Hej
Mitt första inlägg här, behöver lite råd.
Det är på detta viset bor i ett litet hus med två våningar plus källare, har ventilation för avloppet som sticker ut på taket som nu visat sig vara helt sönderslagen och går ej ihop med avloppet i källaren där stammen går ut, det är enskilt avlopp vill jag tillägga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Min undran är om det är möjligt att göra en avluftning genom väggen i källaren till den pluggade röret på bilden.
Mvh Anders
Jag tror inte det går, det trasiga röret sitter bredvid fläkten i taket, det saknas alltså 2m rör och sen ska det kopplas ihop med toan på ett snyggt sätt det går väl inte.?
Kan inte riktigt se och förstå utifrån bilderna men du har säkert koll. Om du drar ut röret genom väggen kan man tänka sig några alternativ. 1. Dar upp ett rör utvändigt på fasad. 2. Bygga någon form av filterlåda runt utsläppet och filtrera luften med aktivt kol.
Är det ventilation för att det enskilda avloppet behöver det så skulle jag inte vilja ha den på annat ställe än på taket då det kan komma mycket konstiga dofter från dem. Och varför skulle den behöva anslutas till toaletten i detta fall? I detta läget kanske det går att hitta annan bätter väg upp och kanske klenare än 110 rör för att komma upp smidigare.
Är det ventilation för att undvika baksug när du spolar kommer den ju behövas kopplas på högre upp men då behöver du ju inte det undre röret. Räcker ju med en vakumventil under handfatet troligen.