30 502 läst · 83 svar
31k läst
83 svar
Rättigheter hantverkare som gjort fel?
Man kan ju inte få åldersavdrag på något som inte fanns från början. Med största sannolikhet fanns golvvärme i golvet fast du inte kände till det. Förmodar sedan att du bad företaget att återställa. Det blir lätt en trollfaktor mot hantverkare om man berättar halvsanningar, utelämnar fakta eller själv saknar verkligen information om den egna tråden.A Annase skrev:hej,
Detta är kanske fel ställe att fråga men kollar här. En firma som har hjälpt mig återställa en fuktskada har gjort förbättringsåtgärder av misstag. De har under återställandet satt in golvvärme i mitt badrum. De vill nu att jag ska betala massa pengar för detta i form av åldersavdrag. Vid skador ska de ju enbart återställa till samma standard som det var innan skadan. Om jag bestrider detta hotar de med att komma och plocka bort golvvärmen vilket är ju ganska omfattande ingrepp som tar tid. Har de rätt att kräva att återvända till lägenheten och ta bort slingan?
Ja antingen det eller ett tätskikt och en frånluftskanalHeineA skrev:

Nanny Fine
Medlem
· Västra Götaland
· 442 inlägg
Nanny Fine
Medlem
- Västra Götaland
- 442 inlägg
Det finns tillfällen då privatpersoner utnyttjar liknande situationer till sin egen fördel också, så vid en eventuell rättstvist kommer man att titta på alla omständigheter.
Fanns golvvärme innan så är det ju ingen standardförbättring utan ett återställande men då ligger nog bevisbördan på företaget i detta fall. Svårare för dig att bevisa det som inte funnits.. Förutsatt att det inte finns en skriftlig beställning på jobbet, eller inventering på vad som var det ursprungliga skicket på utrymmet innan man påbörjade återställandet.
Generellt sett, i tvist mellan näringsidkare och konsument, så har lagstiftaren gjort konsumenträtten lite starkare än för näringsidkaren, så den medta av bevisbördan tror jag ligger hos dem. Det är dessutom dem som hävdar att du har beställt golvvärme. Eller så hävdar de inte det men vill ha betalt ändå, vilket är ännu värre..
Fanns golvvärme innan så är det ju ingen standardförbättring utan ett återställande men då ligger nog bevisbördan på företaget i detta fall. Svårare för dig att bevisa det som inte funnits.. Förutsatt att det inte finns en skriftlig beställning på jobbet, eller inventering på vad som var det ursprungliga skicket på utrymmet innan man påbörjade återställandet.
Generellt sett, i tvist mellan näringsidkare och konsument, så har lagstiftaren gjort konsumenträtten lite starkare än för näringsidkaren, så den medta av bevisbördan tror jag ligger hos dem. Det är dessutom dem som hävdar att du har beställt golvvärme. Eller så hävdar de inte det men vill ha betalt ändå, vilket är ännu värre..
Jag har inte läst allas inlägg i detalj så ursäkt om jag upprepar något.
Är det en skada som hanterats av ditt försäkringsbolag så kan du ha rättskydd i hemförsäkringen. Så har jag fått hjälp när jag i efterhand har fått orimliga krav ställda mot mig.
Är det en skada som hanterats av ditt försäkringsbolag så kan du ha rättskydd i hemförsäkringen. Så har jag fått hjälp när jag i efterhand har fått orimliga krav ställda mot mig.
Vad hadde du för värme innan?A Annase skrev:hej,
Detta är kanske fel ställe att fråga men kollar här. En firma som har hjälpt mig återställa en fuktskada har gjort förbättringsåtgärder av misstag. De har under återställandet satt in golvvärme i mitt badrum. De vill nu att jag ska betala massa pengar för detta i form av åldersavdrag. Vid skador ska de ju enbart återställa till samma standard som det var innan skadan. Om jag bestrider detta hotar de med att komma och plocka bort golvvärmen vilket är ju ganska omfattande ingrepp som tar tid. Har de rätt att kräva att återvända till lägenheten och ta bort slingan?
Men på själva frågan, är svaret att en hantverkare har ingen rätt att på eget bevåg demontera något som denne har installerat på fastigheten.
Så fort det sitter på fastigheten så tillhör det fastigheten, som fast egendom eller fastighetstillbehör.
Många hantverkare har avtal och/eller fakturor där det står typ "levererat material är företagets egendom tills betalning skett" el likn.
Det är för det mesta ett fullständigt meningslöst villkor.
Det kan möjligen gälla sånt material som inte är monterat/inbyggt, dvs en trave med bräder på uppfarten, eller en påse med strömbrytare och dosor i hallen.
Och vidare får inte någon som helst hantverkare tvinga sig tillträde till bostaden, eller öht någon annans lokaler/egendom, då måste hantverkaren gå genom kronofogden med ev hjälp av låssmed, vilket helt enkelt inte händer.
edit:
Men tvisten om materialet, betalningen osv, den kan ni förstås ha kvar, och lyckas ni inte lösa det så måste det bli kronfogdeärende, alt tingsrätt + kronfogde (eller tingsrätt och ingen alls kronofogde är ju självklart en möjlighet också).
Men det är ju bara ifall ni misslyckas lösa det på egen hand, jag hoppas att ni båda är lösningsfokuserade istället för konfliktfokuserade.
Är ni konfliktfokuserade kommer det kosta. Kosta tid, pengar, livsglädje, men framförallt tid, dvs en del av de år vi har att leva här på jorden.
Det kanske går att hitta en väg där båda åtminstone bjuder till något lite, att ni fått golvvärme är kanske inte helt värdelöst?
Så fort det sitter på fastigheten så tillhör det fastigheten, som fast egendom eller fastighetstillbehör.
Många hantverkare har avtal och/eller fakturor där det står typ "levererat material är företagets egendom tills betalning skett" el likn.
Det är för det mesta ett fullständigt meningslöst villkor.
Det kan möjligen gälla sånt material som inte är monterat/inbyggt, dvs en trave med bräder på uppfarten, eller en påse med strömbrytare och dosor i hallen.
Och vidare får inte någon som helst hantverkare tvinga sig tillträde till bostaden, eller öht någon annans lokaler/egendom, då måste hantverkaren gå genom kronofogden med ev hjälp av låssmed, vilket helt enkelt inte händer.
edit:
Men tvisten om materialet, betalningen osv, den kan ni förstås ha kvar, och lyckas ni inte lösa det så måste det bli kronfogdeärende, alt tingsrätt + kronfogde (eller tingsrätt och ingen alls kronofogde är ju självklart en möjlighet också).
Men det är ju bara ifall ni misslyckas lösa det på egen hand, jag hoppas att ni båda är lösningsfokuserade istället för konfliktfokuserade.
Är ni konfliktfokuserade kommer det kosta. Kosta tid, pengar, livsglädje, men framförallt tid, dvs en del av de år vi har att leva här på jorden.
Det kanske går att hitta en väg där båda åtminstone bjuder till något lite, att ni fått golvvärme är kanske inte helt värdelöst?
Redigerat:
Staffan2000 skrev:
man ska plocka bort kablar som inte används från dosor och el-rör, så hantverkare får inte bara klippa kablarna i dosan, det är bara att gratulera som någon här sa.F fsn skrev:Man kan plocka bort termostaten och klippa kablarna i dosan. För övrigt håller jag med, be dom dra åt helvete. Ibland blir det fel, har man som leverantör då gjort ett dåligt jobb så får man göra om och göra rätt och har man råkat göra fel och levererat mer än som avtalats så får man helt enkelt säga grattis.
När jag byggde huset så beställde jag två standard garageportar. Några veckor senare ringde husleverantören och talade om att det blivit fel, var portar för motordrift och att dom inte skulle funka manuellt. Jag hade dom ouppackade och inte monterade ännu men fick valet att vänta på nya eller att han bjöd på två Crawford motorer. Exakt så skall en seriös entreprenör hantera ett sånt problem.
Förvånad att människor blir hantverkare överhuvudtaget när man ser många svar här. Maken till gnällspikar och rättshaverister har man sällan skådat..
Golvvärme i badrummet är ju givet att man har, dessutom höjer det värdet på ditt badrum vid eventuell försäljning. Att renovera ett badrum utan att lägga in golvvärme är hål i huvudet och en normal konsument skulle bett om detta oavsett. Men om du ska bråka om några få tusenlappar när du fått ett nytt badrum på försäkringen så gör det. Det kommer vara en mycket låg timpenning i slutändan för dig.
En normalt funtad person skulle erbjuda sig att täcka nettokostnaden för materialet om man tvunget skulle tjafsa om det. Det är en lösning som byggfirman säkert skulle godta.
Golvvärme i badrummet är ju givet att man har, dessutom höjer det värdet på ditt badrum vid eventuell försäljning. Att renovera ett badrum utan att lägga in golvvärme är hål i huvudet och en normal konsument skulle bett om detta oavsett. Men om du ska bråka om några få tusenlappar när du fått ett nytt badrum på försäkringen så gör det. Det kommer vara en mycket låg timpenning i slutändan för dig.
En normalt funtad person skulle erbjuda sig att täcka nettokostnaden för materialet om man tvunget skulle tjafsa om det. Det är en lösning som byggfirman säkert skulle godta.
Otroligt korkat inlägg. Du menar alltså att om man beställer nåt men leverantören tycker att du beställt fel så har dom rätt att istället installera och ta betalt för det istället? Har du öht hört talas om konsumentköp- resp. Konsumenttjänstlag?J Joakim Toll Åberg skrev:Förvånad att människor blir hantverkare överhuvudtaget när man ser många svar här. Maken till gnällspikar och rättshaverister har man sällan skådat..
Konsumenttjänstag
Det är fö inte alls säkert att det är så värst gratis då det med största sannolikhet är åldersavdrag på de delar av badrummet som faktiskt skulle bytas.
Det är ju du som är gnällspiken och rättshaveristen?J Joakim Toll Åberg skrev:Förvånad att människor blir hantverkare överhuvudtaget när man ser många svar här. Maken till gnällspikar och rättshaverister har man sällan skådat..
Det som är normalt för dig och mig är inte nödvändigtvis det för någon annan. Vad vi tycker är normalt är således helt ointressant och irrelevant för sakfrågan.
Lika irrelevant är det att det är försäkringsbolaget som betalar merparten av eller hela renoveringen.
Inget av detta är skäl till att betala för saker man inte beställt och absolut inte när en hantverkare agerat hotfullt.
Det är inte byggfirman som ska godta en lösning här, det är konsumenten.
Mer gnäll. Ni har hört den ena sidan av saken endast här, och som vanligt ”målas fan på väggen”. Dra av hälften så hamnar ni nog närmare sanningen. Skulle absolut inte förvåna mig om det faktiskt fanns golvvärme i det befintliga badrummet när allt kommer omkring.