Byggahus.se
E eleson skrev:
En BVP på 10kW som är av ONOff modellfår ryckiga körtider när bara lite värme behövs.
Jepp du har rätt, för att ha en ON/OFF direkt mot systemet så ska den bara ha max 80 % av behovet, så den kan gå långa tider med spetts om det behövs. I övrigt det med inverter är ett fabrikanters påfund, även med varvtalstyrning av C-pumpar som jag finner mycket märkvärdigt, En transport av flöde i värmehänseende ska inte avta, då blir det lustiga effekt på dom delar som ska avge värme.

M MagHam skrev:
Går ju att sätta en volymtank också.
Som sagts...

Mike

@jonaserik

Klart att "en transport av flöde i värmehänseende" ska avta i ett värmesystem med t.ex termostater. Hur minskar du annars effekten ut? Om du då kör konstant varvtal vad händer med flödet (effekten) i de andra radiatorerna/slingorna?

Du skriver många utlåtande som de skulle vara sanningar..

Maxwells demon TotalControl skrev:
Du skriver många utlåtande som de skulle vara sanningar.
I åtanke på ditt namn ska du ha full kontroll av allt och avger en del svar som kan vara lite sisådär., med sanningar. I och med att du anser dig veta så mycket och ifrågasätter en del, så kanske du ska tänka till lite innan du skriver. Det med en ON/OFF drift BÖR/SKA du då veta allt om, en sådan ska inte arbeta mot några stängda ventiler/termostater, det ska vara fritt flöde genom systemet samt ha en kapacitet i flöde som överenstämmer med totala flöde i systemet. Om den har för stort flöde ( eftersom den arbetar konstant ) så ska den gå mot en tank ( utjämning ) eller att värmen tas från tanken med shuntgrupp, då är en ON/OFF perfekt för en perfekt utgående temp till huset

Nu börjar du svamla om on off värmepump vad det nu har att göra med varvtalsstyrda cirkulationspumpar?
Jag förstår inte allt du skriver men jag ska göra ett försök att tyda vad du vill ha sagt.

Men du har har rätt. Kör man en On off VP rakt ut på radiatorkretsen utan termostater så finns det ju ingen anledning att köra varvtalsstyrt från första början..

Finns ju ingen anledning till varvtalsstyrning på värmekretsen med arbetstank heller om man inte har några termostater som kan strypa.

Dock att köra varvtalsstyrt (deltastyrt) mellan VP och arbetstank kan vara bra för att upprätthålla det föreskrivna deltat oavsett effektuttag som kan variera med KB tempen.

VP, tank med termostater. Bara fördelar med varvtalsstyrd (tryckstyrd) pump då man vill att flödet ska avta.

Men du påstår annat med >

"även med varvtalstyrning av C-pumpar som jag finner mycket märkvärdigt, En transport av flöde i värmehänseende ska inte avta, då blir det lustiga effekt på dom delar som ska avge värme."

Nu börjar du svamla om on off värmepump vad det nu har att göra med varvtalsstyrda cirkulationspumpar?
Det är/var en jämnförelse med varandra Kolv/Inverter och det var meningen med det jag skrev, analyserar du texten så syns det. Sen att sänka farten på en C-pump blir inte bra, element/GV ska ha ett konstant flöde över sig och reglering av temperaturen ska skötas av shunt/VP, Det är det som heter värmereglering och inget annat jox som någon hittat på och tror sig är bra. Det är öätt att rita en gubbe , men svårare att få den att gå, i all ära för tekniker som ska försöka framstå som någon gurra i ämnet värme.

Jag har otroligt svårt att förstå allt du skriver.

Nu börjar du jämföra OnOff med inverter? Vad har det med cirkulationspump att göra?

Varvtalsstyra en cirkulationspump när termostater stänger är bara en fördel. Att köra konstant varvtal i det fallet är bara dumt.

Bara för att du är nöjd med ditt hempulade wreck till system utan termostater och konstant varvtalspump så innebär inte det att varvtalsstyrda cirkulationspumpar inte är något att ha.

"även med varvtalstyrning av C-pumpar som jag finner mycket märkvärdigt,"

Ja, förstår man inte vad man ska använda den till så kan jag förstå att du tycker det är märkligt.

Jag vet inte vem gurra är. Någon du känner?

J jonaserik skrev:
jämnförelse med varandra Kolv/Inverter
Kolvkompressorer går väl också att varvtalsstyra? Precis som t ex en scroll går att köra på konstant varvtal.

En tydlig fördel för fjärrvärme är (utöver att den är i princip underhållsfri och utan bekymmer) att du har obegränsat med varmvatten. Fjärrvärmeväxlaren är dessutom en liten låda på väggen med lite rör till, till skillnad från kylskåpet med tillhörande volymtank som en värmepump kan innebära.

Trots det är jag väldigt nöjd över att ha lämnat fjärrvärmeträsket och kör numera jordvärme (bytte inte system, bytte hus).

Varvtalsstyrningen kan också ha vissa nackdelar:
- Smörjning av kompressor och kylning av motor vid riktigt låga varvtal.
- Korrosion i lager av övertoner från frekvensdrivaren.

Bara för att du är nöjd med ditt hempulade wreck till system utan termostater och konstant varvtalspump så innebär inte det att varvtalsstyrda cirkulationspumpar inte är något att ha.
Vad du menar med hempul får stå för dig och det har inte kostat 100 000 som en VP med en massa lullull i som ska ställas in med maaassor med olika parametrar. Det verkar som i dagens montage så kan ingen ställa in rätt värden för en VP, knyt ihop rören, elen dit och tryck på knappen, NU blir det varmt bara betala. Det finns ingen värmepump som ställer om sig själv för ett hus.
a, förstår man inte vad man ska använda den till så kan jag förstå att du tycker det är märkligt.
Kanske jag begriper mer än du tror,men gör inte gällande att vara en gurra = ( är en indisk person som rådfrågas och ska veta allt ) så nu vet du vad en gurra är utan att ha ironi i mitt svar, som du framförde med ironi med frågan"" vem är gurra. Så tänk lite på vad du skriver, ironi hör inte hemma på ett forum.
useless useless skrev:
Kolvkompressorer går väl också att varvtalsstyra? Precis som t ex en scroll går att köra på konstant varvtal.
Jepp men det finns begränsningar som måste uppfyllas, och det är nog inget man ska ge sig in på,du kan läsa här.
https://www.elektronikforumet.com/forum/viewtopic.php?f=2&t=73892

• Gilla
Maxwells demon
  • Laddar…
Jaha, du menar "guru".

• Haha
mikethebik
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Jepp men det finns begränsningar som måste uppfyllas, och det är nog inget man ska ge sig in på,du kan läsa här.
[länk]
Där står inget om kolvkompressorer?

useless useless skrev:
Där står inget om kolvkompressorer?
Läs inlägg 4 och 13 där det står om helhermetiska 3-faskompressorer enbart avsedda för 400V och dessa är av kolvmodell

M MagHam skrev:
Går ju att sätta en volymtank också.
Visst är det så. Men många VP's installeras in ett utrymme som är 60cm brett.

Angående andra inlägg...
Jag håller inte med om att CP's måste gå med samma hastighet när värme inte tillförs.
Thermia saktar med CP till lägsta hastighet när värme inte produceras och innan jag vet bättre så tror jag att de vet vad de gör.

En VP ska har ett temp skillnad på värmebäraren på 5-7° för att fungera bra,
det kan uppnås genom att justera hastigheten på CP.

• Gilla
MagHam
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.