16 508 läst · 131 svar
17k läst
131 svar
"Solceller kan skada rikets säkerhet"
Inte för att jag begriper din mening. Men jag gissar att du pratat om elektromagnetisk strålning. Det är något annat än magnetfält.
man kanske inte klarar sig med enbart it-krigföring?ricebridge skrev:
Det är säkert så att Försvarsmakten äger något nytt topphemligt supersystem som skulle få Ernst Stavro Blofeld att blekna, och som kräver fullständig avsaknad av alternativa energikällor, så att de kan tjuvlyssna på Putins sängkammare. Men även om så vore anser jag att det ändå vore bortkastade pengar. IT-krigföring är mycket effektivare.
Då har du aldrig fått ett spam-mail med en goatsy infogat. Avväpnar de flesta..
Husägare
· Jönköping
· 5 285 inlägg
Swedbanks totalhaveri i helgen visade med all önskvärd tydlighet hur mycket sårbarhet vi håller på att bygga in i vårt samhälle. Vi har inte fler än ett halvdussin storbanker i Sverige, och en enda clearingcentral för massbetalningar (BGC), så för den som är på det humöret är det en relativt enkel match att slå ut hela det svenska betalningssystemet. Då fungerar absolut ingenting – till och med en allmän mobilisering skulle lamslås eftersom en mycket stor del av alla krigsplacerade helt enkelt inte skulle kunna ta sig till sina inställelseplatser.K kjork skrev:
Detta alltså efter att en angripare hackat endast en handfull system.
Lägger man därtill strategiskt valda strömavbrott under en kall och mörk vinterdag så är Sverige på knä. En angripare – vare sig det är en stat, en IT-kunnig terrorgrupp, eller en vanlig finnig tonåring – skulle med dessa enkla medel kunna hålla hela landet som gisslan. Och för detta har vi ingen som helst försvarsberedskap. Så varför skulle en främmande makt spilla blod och resurser på en militär invasion när det är såhär enkelt att tvinga Sverige till underkastelse?
Hur mycket vi än må behöva ett militärt försvar är det en försvarsgren som håller på att bli hopplöst föråldrad. Den försvarsgren som verkligen skulle behövas existerar överhuvudtaget inte.
Vad skulle IT vara utan elektromagnetism och magnetfält, då hade man fått klara sig med Morsealfabetet och ljussignaler, men det går ju också att digitalisera morse och skicka krypterat i fiber. Om ni läste häromdagen, så var svensken Boris Hagelin en attan på kryptering, han sålde bakdörrar till högstbjudande. Nu vet alla allt om alla.K kjork skrev:
Husägare
· Jönköping
· 5 285 inlägg
Problemet är ju att allt är på väg att bli IT-baserat och anslutet till ett och samma internet. Därmed öppnar sig oanade möjligheter för den som vill hacka än det ena, än det andra, och slå ut hela nationen utan att avfyra ett enda skott.V vedklyv skrev:Vad skulle IT vara utan elektromagnetism och magnetfält, då hade man fått klara sig med Morsealfabetet och ljussignaler, men det går ju också att digitalisera morse och skicka krypterat i fiber. Om ni läste häromdagen, så var svensken Boris Hagelin en attan på kryptering, han sålde bakdörrar till högstbjudande. Nu vet alla allt om alla.
Jag håller helt med dig i det du skriver. Men jag är rätt säker på att det inte räcker, visst det skulle ställa till enorma problem i hela samhället men varför skulle då tex USA, Ryssland och även Sverige rusta upp så som de gör?ricebridge skrev:
Swedbanks totalhaveri i helgen visade med all önskvärd tydlighet hur mycket sårbarhet vi håller på att bygga in i vårt samhälle. Vi har inte fler än ett halvdussin storbanker i Sverige, och en enda clearingcentral för massbetalningar (BGC), så för den som är på det humöret är det en relativt enkel match att slå ut hela det svenska betalningssystemet. Då fungerar absolut ingenting – till och med en allmän mobilisering skulle lamslås eftersom en mycket stor del av alla krigsplacerade helt enkelt inte skulle kunna ta sig till sina inställelseplatser.
Lägger man därtill strategiskt valda strömavbrott under en kall och mörk vinterdag så är Sverige på knä. En angripare – vare sig det är en stat, en IT-kunnig terrorgrupp, eller en vanlig finnig tonåring – skulle med dessa enkla medel kunna hålla hela landet som gisslan. Och för detta har vi ingen som helst försvarsberedskap. Så varför skulle en främmande makt spilla blod och resurser på en militär invasion när det är såhär enkelt att tvinga Sverige till underkastelse?
Hur mycket vi än må behöva ett militärt försvar är det en försvarsgren som håller på att bli hopplöst föråldrad. Den försvarsgren som verkligen skulle behövas existerar överhuvudtaget inte.
Husägare
· Jönköping
· 5 285 inlägg
Vi kan följa deras militära upprustning ganska väl, men inte deras IT-krigsupprustning. Men så mycket kan jag ju säga att om jag vore Putin, och det Gud förbjude, skulle jag följa den svenska aningslösa digitaliseringen med mycket stort gillande.K kjork skrev:
ricebridge skrev:
Det gör du ju redan, du häller ju på en bensinskvätt, både här och där.ricebridge skrev:
Medlem
· Blekinge
· 9 597 inlägg
Morse-sändaren är i allra högsta grad elektromagnetism. Och Morsealfabetet är in allra högsta grad digitalt by definition.V vedklyv skrev:
Så enkelt är det inte. Om du tittar på Maxwells ekvationer så ser du att E-fält och B-fält är förknippade med varandra bara via tidsderivatan. Konstant B-fält alstrar inget E-fält och tvärtom.V vedklyv skrev:
Återigen ifrågasättande av olika tekniker och diverse ”expertutlåtanden”. Visst är det bra att ifrågasätta, men tror ni inte Försvarsmakten gör det bästa de kan utifrån de resurser de har? Om det sen räcker till hoppas jag aldrig vi får veta.
Eller kanske den existerar, vad vet vi...?ricebridge skrev:
Swedbanks totalhaveri i helgen visade med all önskvärd tydlighet hur mycket sårbarhet vi håller på att bygga in i vårt samhälle. Vi har inte fler än ett halvdussin storbanker i Sverige, och en enda clearingcentral för massbetalningar (BGC), så för den som är på det humöret är det en relativt enkel match att slå ut hela det svenska betalningssystemet. Då fungerar absolut ingenting – till och med en allmän mobilisering skulle lamslås eftersom en mycket stor del av alla krigsplacerade helt enkelt inte skulle kunna ta sig till sina inställelseplatser.