4 175 läst · 47 svar
4k läst
47 svar
Kabel till trefasuttag och motorvärmaruttag
Det är väll nätägarens ansvar att se till så att ledningen fram till transformatorn är rätt dimensionerad så att utlösningsvilkoren i din villa gäller? Ska man börja räkna på allt sånt själv då tar ju varje installation man ska göra 70timmar.5 50procent skrev:
5
50procent
Husspekulant
· Haparanda
· 1 379 inlägg
50procent
Husspekulant
- Haparanda
- 1 379 inlägg
Bor du långt ute på landet så är det inte helt säkert att förimpendansen är tillräckligt låg för att du ska kunna säkra av som du vill.B Berrabus123 skrev:
Det var dock inte längesen jag gjorde en mätning på en befintlig kabel som jag fattade misstankar om att den eventuellt var för högt avsäkrad och säkringen inte skulle lösa ut i tid, detta pga längden och att den hade skarvats och sista biten så hade man gått ner i dimension efter skarven.
Detta var i en större stad med transformatorn runt hörnet.
Hur gjorde du denna mätning?5 50procent skrev:Bor du långt ute på landet så är det inte helt säkert att förimpendansen är tillräckligt låg för att du ska kunna säkra av som du vill.
Det var dock inte längesen jag gjorde en mätning på en befintlig kabel som jag fattade misstankar om att den eventuellt var för högt avsäkrad och säkringen inte skulle lösa ut i tid, detta pga längden och att den hade skarvats och sista biten så hade man gått ner i dimension efter skarven.
Detta var i en större stad med transformatorn runt hörnet.
5
50procent
Husspekulant
· Haparanda
· 1 379 inlägg
50procent
Husspekulant
- Haparanda
- 1 379 inlägg
Med en eurotesterB Berrabus123 skrev:
Vilket är precis så den funkar, mäter ström och spänning och därmed spänningsfallet och därefter får man fram resistansen och reaktansen i kabeln.(+transformatorn)
Jag tycker det mesta redan sagts och de (för mig) enkla anledningarna har redan framförts.
Att avsäkra en schuko till 16 ampere är generellt olämpligt.
Att rekommendera någon att avsäkra en schuko till 16 ampere utan att ha varit på plats och gjort någon som helst form av riskbedömning är olämpligt.
Slutsats, lösningen är olämplig.
Det skulle högst sannolikt fungera alldeles utmärkt. Ända tills det inte gjorde det och jag tolkar att Berrabus står redo med defibrillator alternativt öppen plånbok att lösa problemet då hen så enträget väljer placeringen som motpol till det enda logiska svaret.
Vill du diskutera elteori rekommenderar jag att du skapar en egen tråd och inte kapar denna.
Väl mött.
Att avsäkra en schuko till 16 ampere är generellt olämpligt.
Att rekommendera någon att avsäkra en schuko till 16 ampere utan att ha varit på plats och gjort någon som helst form av riskbedömning är olämpligt.
Slutsats, lösningen är olämplig.
Det skulle högst sannolikt fungera alldeles utmärkt. Ända tills det inte gjorde det och jag tolkar att Berrabus står redo med defibrillator alternativt öppen plånbok att lösa problemet då hen så enträget väljer placeringen som motpol till det enda logiska svaret.
Vill du diskutera elteori rekommenderar jag att du skapar en egen tråd och inte kapar denna.
Väl mött.
Fast om belysningsgrupper klarar föreskriva frånkopplingstider vid 1,5 och 10A så gäller ungefär samma längd för 2,5 och 16A. Givet att det är samma karaktäristik på dvärgbrytaren och från samma central.
Alltså, kan man inte skydda en 2,5 med 16A med hänsyn till ”Skydd genom automatisk frånkoppling av matning” så kan man inte heller skydda en 1,5 med 10A.
Alltså, kan man inte skydda en 2,5 med 16A med hänsyn till ”Skydd genom automatisk frånkoppling av matning” så kan man inte heller skydda en 1,5 med 10A.
TACK!J Johan456 skrev:Fast om belysningsgrupper klarar föreskriva frånkopplingstider vid 1,5 och 10A så gäller ungefär samma längd för 2,5 och 16A. Givet att det är samma karaktäristik på dvärgbrytaren och från samma central.
Kapa på bäst ni vill, jag läser och lär och i skarpt läte när det ska kopplas ihop får brorsan med 35 år som elektriker i skiftande sammanhang komma och koppla in. Men jag frågar hellre på forum och stör er än att ringa honom stup i ett
När det gäller elnätet är det nyligen upprustat i området med nergrävda kablar o.s.v. Om det kan ha någon betydelse. Jag tror även att dom satte upp en ny transformator.
Men menar ni att trefasuttagen med 230 V uttag är mindre lämpliga för 16 A än andra trefasuttag. Vad beror i så fall det på?
/Mats
Men menar ni att trefasuttagen med 230 V uttag är mindre lämpliga för 16 A än andra trefasuttag. Vad beror i så fall det på?
/Mats
Precis vad jag tänkte också. Alla dessa kombiuttag med ett trefasuttag och ett schukouttag avsäkras ju "alltid" med 16A.S senmathal skrev:
Såvida inte själva schukouttaget i sig på nåt sätt är bättre i dessa kombiuttag än i ett vanligt schuko-vägguttag så är det ju rent elektriskt precis samma sak som TS vill göra, bara att schukouttaget inte sitter i samma kapsling.
Att gruppledning osv ska vara korrekt avsäkrade fram till uttaget är ju en sak, men en vanlig 10A-säkring skyddar inte mot att någon kopplar in ett 2300W värmeelement och ansluter det med en C7 euro apparatkabel med 2x0,75mm2 som snart blir olämpligt varm, så säkringen här ska väl inte heller behöva skydda mot att någon kopplar in ett motorvärmarsystem med för klena kablar.
Då återstår bara Schuko-frågan, som är lika relevant för kombiuttaget. Skillnad?
Annars får TS montera två st enfas CEE uttag och snida ihop två matchande kablar till bilarna (och vara beredd på att vid felaktig belastning i bilen börjar det nog smälta i intagskontakten på bilen istället för uttaget på huset).
Finns det inget krav på att elleverantören ska leverera en fullgod produkt. Om det nu är förimpedans som håller ett visst värde så man kan utnyttja den el man betalar för som det är tänkt. Nu är ju inte Wikipedia all sannings källa men där stod något om att nätägaren är skyldig att uppge förimpedans på begäran. " Nätägaren är skyldig att på begäran uppge förimpedansens värde och maximal kortslutningsström."
https://sv.wikipedia.org/wiki/Förimpedans
/Mats
https://sv.wikipedia.org/wiki/Förimpedans
/Mats
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 23 377 inlägg
Ja och ni har båda fel generellt sett.B Berrabus123 skrev:Diskussionen handlar ju om att sätta ett 1vägs uttag till kupevärmare med 16A säkring kontra 10A, jag hävdar att 16A funkar alldeles utmärkt medans en annan hävdar att man måste säkra 10A pga risk för att kupevärmaren ska börja brinna eller något vilket jag vill påstå är fel... men du är ju mer kunnig än mig så jag får väll ge mig här antar jag.
Såsom du lägger ut texten kan det framstå som att 16 A alltid "fungerar" lika bra som 10 A. Det är något som alltid måste kontrolleras.
Produkter med schukostickpropp ska generellt kunna hantera att uttaget är avsäkrat med 16 A.
Som jag skrev ska man även ta hänsyn till kortslutningsfall. Kortslutningsströmmen styr hur snabbt säkringen löser, och kortslutningsströmmen beror på förimpedans, ledningens längd och area, vilket alltså ska ställas mot typ av säkring och dess märkström. Läs mer här: Räkna på utlösningsvillkorB Berrabus123 skrev:En gyllene regel att aldrig avsäkra för högt har jag aldrig hört talas om det handlar väll mer om att det kanske är onödigt och att det kostar mer för kunden? Fattar inte hur en motorvärmare som drar 2kW ska kunna brinna upp för att man säkrar 16A? Vad är det jag har gått miste om i min utbildning på gymnasiet som alla andra verkar ha stenbra koll på....
Ja, det ska man alltid göra. Ofta kan man med tillräcklig säkerhet höfta.B Berrabus123 skrev:
Nej tyvärr finns ingen skamgräns för hur hög förimpedansen får vara i nätägarens avlämningspunkt. Så man måste ta hänsyn till förimpedansen som då styr max längd och minsta area på de ledningar man installerar i anläggningen.B Berrabus123 skrev: