8 782 läst · 93 svar
9k läst
93 svar
Vilken Luftvärmepump till Garage på 112kvm? Panasonic?
Som sagt, jag jobbar med kvalitet. Man är väl lite yrkesskadad då man bara ser risker och problem...
Jag vet att det finns hur många felkällor som helst, som alltså kan orsaka problem senare.
Jag vet att vid utveckling/förbättring av produkter så har man inga kända data/erfarenheter att gå på, och mkt kan gå snett, och ett eller annat brukar göra just det.
Därför vet jag att man kan inte lita på något.
Men välrenommerade märken är värda en hel del, så därför är det generellt säkrare att satsa på dem. De har mer att förlora på dålig kvalitet och dåligt omdöme.
Och självklart, i slutändan är det alltid kunden som får stå för notan, oavsett hur marknadsföring och prisstrategi läggs upp.
Företag drivs i vinstsyfte, och de lämnar ingen garanti om de inte är övertygade om att det är riskfritt. Samma gäller försäkringsbolag. Ser de en stor risk så sätts premien efter det.
Tycker Bruce Willis sammanfattar det hela bra i Armageddon inför uppskjutningen. Någonting i stil med: Känns det inte förtroendeingivande att uppdraget att bygga rymdfarkosten gick till det företag som erbjöd sig att göra det billigast?
Jag vet att det finns hur många felkällor som helst, som alltså kan orsaka problem senare.
Jag vet att vid utveckling/förbättring av produkter så har man inga kända data/erfarenheter att gå på, och mkt kan gå snett, och ett eller annat brukar göra just det.
Därför vet jag att man kan inte lita på något.
Men välrenommerade märken är värda en hel del, så därför är det generellt säkrare att satsa på dem. De har mer att förlora på dålig kvalitet och dåligt omdöme.
Och självklart, i slutändan är det alltid kunden som får stå för notan, oavsett hur marknadsföring och prisstrategi läggs upp.
Företag drivs i vinstsyfte, och de lämnar ingen garanti om de inte är övertygade om att det är riskfritt. Samma gäller försäkringsbolag. Ser de en stor risk så sätts premien efter det.
Tycker Bruce Willis sammanfattar det hela bra i Armageddon inför uppskjutningen. Någonting i stil med: Känns det inte förtroendeingivande att uppdraget att bygga rymdfarkosten gick till det företag som erbjöd sig att göra det billigast?
Medlem
· stockholm
· 2 010 inlägg
Håller med om att det känns bäst att köpa kända märken för man tror/känner att dom "för alltid" är bättre 
Visar sig om 5-10år om man trodde rätt.
Köpte "känt" märke av vitvaror i förhoppningen att det skulle löna sig i längden men inte stämde det !!
Fördelen med stora kända märken är att det oftast är lättare att få tag på reservdelar, nu finns det förvisso stora kända märken som bara sätter på sin logga på en värmepump så där kanske inte teorin stämmer.
Visar sig om 5-10år om man trodde rätt.
Köpte "känt" märke av vitvaror i förhoppningen att det skulle löna sig i längden men inte stämde det !!
Fördelen med stora kända märken är att det oftast är lättare att få tag på reservdelar, nu finns det förvisso stora kända märken som bara sätter på sin logga på en värmepump så där kanske inte teorin stämmer.
Medlem
· stockholm
· 2 010 inlägg
Han dissade Panasonic och har köpt Daikin så det borde ge en hint 
Ska du gå på vad andra tycker kommer du få problem då nästa kanske dissar Daikin och hyllar Panasonic och du är då tillbaka på ruta ett.
Ta hem några återförsäljare av Japanska märken och be om offert på likvärdiga modeller från olika märken och välj den återförsäljare du känner störst förtroende för är mitt tips
Ska du gå på vad andra tycker kommer du få problem då nästa kanske dissar Daikin och hyllar Panasonic och du är då tillbaka på ruta ett.
Ta hem några återförsäljare av Japanska märken och be om offert på likvärdiga modeller från olika märken och välj den återförsäljare du känner störst förtroende för är mitt tips
Nu senast blev det Daikin, men det var lite av en slump iom att en lokal firma gick ut med ett erbjudande på dem. Jag undersökte hur de stod sig jämfört med andra LLVP och kunde konstatera att de verkade bra, så då blev det dem.MalZon skrev:
Den tidigare pumpen (Panasonic) köpte jag av ett företag som krängde/kränger pumpar, men inget annat. Det var ett helsicke att hitta bra serviceföretag som var pigga på att åka ut mitt i ingenstans på landet där vi bor för att göra ngn service/rep, och ändå med ett saftigt milpåslag/körkostnad/tid. Därför kändes det rätt att anlita ett lokalt företag istället för att vända sig till de stora som annonserar flitigt på nätet. Som bonus fick jag ju då också 5 års fabriksgaranti mot "allt", istf lagstadgade 2 år.
Så poängen är att eftersom det inte är några avgörande stora skillnader mellan de bra märkespumparna, så är det hugget som stucket. Då är det viktigare att få tag på en bra firma som installerar och gör service, lokalt. Kanske är det ngn som har ett erbjudande, och då blir det det märket, (om man inte undersöker saken och finner att det är en dålig pump i ngt avseende).
Annars är det enl Thomas rek att ta in offerter. Du kan ju alltid försöka se om de kan/vill matcha de stora försäljarna (Polarpumpen, Wave etc).
Firman jag fått tag på är Pro Partner till Panasonic och ska komma hit och kika på bygget innan jag bestämmer mig helt.
De verkar seriösa, och många rekommenderar dem, men även andra firmor som de vart i kontakt med. Har en gemensam vän med ägaren som bara pratar gott honom och firman. Känns rätt tryggt...
Sen iom att de installerar den så får jag 5års garanti.
De verkar seriösa, och många rekommenderar dem, men även andra firmor som de vart i kontakt med. Har en gemensam vän med ägaren som bara pratar gott honom och firman. Känns rätt tryggt...
Sen iom att de installerar den så får jag 5års garanti.
Medlem
· stockholm
· 2 010 inlägg
Du får hoppas på att firman som har hand om ärenden när man är pro partner har fått mer resurser 
Alltid bra med rekommendationer , bästa reklamen man kan ha
Kanske finns någon annan firma på orten också så du kan ha något att jämföra med.
Alltid bra med rekommendationer , bästa reklamen man kan ha
Kanske finns någon annan firma på orten också så du kan ha något att jämföra med.
Ser att "min" lokala firma nu har en ny drive på Daikin LLVP.
Daikin Solo XRH-25, installerad och klar efter ROT för 17 700:-
Nu har jag ingen koll på prisläget för LLVP idag, men det låter inte så tokigt.
Har du tur har "din" firma kanske ngt tillbud nu så här på eftersäsongen. (Åtminstone antar jag att det nu är eftersäsong?)
Daikin Solo XRH-25, installerad och klar efter ROT för 17 700:-
Nu har jag ingen koll på prisläget för LLVP idag, men det låter inte så tokigt.
Har du tur har "din" firma kanske ngt tillbud nu så här på eftersäsongen. (Åtminstone antar jag att det nu är eftersäsong?)
Medlem
· stockholm
· 2 010 inlägg
Solo är väl den enklaste serien ?
Du hade väl caldo som är snäppet vassare om jag minns rätt.
Har inte solo alltid legat på runt den summan och caldo modellerna någon tusenlapp eller två dyrare , men det beror i och för sig på återförsäljaren som i princip kan ta vilket pris dom vill både uppåt och nedåt.
Du hade väl caldo som är snäppet vassare om jag minns rätt.
Har inte solo alltid legat på runt den summan och caldo modellerna någon tusenlapp eller två dyrare , men det beror i och för sig på återförsäljaren som i princip kan ta vilket pris dom vill både uppåt och nedåt.
Caldo-modellerna är speciellt framtagna för kallare klimat, och bör väl fortfarande vara Daikins bästa i kallt klimat. Men jag kan tänka mig att med ytterligare utveckling som varit samt inte minst det nya R32 så är skillnaderna kanske inte så stora. Jag vet inte, ville mest bara exemplifiera att det kan finnas bra lokala tillbud.
Medlem
· stockholm
· 2 010 inlägg
Ska dom säljas i Skandinavien borde dom vara framtagna för kallt klimat 
Japp, lokala firmor kan mycket väl köra lite kampanjer eller ändå ge ett pris som är helrätt men många utgår tyvär från vad grejerna kostar utan installation på tex prisjakt eller pricerunner vilket inkl installation kan bli dyrare än hos den lokala handlaren som inte syns där.
Japp, lokala firmor kan mycket väl köra lite kampanjer eller ändå ge ett pris som är helrätt men många utgår tyvär från vad grejerna kostar utan installation på tex prisjakt eller pricerunner vilket inkl installation kan bli dyrare än hos den lokala handlaren som inte syns där.
Medlem
· stockholm
· 2 010 inlägg
Hämtade ?
Installatören brukar ha med sig den !
Installatören brukar ha med sig den !
Medlem
· stockholm
· 2 010 inlägg
Attt du får den som du vill ha det om det fungerar rent praktiskt är väl normalt men innebär väl inte att du måste hämta den själv såvida du inte ska göra en del jobb själv 
5års garanti är bra
5års garanti är bra