70 115 läst · 173 svar
70k läst
173 svar
Offert som framkallar hjärtinfarkt ...
Danin skrev:
Nja. Tesla byggde en stor batterilagringspark på 100MW som skulle hjälpa till att frekvensstabilisera nätet inom en ”kommun” i Australien. Denna byggdes på 100 dagar och har levererat enligt plan. Hela bygget är självfinansierat efter endast två år och australiensarna har beslutat att expandera med ytterligare 60MW. Succe.
Men det var som sagt endast ett litet område som tidigare haft sega kolkraftverk man drog igång för att täcka behovet. Nu fixar batteriet detta på millisekunder istället för som tidigare - minuter. Man hade tidigare problem med återkommande strömavbrott.
Absolut är det så. Men gör nätbolaget bedömning att ingen mer tillkommer och inget extra skrivs. Då blir det tyvärr så.T tpsoft skrev:
Vet ett område där det fungerade bättre.
Anslutningskostnsden delades upp på ev tillkommande anslutningar. Och där är det ett fastslaget pris för de tilltänkta uppräknade fastigheterna. Och det priset 75'Tkr är högre pris som gäller ett visst antal år efter området elektrifierades.
När tiden gått ut så kan de anslutas mot schablonpris som idag är 35Tkr.
Medlem
· Töreboda
· 230 inlägg
Egen el med solceller kanske kunde vara något ? Då blir ni oberoende av strömavbrott också.P Pappa1986 skrev:Hej å hå alla byggahusare.
Vi har varit på jakt efter en gård ett tag och vi har haft ett hus på gång. Dock finns varken avlopp, vatten eller el till fastigheten.
Inga problem tänkte vi. Avlopp och vatten, 150-200tkr.
Elen ca 100 tkr att ansluta då det är ca 400m till närmaste anslutningspunkt..
Här pratade jag med E.on och det va dem som sa att det är 400m och ett pris på ca 100tkr. Men jag ville ha en offert på papper och inte muntligt.
Fick ett mejl nyss. Pris för framdragen el till tomtgräns, 1700m.
742.500:-
Snacka om hjärtat voltade några gånger. Tur vi inte köpte denna gård och sen fick en offert. Då hade vi får leva som på raskens tid...
Medlem
· Töreboda
· 230 inlägg
Man har ju i batteriet. På landet har man vedspis, kaminer och öppna spisar. Inga problem.
Bara att ställa en sån här på tomten. Så har du lite pengar över till dieselkassan...
https://www.mascus.se/entreprenadmaskiner/begagnat-–-dieselgeneratorer/kawakenki-elverk-fabriksnytt-70kva-56kw/m7vdngs9.html
https://www.mascus.se/entreprenadmaskiner/begagnat-–-dieselgeneratorer/kawakenki-elverk-fabriksnytt-70kva-56kw/m7vdngs9.html
Medlem
· Stockholms län
· 455 inlägg
1700 meter och ett pris på 725.500:- är säkerligen ett själigt pris för det är mycket kabel som ska ner mm.
Vi har lagt fastigheten åt sidan och letar efter annat men hade det varit aktuellt så hade vi självklart kollat efter andra alternativ.
Solceller, vindkraft mm.
Det finns många sätt att få fram el till fastigheten om det skulle blivit aktuellt men jag är otroligt glad att jag trots allt tog en offert innan köp och inte efteråt.
Jag ringde till dem innan och fick ett pris på 100-150tkr men jag ville ha det skriftligt och då blev det ju galet mycket mer.
Men nästa fastighet ska banne mig ha el i huset iaf
från början hehe
Vi har lagt fastigheten åt sidan och letar efter annat men hade det varit aktuellt så hade vi självklart kollat efter andra alternativ.
Solceller, vindkraft mm.
Det finns många sätt att få fram el till fastigheten om det skulle blivit aktuellt men jag är otroligt glad att jag trots allt tog en offert innan köp och inte efteråt.
Jag ringde till dem innan och fick ett pris på 100-150tkr men jag ville ha det skriftligt och då blev det ju galet mycket mer.
Men nästa fastighet ska banne mig ha el i huset iaf
Medlem
· Västra Götaland
· 2 180 inlägg
Är det inte så att värdet på gården ökar med 745 000 när den har el framdragen då?
Medlem
· Töreboda
· 230 inlägg
Ta alltid skriftlig offert. Det var smart. Tänk på att om det är ett riktigt gammalt hus så behöver ändå huset renoveras och då kan du dra ny el i väggar om det inte finns nån. På landet blir edt ofta elavbrott och det kommer bara att bli värre och värre. Man får subvention för solceller och det blir mycket billigare än elen du köper. På sikt tjänar du in investeringen hyfsat snabbt och sen är det ren vinst. Det är klart att det är en investering men inte så farlig och du bara behöver hushållsel. Som jag skrev tidigare så eldar man med ved på landet och har vedspis. Det blir ekonomiskt och det är en bra känsla att ha det då det blir strömavbrottP Pappa1986 skrev:1700 meter och ett pris på 725.500:- är säkerligen ett själigt pris för det är mycket kabel som ska ner mm.
Solceller, vindkraft mm.
Men nästa fastighet ska banne mig ha el i huset iaffrån början hehe