Det är tråkigt att du inte har bra laddmöjligheter, det höjer upplevelsen något enormt och är enligt mitt tycke en förutsättning för att ha elbil om man inte är väldigt villig att åka iväg och ladda. Tycker ditt jobb borde erbjuda laddmöjlighet.
Det gör dom via sin parkering på jobbet. Men jag är på kontoret varannan onsdag och kontoret ligger norr om stan och jag bor söder om stan. Man åker inte genom Stockholm i onödan för att ladda med en 25 kw laddare. Dessutom har jag företagskort som jag tankar med. Jag kör ca 50 mil i snitt per vecka. Det är lite omständligt men det blir ca två timmar i veckan vid en laddstation. Då är jag mer missnöjd med bilen. Det är som att köra runt i Fabia Kombi. Hoppas lite på att det kommer en rymligare bil framöver när leasing avtalet gått ut.
Varför inte utbytbara batterimoduler som får laddas optimalt utan tidspress?
Man kan stanna på macken och byta på några minuter eller plocka med några extra på långresan i vildmarken.
Speca batteriet till 80% av den egentliga kapacitetet, låt kunden bara nyttja dessa 80%.
När batteriet inte längre håller sina 80% så läggs det åt sidan.
Med ett sådant koncept så äger man inte sitt batteri och det 'tillhör' inte bilen, utan man betalar en summa för att få ett batteri som håller en viss minimikapacitet vid varje byte.
Skulle redan vara en förbättring om man delar upp batteripaketet i flera utbytbara delar som kan laddas hemma (t ex dagtid med solceller) och att man tar med så många paket som man behöver för räckvidden
Jag gillar ändå tanken med utbytbart batteri men då som en räckviddsförlängare. Min tanke är att man i grunden utrustar bilar med batterikapacitet för 10-20 mils körning. Behöver man längre räckvidd petar man då in ett färdigladdat batteri som man hyr tillfälligt. På så sätt tänker jag att man får en bättre nyttjandegrad på de batterier som produceras. Man slipper också betala för en överkapacitet som kanske aldrig används i en nyköpt elbil.
Varför inte utbytbara batterimoduler som får laddas optimalt utan tidspress? Man kan stanna på macken och byta på några minuter eller plocka med några extra på långresan i vildmarken.
Hade varit mycket bra om det kunde gå till så.
Man får då ha någon annan modell av ägandet av batteriet än att bilägaren själv står för batteriet.
Tyvärr tror jag det är en helt orealistisk utopi. Man har inte ens kunnat enas om en enda sorts laddkontakt på 20 år som elbilar funnits, varför skulle man enas om något som innebär så stora ingrepp i bilens grundläggande konstruktion som batterifack.
Hade varit mycket bra om det kunde gå till så.
Man får då ha någon annan modell av ägandet av batteriet än att bilägaren själv står för batteriet.
Tyvärr tror jag det är en helt orealistisk utopi. Man har inte ens kunnat enas om en enda sorts laddkontakt på 20 år som elbilar funnits, varför skulle man enas om något som innebär så stora ingrepp i bilens grundläggande konstruktion som batterifack.
Håller med, helt orimligt att genomföra och idag finns det heller knappt något behov heller för den delen. Snart lanserar Porsche Taycan med 350kW laddning, så innan denna extremt komplicerade lösning är på plats så finns det snabbladdning ner till 15minuter från 5% till 80% och i praktiken kanske man utnyttjar 5-10 minuter för en laddning. Det är teknik som existerar och kommer ut på marknaden snart. Tror inte laddtider kommer vara ett bekymmer i framtiden.
Jag drömmer om en bil med flödesbatterier som jag tankar med flytande elektrolyt som jag laddat hemma med solceller under dagen.
Man kommer hem, tankar redan laddad elektrolyt och är redo att köra igen.
Tyvärr ännu sämre energidensitet än Li-ion batterier.