217 918 läst · 3 373 svar
218k läst
3,4k svar
På lördag börjar utfasningen av Ringhals 2
Läste precis
"Regeringens solcellspengar snart slut"
1,2 MILJARDER redan förbrukat.
Pengarna för 2020 redan slut
"Totalt rör det sig om 1,2 miljarder kronor i statliga bidrag som företag, organisationer och privatpersoner kan ansöka om för installation av solceller."
Är skiten inte lönsam ska vi väl inte skjuta till 1,2 miljarder när pengar saknas till välfärden = Sjukvården, skolan mm.
Nej fy faen, för hobbyprojekt.
Solceller en bluff.
Vi har redan avhandlat vindkraft en blåsning.
NEJ TACK för att mina skattepengar ska gå till sådan bluff.
Ström när solen lyser, Ja mitt på sommaren när det är varm och skönt.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/70gnm9/regeringens-solcellspengar-snart-slut
"Regeringens solcellspengar snart slut"
1,2 MILJARDER redan förbrukat.
Pengarna för 2020 redan slut
"Totalt rör det sig om 1,2 miljarder kronor i statliga bidrag som företag, organisationer och privatpersoner kan ansöka om för installation av solceller."
Är skiten inte lönsam ska vi väl inte skjuta till 1,2 miljarder när pengar saknas till välfärden = Sjukvården, skolan mm.
Nej fy faen, för hobbyprojekt.
Solceller en bluff.
Vi har redan avhandlat vindkraft en blåsning.
NEJ TACK för att mina skattepengar ska gå till sådan bluff.
Ström när solen lyser, Ja mitt på sommaren när det är varm och skönt.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/70gnm9/regeringens-solcellspengar-snart-slut
Den 02-12-2019 kl 10,08 var det 23 246 MW Förbrukning.C Chris11 skrev:
Det känns inte som att vi har en vargavinter just denna vinter.
Vad mitt inlägg ag klor.
Jo. Att det skulle vara så lätt att bara tillverka vätgas?
Att tillverka vätgas med ström sker genom elektrolys.
Att tillverka Klor sker på samma sätt men PGA höga kostnader att ta var på en gas (VÄTGAS) så dumpar man denna runt om i Sverige.

Magnus E K
Husägare
· Östergötland
· 3 303 inlägg
Magnus E K
Husägare
- Östergötland
- 3 303 inlägg
Nej, om denna vinter fortsätter så här blir det väl den mildaste på väldigt länge. Jag gillar egentligen riktigt vinterväder, men gillar även att inte betala en massa extra energiskatt. Senaste dagarna har jag (och då har jag ingen eldning eller fjärrvärme) köpt/förbrukat mindre el än en genomsnittlig dag i juli 2016!K kest skrev:
Det handlar om en fjärt i rymden. Den är definitivt inte värd att ta hand om. På samma sätt som fjärtar.K kest skrev:Den 02-12-2019 kl 10,08 var det 23 246 MW Förbrukning.
Det känns inte som att vi har en vargavinter just denna vinter.
Vad mitt inlägg ag klor.
Jo. Att det skulle vara så lätt att bara tillverka vätgas?
Att tillverka vätgas med ström sker genom elektrolys.
Att tillverka Klor sker på samma sätt men PGA höga kostnader att ta var på en gas (VÄTGAS) så dumpar man denna runt om i Sverige.
Lösryckt ur sitt samanhang kan man få till lite av varje.D Daniel 109 skrev:
Vi har redan sett konsekvenserna av bidragssystemets effekter på vindkraften. När de försvinner så riskerar vindkraftsanläggningar gå i konkurs på grund av bristande lönsamhet.
Produktion ska vara självbärande och inte bidragsfinansierad.
De solkraftsanläggningar som byggs med del av investeringen som bidrag och resterande via lån kommer få det jäkligt jobbigt om elpriset blir lågt. Uppenbarligen har vi tillräckligt med el när vi tillåter oss stänga kärnkraftverk efter kärnkraftverk utan att vi bygger nya.
Är det solceller för privat kunna ladda sin elbil så får man väl skaffa det för egna pengar och inte av bidrag som kommer från skatter som behövs till välfärden.
Snälla du, klipp inte detta i bitar för att skaffa argument till dina inlägg.
Du missförstod. Det var inte ett försvar av solkraft. Men hobbyprojekt är trevliga. Dock blir det ju konstigt om vissa hobby projekt får statliga bidrag
Japp, instämmerD Daniel 109 skrev:
Hobbyprojekt är jättekul och intressant.
Men de ska knappast vara med statliga bidrag på 1.200.000.000 kr bara för 2020 när pengarna så väl behövs till annat.
Infrastruktur är även ett bra område.
Vill man värna om miljön är nog fungerande tåg ett bra alternativ att bry sig mer om.
Jag tycker solkraft är jätteintressant eller andra sätt att ta till vara energi vi får från solen, Men de ska vara livskraftiga utan bidrag.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 16 839 inlägg
optimum skrev:
Edit: Järnvägen är alltså i sig ett massivt subventionerat system. Den får 18 miljarder i statsstöd samtidigt som den återför 1,8 miljarder i form av banavgifter. Godstrafiken är iofs mer subventionerad än persontrafiken, men ändå.
Redigerat:
Ja och samma med skolor, sjukvård och äldreomsorg. De får miljarder i "bidrag" varje år.Nötegårdsgubben skrev:
Det är väl så det ska vara med välfärden
Men att ge bidrag till icke lönsamma projekt som solkraft vekar vara är korkat.
Vi har redan sett effekterna på bidragsfinansierade vindkraftverk och flera redan i konkurs.
Bidragen kunde gått till upprustning av våra kärnkraftverk så kunde kört med dem att antal år till.
Så kanske vi haft nog med energi att exportera för att Vattenfall kunde stängt resterande egna kolkraftverk i Tyskland.
Smutsigt var namnet och de vill väl få oss att inte se skiten om vi mutas med bidrag till solceller.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 16 839 inlägg
I sakfrågan är vi tämligen eniga, men att klaga på subventionerna av en sorts miljösatsning för att man själv inte tror på den för att istället hänvisa till en annan starkt subventionerad miljösatsning (vars miljönytta till vissa delar också kan ifrågasättas) känns tämligen egocentriskt, och underhållande.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 9 570 inlägg
Å ena sidan. Å andra så är det väl ändå lite skillnad på järnväg och solceller? Det ena är ett inte helt rationellt sätt att göra el här i Sverige, det andra ett åtminstone i många fall rationellt sätt att förflytta sig/och gods.Nötegårdsgubben skrev:
I sakfrågan är vi tämligen eniga, men att klaga på subventionerna av en sorts miljösatsning för att man själv inte tror på den för att istället hänvisa till en annan starkt subventionerad miljösatsning (vars miljönytta till vissa delar också kan ifrågasättas) känns tämligen egocentriskt, och underhållande.
Det ena är ett sätt att producera CO2-fri el, men med stora nackdelar. Och den är dessutom långtifrån ensam om det. Det går att producera större mängder CO2-fri el mera rationellt här. Men när det kommer till CO2-fria transporter så intar ju järnvägen en särställning. Det enda rimliga alternativet är bil/buss/lastbil, samtliga med betydligt högre/större påverkan.
Så jag tycker väl inte att de kan dras riktigt över en kam. Men jag har tågpendlat i snart femton år, så jag är ju lite färgad.