1 507 läst · 12 svar
2k läst
12 svar
Jordfelsbrytaren slår av
Vi renoverar ett rum på övervåningen. Slog av elen. Tog bort gips och isolering. Slog på strömmen igen. Då gick jordfelsbrytaren.
Slog av säkringen till renoveringsrummet och skulle slå på jordfelsbrytaren igen men den slog av igen direkt.
Slog av alla säkringar till jordfelsbrytaren. Då gick den att få upp. Slog på säkringar igen en efter en. Jordfelsbrytaren slog av igen vud vissa säkringar. Lyckas tillslut få upp alla säkringar förutom till renoveringsrummen utan att jordfelsbrytaren slår av.
Men om jag försöker använda spisen så slår jordfelsbrytaren av.
Vad är det för fel?
Mikro och kyl fungerar att använda.
Slog av säkringen till renoveringsrummet och skulle slå på jordfelsbrytaren igen men den slog av igen direkt.
Slog av alla säkringar till jordfelsbrytaren. Då gick den att få upp. Slog på säkringar igen en efter en. Jordfelsbrytaren slog av igen vud vissa säkringar. Lyckas tillslut få upp alla säkringar förutom till renoveringsrummen utan att jordfelsbrytaren slår av.
Men om jag försöker använda spisen så slår jordfelsbrytaren av.
Vad är det för fel?
Mikro och kyl fungerar att använda.
Bästa svaret
Har du rört något i det elektriska? Troligen har du någonstans i anläggningen kontakt mellan nolla och jord. Det kan märkas genom att jordfelsbrytaren slår ifrån vid belastning även på andra grupper än den där felet finns.
Ja. Hade felaktigt satt flera sladdar i samma stoppdosa när det egentligen bara ska vara en sladd av varje färg i stoppdosan. Trodde inte de fick kontakt m varandra där inne.A Avemo skrev:
Det är bara jag som kallar det för stoppdosa/stopplåda av okunnighet.M MatCan skrev:
En plastgrej...typ toppklämma lr kopplingsklämma kanske lådorna heter.
Vill inte vara otrevlig såhär på lördagskvällen men det känns som att du saknar grundläggande elkunskaper så nästa gång tror jag det är bättre att du ber om råd innan du kopplar.
Det kan snabbt gå fel annars.
Folk här är otroligt hjälpsamma så är du osäker så ta ett foto och ställ en fråga så slipper du göra den typen av fel.
Som sagt, menar verkligen inget elakt, alla är vi barn i början, men med vissa saker bör man vara väldigt försiktig.
Folk här är otroligt hjälpsamma så är du osäker så ta ett foto och ställ en fråga så slipper du göra den typen av fel.
Som sagt, menar verkligen inget elakt, alla är vi barn i början, men med vissa saker bör man vara väldigt försiktig.
Helt klart har du en förbindelse mellan nollan till jord, eller en lös nolla som rör vid mark eller ett höljet.
JFB löser inte ut fören en viss belastning förekommer i elcentralen.
JFB löser inte ut fören en viss belastning förekommer i elcentralen.
Och dessa saker ska du inte lösa med hjälp av okunniga på ett forum utan ring en elektriketM MatCan skrev:Vill inte vara otrevlig såhär på lördagskvällen men det känns som att du saknar grundläggande elkunskaper så nästa gång tror jag det är bättre att du ber om råd innan du kopplar.
Moderator
· Stockholm
· 50 952 inlägg
Då räcker det med behörighetsdiskussion i den hör tråden. Har rensat lite.
/moderator
/moderator
Liknande trådar
-
Jordfelsbrytaren slår plötsligt ifrån
Vitvaror -
Jordfelsbrytaren slår ifrån när jag skruvar på denna skruv
El -
Varför slår jordfelsbrytaren när man klipper en kabel trots att säkringen för ledaren är avslagen?
El -
Jordfelsbrytaren slår ut hela tide
El -
Ska det se ut så här? Jordfelsbrytaren slår av elen.
El