Byggahus.se
O
Löjligt. Ser inte varför det är nödvändigt att det skall sitta maktfullkomliga byråkrater på kommunen och bestämma över fönster, dörrar och fasadmaterial. Här verkar ju problemet i första hand vara att de är ledsna för att de inte får bestämma än att det faktiskt föreligger något verkligt problem med fastigheten. Hög tid att riva upp stora delar av PBL och avskaffa det kommunala förtrycket.

• Gilla
  • Älska
Arnmark och 23 till
  • Laddar…
Amen på ditt inlägg Steamboy, många kommunala tjänstemän som avlönas av de skattebetalare som föder dem tycks ha som sin uppgift att mera ställa till besvär för sina välgörare än vara en hjälp.
Har tyvärr exempel från min egen lilla by på sådant beteende, samt andra tidigare minst sagt märkliga beteenden från miljö och hälsa i kommunen.
Varför det samlas småpåvar och översittare på dessa positioner kan man undra över.

Mike

• Gilla
1000konst och 3 till
  • Laddar…
Håller helt med att PBL bör reformeras och rensas från förmynderi!

O Steamboy skrev:
Löjligt. Ser inte varför det är nödvändigt att det skall sitta maktfullkomliga byråkrater på kommunen och bestämma över fönster, dörrar och fasadmaterial. Här verkar ju problemet i första hand vara att de är ledsna för att de inte får bestämma än att det faktiskt föreligger något verkligt problem med fastigheten. Hög tid att riva upp stora delar av PBL och avskaffa det kommunala förtrycket.
Vi ska bara betala skatt och hålla käften.

• Gilla
Arnmark och 1 till
  • Laddar…
Bra att det finns regler om att sköta sina omgivningar, och vad man får göra med sitt hus. Anarki har aldrig och kommer aldrig fungera. Bara att hoppas att man får tag på vederbörande och får in vitet och återställt huset.

• Gilla
MetteKson och 1 till
  • Laddar…
Tråkigt med dessa påhejare av samhällelig inblandning i det som uppenbart inte rör stat eller kommun!

Om man inte vet vilka åtgärder och beslut man ska ta på sin tomt så är det fritt att söka stöd från vänner eller myndighet. Men jag personligen blev myndig för 40 år sedan och kan fatta mina egna beslut.

Degens byggnadsnämnder är i stort bara en klubb för personer med "pekpinne hjärna" och en stark vilja att lägga sig i andra människors förehavande!

• Gilla
Mats: Gårdsägare
  • Laddar…
Tråkigt med anarkister.
Hade vi inte haft regler hade vem som helst kunnat smälla upp ett femtielva-våningars betongschabrak mitt i villaområdet, eller varför inte mitt på Smögenbryggan. Man kan ha vilka synpunkter som helst om de regler och begränsningar som finns, men att gapa om att folk borde få "fatta sina egna beslut" om vad man gör på sin tomt visar på en häpnadsväckande brist på insikt i hur egoistiska vissa människor kan vara, alternativt en djupt liggande egoism.
Jag kan garantera det finns en plats för nästan varje dröm (någorlunda realistisk) som närs om vad man vill göra på sin tomt, men det gäller att först hitta den plats där det är lämpligt och tillåtet.

• Gilla
LarsDaniel och 10 till
  • Laddar…
Skånepöjk
T ToRy skrev:
Tråkigt med anarkister.
Hade vi inte haft regler hade vem som helst kunnat smälla upp ett femtielva-våningars betongschabrak mitt i villaområdet, eller varför inte mitt på Smögenbryggan. Man kan ha vilka synpunkter som helst om de regler och begränsningar som finns, men att gapa om att folk borde få "fatta sina egna beslut" om vad man gör på sin tomt visar på en häpnadsväckande brist på insikt i hur egoistiska vissa människor kan vara, alternativt en djupt liggande egoism.
Jag kan garantera det finns en plats för nästan varje dröm (någorlunda realistisk) som närs om vad man vill göra på sin tomt, men det gäller att först hitta den plats där det är lämpligt och tillåtet.
eh vem bryr sig, låt folk göra vad dom vill på sin tomt.
Vi snackar inga extrema saker. Personen måla sin fasad.
Paragrafryttare, ta en öl - slappna av

• Gilla
Arnmark och 2 till
  • Laddar…
Men det är just "låt folk göra vad de vill på sin tomt" och "vi snackar inga extrema saker" som inte funkar ihop. Antingen släpper vi alla regler - då blir det total anarki. Inte överallt självklart, men vissa har helt enkelt inga spärrar. Eller så har vi regler. Det går liksom inte att ha regler men låta varje individ välja vilka regler man vill följa eller ej.
Personen gjorde betydligt mer än att måla om sin fasad...

Tar gärna en öl och slappnar av - ska göra det ikväll :beer::giggle: - men någon paragrafryttare är jag inte. Håller helt med om att vissa regler är onödiga, otidsenliga och orättvisa. Men inget regelverk alls? Nej tack.

• Gilla
LarsDaniel och 8 till
  • Laddar…
Att tillåta folk att göra vad de vill på sina tomter kommer resultera i att många samhällen kommer se fruktansvärda ut. Personligen något jag helt inte ser ske eftersom vi har en villa som ligger kring mycket klassiska tegelvillor

T ToRy skrev:
Tråkigt med anarkister.
Låg tillit och tro på människan leder ofta till totalitära lösningar. Jag respekterar att du har dessa åsikter men de blir i slutändan en begränsning för mig så vem är egoistisk?

• Gilla
civilingenjören
  • Laddar…
1 1000konst skrev:
Låg tillit och tro på människan leder ofta till totalitära lösningar. Jag respekterar att du har dessa åsikter men de blir i slutändan en begränsning för mig så vem är egoistisk?
Nu är det ju inte bara ToRy som har "dessa åsikter", utan i princip varenda samhälle är icke-anarkier. Jag tror inte det är en tillfällighet att alla samhällen som håller över tid reglerar vad folk får göra.

• Gilla
tobbbias och 2 till
  • Laddar…
Ska man också släppa alla regler om brandskydd i kontor och fabriker? Nödutgångar i biografer och äldreboende? Och lita på att fastighetsägare fattar själv de rätta besluten?

• Gilla
molntjanst och 4 till
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Ska man också släppa alla regler om brandskydd i kontor och fabriker? Nödutgångar i biografer och äldreboende? Och lita på att fastighetsägare fattar själv de rätta besluten?
Ja så klart. Självklart skulle alla hotell satsa på ett komplett brandskydd :crysmile:

• Gilla
tobbbias
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.