Byggahus.se
Vi upptäckte nyss att det saknas en energideklaration för vårat hus, och en sån ska man ju tydligen ha.

min fråga är om det är vi eller den vi köpte huset av som ska fixa fram den?

Huset är nybyggt, ett sånt där kvarter där alla hus byggdes samtidigt och ser likadana ut, och säljaren var ett företag (huvudentreprenör?). Borde dom fixat en energideklaration innan vi tog över, eller är det vi som ska göra det vid tillträde?

Det beror lite på vad du köpte. Köpte du ett färdigt hus, eller köpte du en tomt och lät bygga huset?

Skillnaden är hårfin i den typen av projekt du nämner. I många fall byggs den här typen av områden, där varje köpare formellt är byggherre. Du har i så fall ett avtal för tomtköpet (fastigheten), och minst ett, ofta flera avtal för bygget. Allt presenteras ofta som ett fast paket som du får köpa. Men i så fall är du byggherre, och ansvaret för deklarationen ligger på dig.

Har du köpt fastigheten med ett färdigt hus, så är det formellt samma sak som att köpa ett 200 år gammalt hus. Då skall deklarationen finnas innan köpet. Jag har för mig att man kan göra säljaren ansvarig för det retroaktivt, men kommer inte ihåg hur långt bakåt i tiden.

• Gilla
Tovetorvan
  • Laddar…
Ok! Jag måste gräva lite och se hur den där processen egentligen såg ut då.

Tack för snabbt svar! :)

Om det är nybyggt så ska väl det vara någon sorts energiberäkning för att få bygglov och då borde väl iaf en del av arbetet med energideklaration vara gjord där vilket borde iaf göra det hela lite lättar

• Gilla
Tovetorvan
  • Laddar…
Tovetorvan Tovetorvan skrev:
Vi upptäckte nyss att det saknas en energideklaration för vårat hus, och en sån ska man ju tydligen ha.

min fråga är om det är vi eller den vi köpte huset av som ska fixa fram den?

Huset är nybyggt, ett sånt där kvarter där alla hus byggdes samtidigt och ser likadana ut, och säljaren var ett företag (huvudentreprenör?). Borde dom fixat en energideklaration innan vi tog över, eller är det vi som ska göra det vid tillträde?
Energideklarationen görs ca 1,5 - 2 år efter att byggnaden har tagits i bruk för första gången.

Läs gärna här:

https://www.boverket.se/sv/energideklaration/energideklaration/dessa-byggnader-ska-energideklareras/

Byggnader som ska energideklareras inom två år
Följande typer av byggnader ska energideklareras senast två år från det att byggnaden tagits i bruk första gången.

Egnahem
Ett egnahem är exempelvis en villa eller ett radhus. Vanligtvis räcker det att energideklarationen är klar inom två år från det att huset tagits i bruk.

• Gilla
Tovetorvan
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.