21 499 läst · 119 svar
21k läst
119 svar
Äkta hussvamp??
Det finns sporer överallt oavsett. Den är dessutom inte särskilt ovanlig i hus. Om man analyserar ”vanliga mögelangrepp” så visar det sig att en hel del är hussvamp. Men den ser inte ut som den karakteristiska hussvampen om den inte får bra förhållanden.
Att bränna gör ingen skillnad. Ta bort angripet virke och orsaken till att den trivdes. Dvs, fukten.
Att bränna gör ingen skillnad. Ta bort angripet virke och orsaken till att den trivdes. Dvs, fukten.
Tror inte du fattar. Man tar bort det angripna virket och bränner detta. Bränner för att det inte skall sprida sig. Detta är en del av det unika att den kan sprida sig mkt snabbt. Det låter dramatiskt med att bränna, men för att upplysa så är det ofta vad som händer efter att du slänger det på tippen. Alltså kan man lika gärna bränna upp skiten hemma på gården.D Daniel 109 skrev:Det finns sporer överallt oavsett. Den är dessutom inte särskilt ovanlig i hus. Om man analyserar ”vanliga mögelangrepp” så visar det sig att en hel del är hussvamp. Men den ser inte ut som den karakteristiska hussvampen om den inte får bra förhållanden.
Bortsett från det så ser det ut som hussvamp tycker jag om än i ett tidigt stadium/Liten.
Tack för länken!G guggen skrev:Det måste man definitivt men nu handlar det dessutom om äkta hussvamp. Denna tillhör en annan familj av rötsvampar och kan transportera vatten flera meter genom sitt mycell, dvs utifrån. När den väl satt sig så spelar inte nödvändigtvis inomhusklimatet så stor roll, den kan transportera vatten utifrån. Det är bla av denna anledningen man sanerar den.
[länk]
Hussvampens behov av kalk var nytt för mig. Att den växer fort och kan transportera vatten flera meter känner jag till, men att den oxå kan samverka och ta näring ur betong, kalkbruk och även eventuellt ur glasull etc för att frodas var nytt för mig.
(Fast kan man hitta bjälkar med spår av 15 år gammalt hussvampsangrapp, så tyder jublet på att hussvampen faktiskt kan dö också).
Oj, rev de ner och brände upp hela byggnaden? Gjorde försäkringsbolaget detta åt dig? Dvs stod de för kostnaderna av rivning, bränning samt upp upp uppbyggnad?G guggen skrev:Hemskt. Har själv varit med om det vid två tillfällen, i ett fall en utbyggnad i andra fallet ett uthus. I båda fallen revs och brändes byggnaderna. Äkta hussvamp behöver visserligen rätt förutsättningar men är också stark och kan sprida sig våldsamt. Har sett enormt stora moderskepp.
Hoppas nu bara att din inte blivit för stor och att försäkringen täcker detta.
Glasull innehåller inget som hussvamp vill ha.
I ena fallet med det lilla uthuset ordnade försäkringsbolaget det, i det andra icke, det större (en 40m2 utbyggnad). Men det var ett gammalt hus som jag köpte med insikt om att allt inte stod rätt till. Svampen växte sig till ett mindre moderskepp på ett år, men den hade alla förutsättningar också. Hela utbyggnaden fick rivas och byggas upp på nytt då bla hela bjälklaget var angripet.J Johan41 skrev:
När det gäller kalk så är det klassikern, trä+kalk+fukt+gotland
Jag har ett annat hus också där jag ej heller har försäkring mot hussvamp då grunden ej går att besiktiga ordentligt. Så man får leva med det.
Jag tror de oftast menar att den kan dränera fult ifrån fuktig glasull i gamla hus, dvs att mycell förgreningarna penetrerar även tex glasull. Äkta hussvamp behöver gynnsamma förhållanden när den etablerar sig men sen kan den expandera och klara sig vid helt normala förhållanden då den tar upp vatten via förgreningar och material som den angriper flera meter bort. Just av denna anledning måste allt bort och helst destrueras om den etablerat sig ordentligt, läs moderskepp.D Daniel 109 skrev:
Vet inte om man ska tro allt man läser på internet... men enligt länken i inlägg #30D Daniel 109 skrev:
”Det många inte känner till är att andra material såsom glasull, stenull, gammalt kutterspån samt lecakulor även kan innehålla kalk i varierande mängd och därför även i vägg och takkonstruktioner ge hussvampen chans att sprida sig.”
Jag har alltid ansett glas som ett stabilt ämne som man t.o.m. kan använda till glasflaskor för lång tids förvaring av saltsyra och även apotekets oxalsyra på små burkar mm, men det kan kanske finnas olika kvaliéer. Dock kan man tillsätta tex soda (natriumkarbonat) som flussmedel och kalksten (kalciumkarbonat) som stabilisator för att uppnå vissa egenskaper.
Varför kutterspån skulle vara en kalkkälla medan träfibrer + hussvamp bildar oxalsyra förstår jag inte. Det låter ologiskt.
Stenullen kanske kan vara lite oren och innehålla kalksten . Lecakulorna har jag inte koll...
I kutterspån har man ofta blandat i släckt kalk för att skapa ett mkt ogynnsamt klimat för möss.blackarrow skrev:
Vet inte om man ska tro allt man läser på internet... men enligt länken i inlägg #30
”Det många inte känner till är att andra material såsom glasull, stenull, gammalt kutterspån samt lecakulor även kan innehålla kalk i varierande mängd och därför även i vägg och takkonstruktioner ge hussvampen chans att sprida sig.”
Jag har alltid ansett glas som ett stabilt ämne som man t.o.m. kan använda till glasflaskor för lång tids förvaring av saltsyra och även apotekets oxalsyra på små burkar mm, men det kan kanske finnas olika kvaliéer. Dock kan man tillsätta tex soda (natriumkarbonat) som flussmedel och kalksten (kalciumkarbonat) som stabilisator för att uppnå vissa egenskaper.
Varför kutterspån skulle vara en kalkkälla medan träfibrer + hussvamp bildar oxalsyra förstår jag inte. Det låter ologiskt.
Stenullen kanske kan vara lite oren och innehålla kalksten . Lecakulorna har jag inte koll...
Kan ju vara det man syftar på.
Jag tror mkt dock är edge-cases och i de fallen skrämsel.. Rent generellt på kalk-ön som har en generellt äldre bebyggelse och mycket fall av hussvamp är det ju standard med kalkgrund och sen syll/timmer rakt på. Och i fackverk har man ju dessutom en totalt uppblandning av trä och kalk.
När sen husen blev öde eller folk började panga på med isolering i golvbjälklag, vindar och slutade elda så fick man de perfekta förutsättningarna.
Redigerat:
Jag är såå ledsen.. har pratat med försäkringsbolaget och de menar på att de inte ersätter skador av äkta hussvamp om det inte är i den beboliga delen av huset. Vad säger ni andra? Har ni fått hjälp av era försäkringsbolag när det gäller äkta hussvamp.
Vad ska jag göra?
Vad ska jag göra?
Jag har dock hört att hussvamp i sig inte trivs med kalkrik jord och att dG guggen skrev:I ena fallet med det lilla uthuset ordnade försäkringsbolaget det, i det andra icke, det större (en 40m2 utbyggnad). Men det var ett gammalt hus som jag köpte med insikt om att allt inte stod rätt till. Svampen växte sig till ett mindre moderskepp på ett år, men den hade alla förutsättningar också. Hela utbyggnaden fick rivas och byggas upp på nytt då bla hela bjälklaget var angripet.
När det gäller kalk så är det klassikern, trä+kalk+fukt+gotlandär man i riskzonen.
Jag har ett annat hus också där jag ej heller har försäkring mot hussvamp då grunden ej går att besiktiga ordentligt. Så man får leva med det.
Jag kollade min försäkring precis och det gäller bara bostadshuset. Jag tror det är vanligaste.J Johan41 skrev:
Det stämmer nog. Oftast gäller dessa delar av försäkringen bara själva bostadshuset. Men jag tycker inte du skall vara så ledsen. Hysterin kring äkta hussvamp är enligt mig ganska överdriven. Har svampen fått härja fritt i många år kan den nog ställa till med stora problem men annars behöver det nog inte vara alltför dramatiskt att bli av med den.J Johan41 skrev:
Börja med att öppna väggen för att konstatera hur omfattande angreppet är. Är det lokalt så avlägsna allt angripet virke/golv med marginal och i med nytt. Behandla med borracol samt åtgärda fuktproblemet som troligen finns...
Har du erfarenhet själv eller är det normalt svammel?Ö öringen skrev:Det stämmer nog. Oftast gäller dessa delar av försäkringen bara själva bostadshuset. Men jag tycker inte du skall vara så ledsen. Hysterin kring äkta hussvamp är enligt mig ganska överdriven. Har svampen fått härja fritt i många år kan den nog ställa till med stora problem men annars behöver det nog inte vara alltför dramatiskt att bli av med den.
Börja med att öppna väggen för att konstatera hur omfattande angreppet är. Är det lokalt så avlägsna allt angripet virke/golv med marginal och i med nytt. Behandla med borracol samt åtgärda fuktproblemet som troligen finns...
Det finns en anledning att försäkringsbolag numera ej ersätter hussvamp. Det är en helt annan stam än normal vit eller svart mögel. Sanering är omfattande och det rekommenderade är att sanera omfattande. Borascol lär inte hantera äkta hussvamp. Läs tråden.
Otroligt tråkig för TS, samma sak jag råkade ett i ett fall.
Så det är bara att ta på sig otympliga kläder, bryta upp o se vad det handlar om. Posta gärna bilder då kan vi säker hjälpa dig lite.
Redigerat: