God kväll på byggahus!
Vi sitter fortfarande och projekterar vårat hus och sitter just med nu med materialval i princip i hela huset...
Nu till golvet, vi har ett ett ladu-inspirerat hus där vi eftersträvar bifogad golvkvalité.
Min fru förklarar det bäst med att få ett "gammalt såpskurat, grånat(?) golv". Har också bifogat en bild.
Två frågor dyker upp,
Hur får man just nyanserna, känslan för ett sådant golv?
Hur lägger man ett massivt furu/gran golv i just våran planlösning?
Min spontana tanke är just att lägga in ett massivt golv, och sedan betsa det med någon nyans som passar, för att sedan lägga på en hårdvaxolja, med kanske någon ytterligare nyans (Osmos hårdvaxolja Snö).
En del säger att man kan lägga golvet flytande direkt på den gjutna plattan med golvvärme.
Andra säger att man absolut måste skruva golvet för att det rör sig alldeles för mycket...?
Jag bifogar planlösningen och våran drömbild på hur vi vill att golvet skall se ut!
Trevlig kväll och tack för er hjälp!
// repseJ
Vi sitter fortfarande och projekterar vårat hus och sitter just med nu med materialval i princip i hela huset...
Nu till golvet, vi har ett ett ladu-inspirerat hus där vi eftersträvar bifogad golvkvalité.
Min fru förklarar det bäst med att få ett "gammalt såpskurat, grånat(?) golv". Har också bifogat en bild.
Två frågor dyker upp,
Hur får man just nyanserna, känslan för ett sådant golv?
Hur lägger man ett massivt furu/gran golv i just våran planlösning?
Min spontana tanke är just att lägga in ett massivt golv, och sedan betsa det med någon nyans som passar, för att sedan lägga på en hårdvaxolja, med kanske någon ytterligare nyans (Osmos hårdvaxolja Snö).
En del säger att man kan lägga golvet flytande direkt på den gjutna plattan med golvvärme.
Andra säger att man absolut måste skruva golvet för att det rör sig alldeles för mycket...?
Jag bifogar planlösningen och våran drömbild på hur vi vill att golvet skall se ut!
Trevlig kväll och tack för er hjälp!
// repseJ
Jag la in massivt grangolv i övervåningen och såpskurar detta. Även trappan upp är samma gran. Undervåningens tak är obehandlad gran som nu efter 15 år har en ljus, varm men inte gul, patina. Gran är ett härligt, lättskött material.
Precis så, men vi vill inte såpskura golvet för att den rätta patinan skall komma fram.yonna skrev:
Det borde finnas sätt att få fram samma patina med dagens bets och hårdvaxoljor.
För att få ett golv som ser såpskurar ut måste golvet såpskurar. Det är ju faktiskt inte krångligt. Man torkar ju ändå golvet menar jag.
Men om ni absolut inte vill det så får ni kanske tänka ett utseende som ger er det intryck ni vill ha och då blir säkert ert eget förslag väldigt fint.
Men om ni absolut inte vill det så får ni kanske tänka ett utseende som ger er det intryck ni vill ha och då blir säkert ert eget förslag väldigt fint.
Vi har massivt trägolv i större delen av huset. När vi flyttade in slipade vi dem, la sedan Osmo hårdvaxolja inklusive vitt pigment. Golven är fina men upplevs som hala och lite hårdare. I köket/hallen höll dem inte alls så omslipade för nåt år sen och då istället såpskurade. De golven är mycket finare, mjukare och inte hala. Men visst i köket behövs det skuras nån gång då och då i o med små barn och spills en del. Svabbas med såpa som vanligt däremellan.
Lycka till!
Lycka till!
Är det ett tunnare lamellgolv som är gjort för att läggas flytande (klick el lim) så är det det som gäller, men är det ett riktigt golv av homogena brädor ska det spikas/skruvas.
Vax. Behöver inte vaxskiktet underhållas mer eller mindre årligen?
Vax. Behöver inte vaxskiktet underhållas mer eller mindre årligen?
Om du inte vill såpskura så kan du alltid leka med färgade hårdvaxoljor (det gör jag) enklaste metoden att få till ett gammalt stuk är att lägga t.ex en brun hårdvaxolja/oljebets i botten och sedan en vit hårdvaxolja på toppen.
Sedan finns produkten Blanchon som är en åldrande bets tyvärr tappar den de snygga färgerna när man drar på ett skydd. Har mest sålt den till panel projekt, däremot ska jag testa att köra Saicos frost på den till sommaren för att se om det ger ett bättre resultat.
som svar till Oldboy...
*Ett naturoljat golv behöver underhålls oljas varje år
*Ett hårdvaxoljat golv underhåller man vid behov med underhållsvax (torkar på ca 20 min beroende på fabrikat)
Sedan finns produkten Blanchon som är en åldrande bets tyvärr tappar den de snygga färgerna när man drar på ett skydd. Har mest sålt den till panel projekt, däremot ska jag testa att köra Saicos frost på den till sommaren för att se om det ger ett bättre resultat.
som svar till Oldboy...
*Ett naturoljat golv behöver underhålls oljas varje år
*Ett hårdvaxoljat golv underhåller man vid behov med underhållsvax (torkar på ca 20 min beroende på fabrikat)
Vitbetsat med golvlack ovanpå fungerar utmärkt på vårt furugolv och trappa till övervåningen.
Bra med ett skydd av lack då furu är ett relativt mjukt träslag som lätt tar skada/nöts av skor eller att man tappar något.
Snåla heller inte med betsningen för det mörknar ändå lite med tiden.
Bra med ett skydd av lack då furu är ett relativt mjukt träslag som lätt tar skada/nöts av skor eller att man tappar något.
Snåla heller inte med betsningen för det mörknar ändå lite med tiden.