Tja... Med tanke på att lagen oftast inte gäller retroaktivt så kan du använda ditt gamla dieselkraftverk.
Har du kollat hur illa det är med avgasreningen på ett kraftverk av den modell och år?
Avgasreningen blir bättre.
Men det är alltså så att de använder kraftverket för att länspumpa? Behöver de göra det hela tiden?
Eller är det bara vid speciella tillfällen? Låter de alltså kraftverket gå hela tiden även om inget är inkopplat?
Det låter inte speciellt smart. Hur vet du att de bara använder den till pumpen och låter verket gå hela tiden?
Även om inte pumpen används? Då kan jag förstå att du blir lite irriterad. Eftersom då finns det ingen funktion
för det.
Me under den här tiden som vi diskuterar i den här tråden borde de snart flytta allt vidare....
(förresten, om avgasröret är den inringade på bilden så förstår jag att arbetsledaren är lite avig till att förlänga avgasröret.
Det känns som väldigt bökigt och frågan är hur bra kraftverket skulle må kapaciteten skulle säkerligen sjunka? Idag är det en kort böj och sedan ner i backen... att förlänga det så att det släpper ut avgaserna några meter ovanför kraftverket känns som en utopi. Du får helt enkelt ge dig på Atlas Copco att ta fram kraftverk som har en skorsten som lätt kan förlängas och lobba för att använda något mer miljövänligt drivmedel som kan konkurrera med diesel)
Tja... Med tanke på att lagen oftast inte gäller retroaktivt så kan du använda ditt gamla dieselkraftverk.
Har du kollat hur illa det är med avgasreningen på ett kraftverk av den modell och år?
Avgasreningen blir bättre.
Ja, manickens ålder är en del av problemet. Modell 2006, produceras inte längre. Inte ett ord om partikelfilter, däremot anmodan om att man får sätta ett skydd på avgasröret om något brännbart skulle finnas i närheten p g a risk för gnistor!
Och det är mycket riktigt färdigpumpat nu. Men bara för att svara på din fråga - de var tvungna pumpa långsamt hela tiden under några dygn för det finns inget tryck i avloppsledningarna så de töms långsamt. Pumpen satt i en samlingsbrunn ute på åkern bakom våra trädgårdar, så egentligen behövde elverket inte stå på gatan alls i det fallet, men i och med att det var så stort så skulle det vara svårt att transportera det ända till brunnen, det fick vara en lång kabel istället (hade det varit något permanent så hade man haft en fastansluten dräneringspump styrd av nivåvakt, men det är ett annat projekt )
Vad gäller avgasröret så håller med att det sitter inte optimalt. Men med förlängning menar jag ett rör typ 100 mm, något i stil med de runda flexibla ventilationskanaler gjorda i aluminium. Binda fast vid en stolpe och böja i toppen så att det inte regnar in? Men något sådant borde finnas som tillbehör, absolut!
Finns förmodligen inget förbud när det gäller temporär drift av infrastruktur.
Kan likställas med att ett elverk ställs upp för att klara elförsörjningen till ett villakvarter ex. vid ett kabel eller transformator fel.
Det bästa i TS fall. har varit att kört ett "byggskåp" eller tillfällig elanslutning för el om det finns reservkapacitet i nätet. Det brukar göra det i de flesta fall åminstone nära nätstationen. Här tillhandahåller elnätsbolaget tre modeller på tillfällig anslutning 25, 63 & 80-250A nu går inte de alltid att koppla in exakt överallt i nätet. Med det brukar gå att genomföra vid behov i de flesta fall. Men inte i alla.
Dieselelverk är absolut inte billigt att köra. Så förmodligen har de redan undersökt den saken. Men det är väl kommunalt va bolag som grejar då brukar det tyvärr få kosta.
Finns förmodligen inget förbud när det gäller temporär drift av infrastruktur.
Kan likställas med att ett elverk ställs upp för att klara elförsörjningen till ett villakvarter ex. vid ett kabel eller transformator fel.
Det bästa i TS fall. har varit att kört ett "byggskåp" eller tillfällig elanslutning för el om det finns reservkapacitet i nätet. Det brukar göra det i de flesta fall åminstone nära nätstationen. Här tillhandahåller elnätsbolaget tre modeller på tillfällig anslutning 25, 63 & 80-250A nu går inte de alltid att koppla in exakt överallt i nätet. Med det brukar gå att genomföra vid behov i de flesta fall. Men inte i alla.
Dieselelverk är absolut inte billigt att köra. Så förmodligen har de redan undersökt den saken. Men det är väl kommunalt va bolag som grejar då brukar det tyvärr få kosta.
Att köra med "bygg el" är med största sannolikhet mycket krångligare och dyrare. Eftersom man är så korta stunder på varje plats Att då krångla med bygg el är med största sannolikhet inte görligt. Jag är övertygad om att de har undersökt saken.
Eftersom kommunen inte längre gör något i egen regi så kan man vara säker på att de inte kör mer än minsta möjliga tid med kraftverket.
Ja, manickens ålder är en del av problemet. Modell 2006, produceras inte längre. Inte ett ord om partikelfilter, däremot anmodan om att man får sätta ett skydd på avgasröret om något brännbart skulle finnas i närheten p g a risk för gnistor!
Och det är mycket riktigt färdigpumpat nu. Men bara för att svara på din fråga - de var tvungna pumpa långsamt hela tiden under några dygn för det finns inget tryck i avloppsledningarna så de töms långsamt. Pumpen satt i en samlingsbrunn ute på åkern bakom våra trädgårdar, så egentligen behövde elverket inte stå på gatan alls i det fallet, men i och med att det var så stort så skulle det vara svårt att transportera det ända till brunnen, det fick vara en lång kabel istället (hade det varit något permanent så hade man haft en fastansluten dräneringspump styrd av nivåvakt, men det är ett annat projekt )
Vad gäller avgasröret så håller med att det sitter inte optimalt. Men med förlängning menar jag ett rör typ 100 mm, något i stil med de runda flexibla ventilationskanaler gjorda i aluminium. Binda fast vid en stolpe och böja i toppen så att det inte regnar in? Men något sådant borde finnas som tillbehör, absolut!
Du ser vi har bråkat så länge du och jag att de redan hunnit bli färdiga
Tja... Med tanke på att lagen oftast inte gäller retroaktivt så kan du använda ditt gamla dieselkraftverk.
Har du kollat hur illa det är med avgasreningen på ett kraftverk av den modell och år?
Avgasreningen blir bättre.
Men det är alltså så att de använder kraftverket för att länspumpa? Behöver de göra det hela tiden?
Eller är det bara vid speciella tillfällen? Låter de alltså kraftverket gå hela tiden även om inget är inkopplat?
Det låter inte speciellt smart. Hur vet du att de bara använder den till pumpen och låter verket gå hela tiden?
Även om inte pumpen används? Då kan jag förstå att du blir lite irriterad. Eftersom då finns det ingen funktion
för det.
Me under den här tiden som vi diskuterar i den här tråden borde de snart flytta allt vidare....
(förresten, om avgasröret är den inringade på bilden så förstår jag att arbetsledaren är lite avig till att förlänga avgasröret.
Det känns som väldigt bökigt och frågan är hur bra kraftverket skulle må kapaciteten skulle säkerligen sjunka? Idag är det en kort böj och sedan ner i backen... att förlänga det så att det släpper ut avgaserna några meter ovanför kraftverket känns som en utopi. Du får helt enkelt ge dig på Atlas Copco att ta fram kraftverk som har en skorsten som lätt kan förlängas och lobba för att använda något mer miljövänligt drivmedel som kan konkurrera med diesel)
Ingen utopi att förlänga ett avgasrör.
Det fixar man för någon hundring. Vi har gjort det på våran AC xas 97 så att avgaserna mynnar ut ovanför containern. Allt står monterat på en lastväxlar ram.
Vi har diskuterat det med Atlas Copco och dom såg inga problem med att förlänga avgassystemet 2-3 meter och våra garantier på kompressorn gäller även fast vi har förlängt avgassystemet.
Att köra med "bygg el" är med största sannolikhet mycket krångligare och dyrare. Eftersom man är så korta stunder på varje plats Att då krångla med bygg el är med största sannolikhet inte görligt. Jag är övertygad om att de har undersökt saken.
Eftersom kommunen inte längre gör något i egen regi så kan man vara säker på att de inte kör mer än minsta möjliga tid med kraftverket.
Nä kommunerna gör inte mycket i egen energi.
Här i kommunen ser det ut att i mer regel än undantag att det blir "dåliga" upphandlingar som nästan alltid spränger budgeten med 50-200%. i alla fall om man ska tro det man läser i media.
Nu kan det vara så att förfrågningsunderlagen / förunderstudierna inte är bra och då blir det oftast inte ett bra slutresultat (ekonomiskt eller miljömässigt).
I TS fall hade det varit mycket enkelt att i upphandlingsunderlaget skrivit att tex. dieselelverk inte får användas utan att byggel ska användas i första hand.
Nu ska man inte bara fokusera på det ekonomi utan även på miljö, buller mm.
Att flytta ett byggkåp är inte koplicerat och går oftast fort om man i förväg har en plan. flytt kostar här 4.000:- men ska det flyttas flera gånger så gör man upp det i förväg och får ett lägre fastpris. hyran är 400:-/månad.
Alternativet så ställer man upp fler byggskåp på en gång. ex ett skåp där jobbet startar och nästa skåp på plats två. sedan flyttas skåp ett till plats tre...
Såg att elverket som används ger max 30A det är mycket sällan problem att sätta upp sådana små skåp och få 35A i villaområden.
Att köra med "bygg el" är med största sannolikhet mycket krångligare och dyrare. Eftersom man är så korta stunder på varje plats ...
Ja, det stämmer säkert i vårt fall. Men intressant att veta att möjligheten till "bygg el" finns som en tjänst.
Wwildeside skrev:
Ingen utopi att förlänga ett avgasrör.
Det fixar man för någon hundring. Vi har gjort det på våran AC xas 97 så att avgaserna mynnar ut ovanför containern. … inga problem med att förlänga avgassystemet 2-3 meter …
Där ser man! Samma sak (om förlängning med några meter) sa till mig precis en kollega som jobbar med förbränningsmotorer i ett labb på LTH. Och när man tänker efter så är ju personbilarnas avgasrör ganska långa, samtidigt som effekten är mycket större än 20 kW.
Jag har även hittat följande bilder på nätet, elverk med ett förlängt avgasrör
… I TS fall hade det varit mycket enkelt att i upphandlingsunderlaget skrivit att tex. dieselelverk inte får användas utan att byggel ska användas i första hand.
Eller något annat lämpligt om spridning av eventuella avgaser.
Nä kommunerna gör inte mycket i egen energi.
Här i kommunen ser det ut att i mer regel än undantag att det blir "dåliga" upphandlingar som nästan alltid spränger budgeten med 50-200%. i alla fall om man ska tro det man läser i media.
Nu kan det vara så att förfrågningsunderlagen / förunderstudierna inte är bra och då blir det oftast inte ett bra slutresultat (ekonomiskt eller miljömässigt).
I TS fall hade det varit mycket enkelt att i upphandlingsunderlaget skrivit att tex. dieselelverk inte får användas utan att byggel ska användas i första hand.
Nu ska man inte bara fokusera på det ekonomi utan även på miljö, buller mm.
Att flytta ett byggkåp är inte koplicerat och går oftast fort om man i förväg har en plan. flytt kostar här 4.000:- men ska det flyttas flera gånger så gör man upp det i förväg och får ett lägre fastpris. hyran är 400:-/månad.
Alternativet så ställer man upp fler byggskåp på en gång. ex ett skåp där jobbet startar och nästa skåp på plats två. sedan flyttas skåp ett till plats tre...
Såg att elverket som används ger max 30A det är mycket sällan problem att sätta upp sådana små skåp och få 35A i villaområden.
De va inte själva skåpet som var problemet
Utan problemet med att koppla in och ur det kostar och du blir begränsad
Och det kostar.
Ja, det stämmer säkert i vårt fall. Men intressant att veta att möjligheten till "bygg el" finns som en tjänst.
Där ser man! Samma sak (om förlängning med några meter) sa till mig precis en kollega som jobbar med förbränningsmotorer i ett labb på LTH. Och när man tänker efter så är ju personbilarnas avgasrör ganska långa, samtidigt som effekten är mycket större än 20 kW.
Jag har även hittat följande bilder på nätet, elverk med ett förlängt avgasrör
[bild]
och en lättillgänglig produkt, avgasslang (till höger) som finns i 4-meters längder: [länk]
Eller något annat lämpligt om spridning av eventuella avgaser.
Problemet med att förlänga avgasröret är den krök som blir. Det är där mycket av effekten skulle försvinna. Avgasröret på en bil försöker man få så rakt som möjligt.
Så även om det finns lösningar vilket jag inte betvivlat.
Tja du får lobba för att man ska ställa krav utsläppen. Förvisso tror jag att man gör det. Men så länge det inte finns tystare och som släpper ut mindre och renare avgaser. Sen räknar man på nått konstigt sätt som ingen begriper. Vilket resulterar i att de släpper it lika mycket
I det korta perspektivet så är det lukten som är den stora olägenheten oavsett det osynliga i avgaser...
Annars kunde jag inte låta bli att kolla hur böjning påverkar tryckfallet i ett avgasrör och det verkar inte så farligt så länge böjningsradien är större än 4 rördiametrar (12 cm för d=30 mm).
En 3,4 meter avgasslang som är krökt en gång 90° och en gång 180° skulle tryckfallsmässigt motsvara 4,4+0,2+0,4=4 meter rak slang (tanken går genast till centraldammsugare som funkar trots sina långa och ofta böjda slangar). Inte så farligt. Går att lobba för ;-)
Nu hängde jag inte med vad tryckfallet blev.
Men det man måste ta reda på vad det innebär för effekten. Hur mycket effekt tappar den?
Hur mycket skulle man kunna sänka effekten på en grovdammsugare om du inte hade alla böjar klart att det fungerar. Men du tappar effekt. Det är problemet.
I avlopp bör man undvika 90 böjar. Det har med flödet att göra. Så om vi kraftverket. Om effekten minskar då måste du vrida på lite mer och då blir det mer avgaser och mer ljud.
Men du får Sätta igång och forska på problemet. Räkna ut exakt hur allting föröndras se till att räkna ut hur det bli med
Ljuddämpare.
De är lika bra att du tar tjänstledigt och sätter igång. Ta med reningen också.
De är Mijö så bidrag borde inte vara omöjligt
Krökar på avgasrör gör väldigt lite för effekten så länge man inte går ner i storlek och håller sig bortom den avstämda delen som knappt är bakom byxröret på en sådan maskin och bakom ljuddämparen är det helt OK på de flesta motorer. Vore hur lätt som helst att sätta ett grovt ventrör med en 90 gradare som sticker upp en bit så slipper man marknära avgaser.
Men frågan är ju om man verkligen får ställa denna typ av aggregat surrande och luktande sena kvällar.
Krökar på avgasrör gör väldigt lite för effekten så länge man inte går ner i storlek och håller sig bortom den avstämda delen som knappt är bakom byxröret på en sådan maskin och bakom ljuddämparen är det helt OK på de flesta motorer. Vore hur lätt som helst att sätta ett grovt ventrör med en 90 gradare som sticker upp en bit så slipper man marknära avgaser.
Men frågan är ju om man verkligen får ställa denna typ av aggregat surrande och luktande sena kvällar.
Inte för att jag är expert långt därifrån. Jag vet bara det jag sett och mina tankar.
När det gäller flöde vill ha så böjar som möjligt när du drar avgasrör på en bil försöker man undvika bökar. Vi kan vara överens om att flödet begränsas. Dock är då frågan hur mycket.
Man behöver säkerligen tillstånd för att hålla på efter 19... Men det är nog ganska enkel att få. Vi pratar om tillfälliga byggen eller liknande. Inget av det vi pratar om är mer än tillfälligt.
Sen när man är mitt uppe i det kan det kännas som en evighet.
Börjar man bli irriterad på det så retar man upp sig på det mesta... Då stinker avgaserna ännu mer och det bullrar väldigt mycket