Byggahus.se
Peter1986 Peter1986 skrev:
Rimliga nivåer även de 25-30 vi har i min kommun för lägenhet.
Men vilka kostnader har de utanför verksamhetsområdet i mitt fall? Vattenmätaren?
Alla anslutna förbrukare är ju en kostnad. Man ska ha rätt dimensionerade reningsverk, pumpar och ledningar, underhåll, administration, osv.

Ett tillägg som inte har med kostnader att göra är att jag inte hade något val än att ansluta och gräva till kommunalt även fast jag hade tillgång till egen brunn. ...
Hur kommer det sig? Jag trodde att kommunen inte kan tvinga nån utanför verksamhetsområde att ansluta sig.

Jag tycker också det är rimligt, men en handläggare på kommunkontoret ska ju självklart inte hitta på en passande summa från gång till gång utifrån en VA-policy som inte gäller enligt vad du skriver.
Rimliga nivåer även de 25-30 vi har i min kommun för lägenhet.
Men vilka kostnader har de utanför verksamhetsområdet i mitt fall? Vattenmätaren?
Som @Strip skriver får din anslutning till ledningsnätet inte bekostas av va-kollektivet. Du nyttjar va-kollektivets infrastruktur när du transporterar bort till avlopp/får vatten levererat. Att beräkna den kostnaden i varje enskilt fall är inte kostnadseffektivt, därav har man antagligen sagt att de som ansluter utanför verksamhetsområdet ska betala lägenhetsavgiften.

Ett tillägg som inte har med kostnader att göra är att jag inte hade något val än att ansluta och gräva till kommunalt även fast jag hade tillgång till egen brunn.

Så ur mitt perspektiv är jag ju inte ”tacksam” att jag fått vatten och avlopp påkopplat. Bekvämt, javisst! Billigare? Verkligen inte.
Jag förstår förstås att inte kommunen tar nån hänsyn till det!
Utanför verksamhetsområdet kan kommunen inte kräva att du ansluter till kommunalt VA. Ligger fastigheten innanför verksamhetsområdet kan man slippa att ansluta om man kan visa på att man kan ordna vattenförsörjningen bättre själv, något som p princip är omöjligt, jag har i alla fall inte hört om någon som har lyckats.

• Gilla
Hemmakatten
  • Laddar…
Jo, som förutsättning för bygglov kan de väl kräva det. Som i mitt fall.

Ni missar lite min grundpoäng/fråga. Det handlar inte om att jag inte tycker jag ska ha någon kostnad utan om hur de bestämmer min kostnad.

Jo, som förutsättning för bygglov kan de väl kräva det. Som i mitt fall.

Ni missar lite min grundpoäng/fråga. Det handlar inte om att jag inte tycker jag ska ha någon kostnad utan om hur de bestämmer min kostnad.
Jag ställer mig väldigt tveksam till att det kan ställa det som krav för bygglov utanför verksamhetsområdet och ha lagligt stöd för det.

• Wow
Peter1986
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.