellan skyddsjord och plåten och resistansen var oändlig, så då drog jag slutsatsen att plåten inte är ihopkopplad med elen i huset.

Skyddsjorden borde ha någorlunda kontakt med 'sann jord', så det verkar konstigt med oändligt motstånd?

• Gilla
EvertL
  • Laddar…
harry73
Men om TS grävde upp den, då är det kanske inte jord längre, eller så har det aldrig varit jord och är det bara fyll

useless useless skrev:
Skyddsjorden borde ha någorlunda kontakt med 'sann jord', så det verkar konstigt med oändligt motstånd?
Om TS mätte motståndet med plåten uppgrävd ur marken så är det bara kabeln som kan ha kontakt med jord därför knappast någon vidare kontakt med marken/jordledare?

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.