Byggahus.se
C
C CMOR skrev:
Här som värst. I övrigt bara småskador/sprickor.
Väldigt fint hus!
Ja, det där får man ta in ett proffs att fixa om det skall bli snyggt.
Spontant ser det ut som någon sorts sättningsskada, sen kanske man snålat lite med putsbäraren och putsens tjocklek.
Men är det bara dessa väggar som har lite större skador torde det ändå löna sig att laga vs. att byta till panel. Med panel skulle ju huset helt tappa den exklusiva karaktär som putsen ger.

Tack för att du tagit dig tid att hjälpa mig med mina frågor! Jo, det känns inte rätt att ändra husets karaktär så mycket men det är stor skillnad i pris.

Nu ser det ju ut att vara den grövre spritputsen som jag själv inte har nån erfarenhet av. Jag har bara lagat tak och väggar inne med kalkputs, men det är ganska lätt att lära sig själv - då slätputsat.

Om inte skadorna gjort att resten av fasaden är "bom" och håller på och falla ned så är omfattningen vad jag kan tycka inte enorm. Även om det är lite småbomt så tror jag att det mycket väl kan stoppa om man lagar upp det som fallit av... Dock är kalkputs på bygghandeln ganska dyr.

Jag skulle i er sits köpt lite kalkputs och testat att laga själv... Men inte väntat FÖR länge för jag tror att förfallet går rätt snabbt när vatten letar sig in bakom putsen och fryser...

Det viktiga är nog att laga upp det hjälpligt, kanske kan ni börja att lägga ett lager vanlig slätputs för att stoppa förfallet, och sen spritputsa och färga in en sida i taget när ni har tid?

Vårt hus är mycket likt till utseendet ert, men har från början varit panelat, värt att kolla så det inte sitter en fin panel under putsen, lätt att kolla när den rasat bort, då kan det vara lika rätt att knacka ned putsen och ta fram ursprungsfasaden...

...och är det bara det som syns på bilderna och inte allt annat släpper också så tar det nog inte jättemånga helger att bara laga dessa områden... Så räds inte detta! Jag hade en "vanlig" firma som tittade på mitt putstak som var skadat, de sa de ville göra om allt och det skulle kosta 50.000 minst - eller sätta gips. Nog fick jag hålla på några helger, men efter ett par år så är taket fortfarande fint... Jag tror få nuförtiden behärskar kalkputsning, iallafall så att de vågar laga upp och stå för resultatet - med konsekvensen att allt blir orimligt dyrt... Enda risken är ju att det går sönder på ett annat ställe om några år och ni får laga igen, men kan man själv så är det ju en enkel match...

Håller tummarna för att ni vågar laga och inte göra om helt! Huset riskerar tappa sin karaktär!

C
C CMOR skrev:
Jo, det känns inte rätt att ändra husets karaktär så mycket men det är stor skillnad i pris.
Inget av alternativen kommer att bli billiga, men spontant kan jag inte se varför det skulle kosta mer att laga det där än att sätta panel på hela huset. Det känns inte rimligt, även om man skulle behöva putsa om halva gaveln och göra en del större punktinsatser på andra ställen.
Har du räknat på det själv, eller har du tagit in offerter? De som i så fall räknat på putsarbetet, är det seriösa murare som har erfarenhet av revetering med kalkputs?

J JohanLun skrev:
...och är det bara det som syns på bilderna och inte allt annat släpper också så tar det nog inte jättemånga helger att bara laga dessa områden... Så räds inte detta! Jag hade en "vanlig" firma som tittade på mitt putstak som var skadat, de sa de ville göra om allt och det skulle kosta 50.000 minst - eller sätta gips. Nog fick jag hålla på några helger, men efter ett par år så är taket fortfarande fint... Jag tror få nuförtiden behärskar kalkputsning, iallafall så att de vågar laga upp och stå för resultatet - med konsekvensen att allt blir orimligt dyrt... Enda risken är ju att det går sönder på ett annat ställe om några år och ni får laga igen, men kan man själv så är det ju en enkel match...

Håller tummarna för att ni vågar laga och inte göra om helt! Huset riskerar tappa sin karaktär!
Jättetack för goda råd. Det är timmerstomme under putsen så inget att hämta där tyvärr.

C cpalm skrev:
Inget av alternativen kommer att bli billiga, men spontant kan jag inte se varför det skulle kosta mer att laga det där än att sätta panel på hela huset. Det känns inte rimligt, även om man skulle behöva putsa om halva gaveln och göra en del större punktinsatser på andra ställen.
Har du räknat på det själv, eller har du tagit in offerter? De som i så fall räknat på putsarbetet, är det seriösa murare som har erfarenhet av revetering med kalkputs?
Vi har haft två firmor här och kollat och ingen vill laga utan göra om helt. Verkar svårt att få tag på någon som kan och vill laga. Vi bor i Örebrolän, tips tas tacksamt emot.

C
C CMOR skrev:
Vi har haft två firmor här och kollat och ingen vill laga utan göra om helt. Verkar svårt att få tag på någon som kan och vill laga. Vi bor i Örebrolän, tips tas tacksamt emot.
Ja, att göra om allting är förstås en helt annan femma. Men har man gjort någon ordentlig bedömning av skicket som motiverar detta? Är det murare eller "byggfirmor" som tittat?

C cpalm skrev:
Ja, att göra om allting är förstås en helt annan femma. Men har man gjort någon ordentlig bedömning av skicket som motiverar detta? Är det murare eller "byggfirmor" som tittat?
Det är nog byggfirmor eftersom de också kunde erbjuda att sätta panel. Låter som jag ska försöka få tag på murare.

C
C CMOR skrev:
Det är nog byggfirmor eftersom de också kunde erbjuda att sätta panel. Låter som jag ska försöka få tag på murare.
OK, ja ja, det där är absolut inget jobb för en "byggfirma". Inte så konstigt att försöker styra in dig på att sätta panel.

Kolla med firmor som specifikt jobbar med fasadrenovering av kulturfastigheter. Brukar av naturliga skäl finnas ett antal i varje lite större stad, så borde inte vara något problem att hitta någon i Örebrotrakten. Du kan säkert få tips från länsstyrelsen, länsmuseet och lokala byggnadsvårdsföreningar. Oftast lite större firmor, men det behöver inte betyda att de inte även tar på sig mindre jobb. Förmodligen inte de billigaste firmorna du kommer att ha att göra med, men ett sånt jobb kräver någon som vet vad de håller på med. Tror ändå att det blir billigare än att sätta panel på hela huset.

Om budgeten är tajt så är förmodligen det optimala om du får tag på någon mindre firma, men inte så lätt att hitta.

C
C cpalm skrev:
OK, ja ja, det där är absolut inget jobb för en "byggfirma". Inte så konstigt att försöker styra in dig på att sätta panel.

Kolla med firmor som specifikt jobbar med fasadrenovering av kulturfastigheter. Brukar av naturliga skäl finnas ett antal i varje lite större stad, så borde inte vara något problem att hitta någon i Örebrotrakten. Du kan säkert få tips från länsstyrelsen, länsmuseet och lokala byggnadsvårdsföreningar. Oftast lite större firmor, men det behöver inte betyda att de inte även tar på sig mindre jobb. Förmodligen inte de billigaste firmorna du kommer att ha att göra med, men ett sånt jobb kräver någon som vet vad de håller på med. Tror ändå att det blir billigare än att sätta panel på hela huset.

Om budgeten är tajt så är förmodligen det optimala om du får tag på någon mindre firma, men inte så lätt att hitta.
Tack för tipsen! Jag börjar med att ta kontakt med länstyrelsen. De kanske kan hjälpa mig vidare med takmålning och kalkputsning.

Utan att ha en aning om hur huset ligger mm, men finns det inte risk att bli bygglovspliktig om man byter fasadtyp? Och i så fall hur troligt är det att det går att få?

H Hacke66 skrev:
Utan att ha en aning om hur huset ligger mm, men finns det inte risk att bli bygglovspliktig om man byter fasadtyp? Och i så fall hur troligt är det att det går att få?
Huset ligger långt ute på landet. Vi har haft länsstyrelsen här och tittat. Det fanns åtminstone inte då, länge sedan, pga platsen, inget bidrag att få gällande bevarandevärdet. Vet inte om det säger något om möjligheten gällande lov att byta fasad....

C CMOR skrev:
[bild] Hej!
Vi har renoverat/renoverar en fjällstuga från 60-talet och ett bostadshus från slutet av 1800-talet sedan 20 år tillbaka. Helt okunniga om asbest annat än i ertenit och kring kakelplattor (inga datorer, mobiltelefoner eller internet i hemmet på den tiden så vi var lyckligt ovetande om mycket).
Nu fanns det heller inget vatten eller värmesystem i någon av byggnaderna och ingen el i fjällstugan så den delen har vi klarat oss ifrån gällande asbest. 1800-tals huset var relativt orört. Gamla tak och golvplankor samt spegeldörrar kvar, lera på de flesta väggar. Det var endast målat eller tapetserat på ytskikten, något rum med tretex under.
På skorstenar och runt kaminer har vi rivit och slipat utan betänkligheter i 1800-tals huset (till viss del hjälpt av murare) I fjällstugan har vi rivit hela inner och yttertaket och bytt ut järnröret till en kamin. Nåväl, detta arbete har pågått från och till i flera år... Jag hade landat i att vi kan ha klarat oss ganska bra från asbest när jag började läsa på detta i somras. Det var möjligen murstockar i gamla huset ( men de byggdes nog innan asbest i murbruk), någon elcentral (fanns lite obrukbara elledningar i gamla huset) och kanske i fjällstugan i takisoleringen där jag trodde att det bara var mineralull (vilket det kanske också var eftersom det var tomt runt skorstensröret enligt min man...)
MEN...är nyss medlem här och hamnade på en tråd om asbest i målarfärg. Och färg har vi slipat massor! Tak och väggar!
I huset har vi efter lång tids renoveringsvila fortfarande de flesta dörrar kvar att måla. De har ju blivit ommålade i omgångar från slutet av 1800-talet till nu. Är det verkligen så att man inte ska putsa på färg innan man målar om man inte tagit asbestprov? Det blir massa prover...olika färger på olika sidor på dörrarna...Jag har tidigare inte använt annat än ” engångsmask” och ofta men inte alltid med dammsugare på i ena handen. Trodde verkligen det var helt ok. Inte ”spärrat” av omgivningen...
Hur gör ni andra?

Vi har ännu inte tagit hand om fasaden på det gamla huset. Det är klassiskt putsat, grovt med släta partier vid gavlar, runt fönster och midja. Ser ut att var glest nät och halm under. Den har börjat rasa ner. Finns det risk för asbest även i den? Här känns det mer rimligt att skicka in prov i sådana fall.

Vi har också en takmålning på papp som börjar ge med sig i ett av rummen. Hålig och buktar. Den sätter karaktär på huset och jag skulle gärna laga den. Är det möjligt? Tips?

Tack till alla som tar sig tid att läsa och svara!
Nu verkar det lite som om ni har hakat upp er på just asbest. Visst asbest är inget vidare men långt ifrån det farligaste man kan ha i ett hus. När det gäller färger så användes det ofta olika metaller för att få gram pigmenten och vit färg gjordes av oxiderat bly sk. bkyvitt som INTE är bra att få in i kroppen då bly och andra tungmetaller lagras i vävnaderna. Så använd alltid andningsskydd av rätt klass då ni hanterar äldre färger speciellt då vitt. Bly är enligt mångas mening betydligt skadligare än asbest och bly är väldigt giftigt, speciellt illa för barn då det kan leda till hjärnskador och inlärningsproblem.

Så långe färgen sitter uppe så är det ingen större fara. Dock torkar färg med tiden och "mjölar av sig" och kan släppa i mindre mängder då man ex torkar med vatten eller dammar av färgen. På målningar som din kan man ex. kapsla in målningen med någon annan transparent färg. Då släpper den mindre. Asbest tror jag knappast du begöver oroa dig för vad gäller färgen.

Asbest fanns ex i svartlim till golvmattor. i linoleummattor. elledningar, vissa sorters murbruk som ex kakelfogmassa, Som isolering runt värmerör, i eternit mm. Även där så är asbesten oftast ofarlig om den får vara ifred och kan stabiliseras med ett ytterskikt så att fibrerna inte släpps ut i luften..

Andra faror i hemmet är ju ex. Radongas, Flamskyddsmedel från elektronik produkter, Hormonstörande ämnen i många plaster som vi med glädje fyller våra hem med idag och som kan ge könsidentitets problem och andra hormonpåverkande tillstånd.

Livet är svårt att leva.. det är även svårt att leva under en sten i skogen och enbart ha en öppen eld som värme på vintern.. röken ger ju canser och så även grillat kött. Kläderna på kroppen innehåller farliga gifter och är giftigare ju mörkare kläder man har på sig..Just svarta kläder innehåller farliga ämnen. Knapparna i Jeansen innehåller tungmetaller som nickel och kan ge livslång nickelallergi..

• Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.