Byggahus.se
S johd01 skrev:
Jag har dock hört att hussvamp i sig inte trivs med kalkrik jord och att d

Jag kollade min försäkring precis och det gäller bara bostadshuset. Jag tror det är vanligaste.
Jag har inte ens det på mitt bostadshus då detta ligger på kalkön där detta är relativt vanligt.

G guggen skrev:
Jag har inte ens det på mitt bostadshus då detta ligger på kalkön där detta är relativt vanligt.
Men jag bor också på Gotland, hussvamp ingår hos LF där. Däremot täcks inte annan rötsvamp.
Har du inte LF eller?

J Johan41 skrev:
Jag är såå ledsen.. har pratat med försäkringsbolaget och de menar på att de inte ersätter skador av äkta hussvamp om det inte är i den beboliga delen av huset. Vad säger ni andra? Har ni fått hjälp av era försäkringsbolag när det gäller äkta hussvamp.
Vad ska jag göra?
Det är inget att hänga läpp över.

Som flera andra konstaterat kräver svampen rätt förutsättningar för att växa; organiskt material, kalk och fukt. Organiskt har du i träet, kalken kommer från betongen och fukten får du ta reda på var den kommer ifrån. Det är prioritet nummer ett, åtgärda fuktproblemet. Svampen kan bli självförsörjande på fukt från flera meters avstånd så se till att inget är glömt.
Riv sedan utsatta delar, om boden är gammal och sunkig i övrigt så riv allt och bygg nytt.

Så, nu har du ett vårprojekt. Perfekt att hålla på med när vädret blir torrare.

• Gilla
guggen
  • Laddar…
G guggen skrev:
Har du erfarenhet själv eller är det normalt svammel?
Det finns en anledning att försäkringsbolag numera ej ersätter hussvamp. Det är en helt annan stam än normal vit eller svart mögel. Sanering är omfattande och det rekommenderade är att sanera omfattande. Borascol lär inte hantera äkta hussvamp. Läs tråden.
Otroligt tråkig för TS, samma sak jag råkade ett i ett fall.
Så det är bara att ta på sig otympliga kläder, bryta upp o se vad det handlar om. Posta gärna bilder då kan vi säker hjälpa dig lite.
Tråkigt att du tycker att jag svamlar. Jag kanske borde rekommenderat att bränna ner rubbet omgående och gärna inkringliggande byggnader också för säkerhets skull?
Att försäkringsbolag inte ersätter hussvamp? Så vitt jag vet ingår det i min försäkring iaf.
Varför fungerar inte boracol mot äkta hussvamp?

hsd
  • Gilla
ylven
  • Laddar…
Sen får man göra skillnad på fakta och fakta också. Att försäkringsbolag ibland river hus beror nog mest på kostnaderna att åtgärda ett illa drabbat hus. Det är liksom billigare att bygga nytt än att byta halva huset.
Har man mindre åkommor så gäller det ju bara att ta bort angripet material och åtgärda grundproblemet. Nå mer åtgärder än så tror jag ingen gör eller behöver göra.

• Gilla
Johan41 och 1 till
  • Laddar…
J Johan41 skrev:
Nu har jag fått ett svar från Botaniska analysgruppen. Tyvärr är det äkta hussvamp jag har i min snickarbod... Trist
Finns ingen anledning till panik!
Sätt omedelbart igång med sanering!

Riv och bränn angripna delar och ta hellre lite för mycket än mindre!
Sanera samtidigt så att svampen inte sprids då den bildar sporer när den torkar så sanera skor och verktyg etc och håll hygien!
Skar av svampens tillgång till fukt som den transporterar från läckage och kondens
Skär också av transport av kalk från trossbotten och betong liknande ytor
Gå igenom husen utrymmen du har som liknar det angripna och sanera dessa också!
Viktigt att detta sker innan svampen blivit till sporer och sprider sig
I krypgrund och stängda utrymmen ser du till att avlägsna alla källor till fukt och torkar ur och skapar diffspärr med byggplast och salt
Vid syllar måste det säkras att kapilärbrytande skikt finns
Alla stuprör och vattenkällor användning och växtlighet kring hus måste saneras
Alla kallkällor måste inkapslas med färg och annat
Trä som inte ser angripet ut behandlas med blandning av balsamterperntin och träsprit obs oerhört brandfarligt så var försiktig med trasor penslar etc
Lycka till

• Gilla
Johan41 och 2 till
  • Laddar…
S johd01 skrev:
Men jag bor också på Gotland, hussvamp ingår hos LF där. Däremot täcks inte annan rötsvamp.
Har du inte LF eller?
Har en 1700 tals grund som ej går att besiktiga, så inget försäkringsbolag ger mig täckning mor hussvamp.

hsd hsd skrev:
Kul med killgissningar
Boracol Bekämpningsmedel / Träskyddsmedel / Fungicid, godkänt för bekämpning samt förebyggande mot rötsvamp, Äkta Hussvamp & Träskadeinsekter. OBS! endast för Yrkesanvändare!
[länk]
Har använt det en hel del.
Dock behöver man vid äkta hussvamp sanera mer omfattande, sporerna kan ofta vara längre bort än amöban. Av den anledning räcker det inte med att ytspraya Borscol på en svamp.

G guggen skrev:
Har en 1700 tals grund som ej går att besiktiga, så inget försäkringsbolag ger mig täckning mor hussvamp.
OK ja det har jag hört att de ej försäkrar om man ej kan komma åt och se i den gamla torpargrunden.
Men hussvamp måste väl i något stadie alltid få lite ljus, det lär ju ej förekomma i torpargrunden. :)

Har du en murstock som går ned i grunden som är varm?

S johd01 skrev:
OK ja det har jag hört att de ej försäkrar om man ej kan komma åt och se i den gamla torpargrunden.
Men hussvamp måste väl i något stadie alltid få lite ljus, det lär ju ej förekomma i torpargrunden. :)

Har du en murstock som går ned i grunden som är varm?
Japp. I det huset eldar vi dagligen i kakleugn vintertid. Jag är personlig inte orolig då jag har rätt bra koll på klimatet.

• Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
G guggen skrev:
Har använt det en hel del.
Dock behöver man vid äkta hussvamp sanera mer omfattande, sporerna kan ofta vara längre bort än amöban. Av den anledning räcker det inte med att ytspraya Borscol på en svamp.
Du har sporer överallt oavsett hur du gör, eller om du har ett engrepp.

• Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
D Daniel 109 skrev:
Det är nog alla fullt medvetna om. Skillnaden, som nu bör ha framgått av tråden, är att hussvamp efter den etablerat sig nödvändigtvis inte bara är lokal och kan klara sig även under normala förhållanden. Av den anledningen tycker jag att råd till TS att bara köpa lite konsument Borscol o spruta på så är det bra, inte är ett bra råd.

Du kanske bara blandar ihop begreppen. Amöba har inget med svampar att göra. Sporer finns överallt och har inte med svampens utbredning att göra.

Det har som sagt visat sig att hussvamp är tämligen vanligt. Men om förhållandena inte ör gynnsamma misstas den i allmänhet för någon annan svamp. Tar man bort allt synligt och förutsättningarna (fuktskadan) så räcker det.

D Daniel 109 skrev:
Du kanske bara blandar ihop begreppen. Amöba har inget med svampar att göra. Sporer finns överallt och har inte med svampens utbredning att göra.

Det har som sagt visat sig att hussvamp är tämligen vanligt. Men om förhållandena inte ör gynnsamma misstas den i allmänhet för någon annan svamp. Tar man bort allt synligt och förutsättningarna (fuktskadan) så räcker det.
Mycket killgissning som vanligt

• Gilla
cope
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.