Byggahus.se
T ToRy skrev:
Uppenbarligen behöver inte R1 renoveras för att kunna drivas vidare till 2036, mao är det inte undermåligt. Däremot står det färdigt och redo att köras vidare till låg kostnad, både ekonomiskt och miljömässigt. Då är det enbart symbolpolitiskt massmord att lägga ner.
Vad är denna låga kostnad är enligt dessa "källor"?

C caman skrev:
Rapporten uppger enligt DI också:
"De åtgärder som förväntas kommer att behöva genomföras oavsett om Ringhals 1 är i drift eller i avställningsdrift, vilket innebär att skillnaden mellan investeringsbehovet för att driva anläggningen i 50 år jämfört med att inte driva anläggningen i 50 år är försumbar"

• Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
Fadai Fadai skrev:
Vet inte hur gammal du är, men tror nog inte de flesta är döda, som röstade. Visst var folkomröstningen en halvmesyr där man lade till ett tredje alternativ. Även om många som röstade är döda, så röstade nog alla på nej—sidan med kommande generationer i åtanke. Om 20-30 år tror/hoppas jag det finns solceller på varenda tak. Men kärnavfallet finns kvar, som en tickande bomb....
För det första räcker solceller på tak inte till att driva det du får av kärnkraften idag. Dessutom måste du komplettera med massor av vindkraftverk och kabel till dessa.

Alla som är för att stänga ner kärnkraftverk borde kanske först ta sig en funderare på hur världen skulle se ut med vindkraftverk var man än tittade.

Den som sedan sitter på ett stort lager av brunkol kommer bli den stora vinnaren dagar med mulet och vindstilla i Sverige och då industrin och alla samhällsfunktioner står stilla. Vem ska då värma upp huset du bor i?

• Gilla
  • Arg
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
C caman skrev:
Troligen betydligt mindre - både ekonomiskt och miljömässigt - än att bygga sol och vindkraft för att kompensera...

Fadai
P Putte 9497 skrev:
För det första räcker solceller på tak inte till att driva det du får av kärnkraften idag. Dessutom måste du komplettera med massor av vindkraftverk och kabel till dessa.

Alla som är för att stänga ner kärnkraftverk borde kanske först ta sig en funderare på hur världen skulle se ut med vindkraftverk var man än tittade.

Den som sedan sitter på ett stort lager av brunkol kommer bli den stora vinnaren dagar med mulet och vindstilla i Sverige och då industrin och alla samhällsfunktioner står stilla. Vem ska då värma upp huset du bor i?
Som du säkert förstår, delar jag inte din uppfattning. Men det är ok, man får tycka olika.

• Wow
ajn82
  • Laddar…
T ToRy skrev:
Troligen betydligt mindre - både ekonomiskt och miljömässigt - än att bygga sol och vindkraft för att kompensera...
Inte enligt diverse energiexperter. De flesta rapporter från diverse institut och oberoende analytiker har kommit fram till motsatsen. Vindkraft kan idag byggas utan stöd. Sedan kan man ju inte ha bara vind i systemet, men trots det blir det billigare. Särskilt om man skulle prissätta på effekt så att också behovet blir mer styrt efter tillgänglighet av vattenmagasin, vind, sol, mm.

Ref. till Sweco och Björn Söder; mer förtroendeingivande källa än någon inom Vattenfall (som kanske vill behålla jobbet?) https://www.nyteknik.se/opinion/ny-karnkraft-ar-vare-sig-ekonomiskt-eller-nodvandigt-6949446

Jag har inget emot kärnkraft ska sägas, men jag upplever debatten som känslomässig och inte faktamässig. Det gäller också diskussionen om generation 4 och tron på att 100mkr ska ge oss den...

• Gilla
MrPrima
  • Laddar…
Kärnkraft ja tack.
Ett kärnkraftverk placerat i Sverige är säkert och förfular inte vårt fina land som vindsnurrorna gör.

Ska vi behålla vår tunga industri behöver den säkra leveranser av el och det kan vi bara få av kombon vattenkraft och kärnkraft eller vattenkraft och brunkol som importeras.

• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
optimum
Problemet är att Löfven med sitt släptåg är totalt oförmögna att fatta några politiska beslut som för landet framåt. Endast nya skatter som påstås gynna miljön. Kärnkraft är och förblir stendöd men det skiter de i.
Det enda de ständigt åter kommer till är hotet från SD.
Hotet är att svenska folket vill ha ett land där alla har jobb och det underlättas med säkerställd elenergi till alla.

• Gilla
Putte 9497
  • Laddar…
Jag tror det här kan bli vändpunkten där den industrivänliga delen av politikerskrået får vind i seglen. Vi är inte Tyskland där en f.d. kansler är köpt av den ryska gasindustrin och den sittande går bort sig i symbolpolitik. Inte mer lika än till hälften iaf.

Vi kommer börja bygga nya kärnkraftverk under 20-talet, förhoppningsvis i annan regi än Vattenfalls.

• Gilla
vcx och 2 till
  • Laddar…
H
Det känns tyvärr som byggahus är ett politiskt forum.
Därför skickar jag min troligen sista kommenterar på detta forum.
Kommer troligen bli blockad pga denna intresanta länk.
Ringhals två är bara en av flera rostiga kärnkraftverk.
Många lögner för att bevara kärnkraften, men det är tydligen inte bara Ringhals som har rost-hål.
https://www.google.com/url?sa=t&sou...FjAAegQIBBAC&usg=AOvVaw0JfOaJxrJkBHvoWTxnxmVi

• Arg
Bo Olofsson
  • Laddar…
Nu har jag bara skummat rapporten snabbt. Men jag hittade inget som motsvarar vad du skriver.

Jag är glad att visst politiskt snack accepteras. Det går inte att ha en demokrati om politik inte får diskuteras.

• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Nej, om det där är det värsta man som kärnkraftsmotståndare kan hitta är det nog inte många som blir uppjagade.

Det är vad jag sett inte åsikter man eventuellt blir blockad för här, det är den attityd man har gentemot andra när man framför dem.

Så fortsätt du gärna leta fram baksidor med kärnkraften; vi är många som är för den, så en kritisk röst som kan debattera sansat är inte fel. Det är bara det där med att vara sansad man måste komma ihåg.

• Gilla
sir_daniel och 1 till
  • Laddar…
H
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Nej, om det där är det värsta man som kärnkraftsmotståndare kan hitta är det nog inte många som blir uppjagade.

Det är vad jag sett inte åsikter man eventuellt blir blockad för här, det är den attityd man har gentemot andra när man framför dem.

Så fortsätt du gärna leta fram baksidor med kärnkraften; vi är många som är för den, så en kritisk röst som kan debattera sansat är inte fel. Det är bara det där med att vara sansad man måste komma ihåg.
Hej Byggahus.
När vi skulle provtrycka våran reaktortank så upptäckte vi att en hantverkare "råkat" borra ett hål ända ner genom skyddsplåten.
När vi bilade bort betongen upptäckte vi att hela botten var sönderrostad.
Vad ska vi göra?

• Haha
kest
  • Laddar…
Du skulle inte kunna vara lite seriös i din argumentation? Eller saknas verkliga argument?

• Gilla
SvanteC och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.