3 562 läst · 6 svar
4k läst
6 svar
Gamla velux takfönster.
Hej! Har ett par äldre velux takfönster (ca 25-30år) på övervåningen. De är furubeklädda inåt huset och har en tvåstegsöppning där man tar tag i handtaget och först öppnar en list för att få upp ventilationskanal och sedan i nästa steg låser upp fönstret och man kan öppna det. De är pivåhängda.
Till mitt problem! Täcklisten till ventilationskanalen har slått sig på ena fönstret så jag har rejält kallras och det drar nåt jävulskt nu när det har blåst så mycket! Har tänkt att åtgärda detta provisoriskt med en rejäl sträng silikon för att slippa draget från fönstret men sedan på sikt blir det byte! Tänker då ta in hantverkare till det då jag, har för många andra projekt som behöver sin tid!
Men då till frågan är velux enda alternativet på takfönster? Vill nog helst ha antingen aluminium eller PVC fönster om jag ska byta! Enda kravet jag har är att de ska vara pivå hängt så lång garanti som möjligt, inte kosta en månadslön (enbart fönsterna) och vara bra u-värde på! Om det finns ventilationskanal så är det ett plus men inte ett krav! Så vad har ni att säga om detta!? Mvh/Wiktor
Till mitt problem! Täcklisten till ventilationskanalen har slått sig på ena fönstret så jag har rejält kallras och det drar nåt jävulskt nu när det har blåst så mycket! Har tänkt att åtgärda detta provisoriskt med en rejäl sträng silikon för att slippa draget från fönstret men sedan på sikt blir det byte! Tänker då ta in hantverkare till det då jag, har för många andra projekt som behöver sin tid!
Men då till frågan är velux enda alternativet på takfönster? Vill nog helst ha antingen aluminium eller PVC fönster om jag ska byta! Enda kravet jag har är att de ska vara pivå hängt så lång garanti som möjligt, inte kosta en månadslön (enbart fönsterna) och vara bra u-värde på! Om det finns ventilationskanal så är det ett plus men inte ett krav! Så vad har ni att säga om detta!? Mvh/Wiktor
Velux är bra grejer. Finns andra tillverkare men Velux är bättre helt enkelt.
Räkna med 10k för ett komplett takfönster i storleken 78x98 samt ca 8k för montage innan rot.
Räkna med 10k för ett komplett takfönster i storleken 78x98 samt ca 8k för montage innan rot.
På vilket sätt är velux bättre? Materialkvalitét? Smidigare montering? Konstruktion? Köper inte att det är bättre för det kostar mer... Vill ha input på vad som gör velux bättre än andra! Och gärna höra ifall det dit finns någon med annat fabrikat som kan, ge för/nackdelar med just deras fönster
Verktygstokig
· Estocolmo
· 773 inlägg
Fakro är ett bra prisvärt alternativ istället för Velux.
Roto takfönster från Tyskland ska vara bra kvalitet enligt montörer vi har anlitat.
Har jobbat mycket med takfönster och säkert monterat 100-tal olika fönster! Inga är felfria, men det absolut bästa alternativet är Velux.
Fakro är ett billigare Velux, inklädnasplåtar, avrinningsskena, är tunnare och känns betydligt sämre i kvalité.
Fakro är ett billigare Velux, inklädnasplåtar, avrinningsskena, är tunnare och känns betydligt sämre i kvalité.
Hade samma problem med otäta gamla Velux takfönster. Ska av byta dem men de är dyra, över 10 tkr per fönster på plats. Gjorde en tillfällig lösning med "servicepaket" från återförsäljaren - nya tätningslister och allmän rundsmörjning av mekaniken. Bra resultat (inget drag eller kallras). Kostade ca 7tkr för 8 fönster. Rekommenderas innan vintern om du fortfarande har problemet.