Ska det vara en undercentral i uthuset?
Är det fyra eller femledarsystem vid mätaren?
Är det fyra eller femledarsystem vid mätaren?
Vem har lagt ner dessa kablar? Femleda re ska vara 6mm2 och fyrledare 10G guggen skrev:
Ska och ska. På 60talet fanns inga sådana krav.
Herregud, alla hus är inte byggda 2020. Det var väl inte mer än några år sedan kravet på 10 kom? Frågan är vad som gäller när man byter en befintlig och huruvida det är skillnad om den är avsäkrad i mataränden till dimensionen (i mitt fall 20a). Har för mig att reglerna skiljer sig då. Jag har svårt att se varför man inte får lägga en 4 eller 5g6 då.P Putte 9497 skrev:
Så jag undrar vad reglerna är här
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 23 377 inlägg
Du vill alltså lägga ihop två fasledare och använda som PEN. Det betyder att samtliga färger som används i denna kabel blir helt fel, t.ex en grön/gul fasledare. Och du får en PEN med okänd status då vi inte vet något om denna kortslutning, om det också finns en skada som kan riskera avbrott. Ja, du kommer aldrig att få medhåll härifrån på detta.Fimpen79 skrev:
Att laga en gammal kabel av betydande längd och fortsätta med 4G6 alt. 3G6+6 är i sig ok. Om skadan t.ex. är i ena änden där kabeln kommer upp ovan mark och snöskyffeln eller grästrimmern var lite för ivrig... Jag skulle säga att man måste vara etter-noga med att göra skarven av PEN-funktionen riktigt bra, rätt presshylsa och pressverktyg i gott skick, inte Biltemas gula...
Om sträckan inte är så värst lång, det är inte 12 m om det inte råkar vara en asfalterad väg eller så, är det dock mycket bättre att byta hela vägen, och då lägga enligt dagens nybyggnadsregler.
Om sträckan inte är så värst lång, det är inte 12 m om det inte råkar vara en asfalterad väg eller så, är det dock mycket bättre att byta hela vägen, och då lägga enligt dagens nybyggnadsregler.
Byter du en befintlig och det inte finns fler vidarekopplingar TN-C från centralen du matar finns ingen anledning att välja fyrledare oavsett areakravet för PEN. Vid byte och omläggningar är det alltid fördel att välja femledare om man kan och då om man vill välja area efter ledningsdimensionering inte PEN alltså ofta gynnsamt med nutida 5G6 mm2.G guggen skrev:Herregud, alla hus är inte byggda 2020. Det var väl inte mer än några år sedan kravet på 10 kom? Frågan är vad som gäller när man byter en befintlig och huruvida det är skillnad om den är avsäkrad i mataränden till dimensionen (i mitt fall 20a). Har för mig att reglerna skiljer sig då. Jag har svårt att se varför man inte får lägga en 4 eller 5g6 då.
Så jag undrar vad reglerna är här
Att hävda underhåll och försöka motivera byte till fyrledare är knappast vettigt om det inte då krävs pga hur det ser ut i änden man matar. Och i det fallet skulle jag valt 5G6 ändå och bara lagt G/G som PEN rent formellt i väntan på fler ombyggen då femledaren kan komma i full användning.
Så länge du kör tn-s kan du dimensionera ledningen efter spänningsfall och frånkopplingstid vid kortslutning. Kör du tn-c måste även pen vara 10mm2, oavsett ovanstående.
Om 6mm2 räcker eller inte får man räkna på. Men nu antar jag att den skadade kabeln redan var korrekt räknad på och då bör det fortfarande gå med 6mm2.
Om 6mm2 räcker eller inte får man räkna på. Men nu antar jag att den skadade kabeln redan var korrekt räknad på och då bör det fortfarande gå med 6mm2.