53 413 läst · 178 svar
53k läst
178 svar
Har jag ensam äganderätt till mitt hus
Kontakta en jurist ASAP.
På det här forumet är det mest (inklusive mig själv) tyckare och "hobbyjurister". Det här är alldeles för svåra saker att reda upp själv utan en jurist med koll på familjerätt.
På det här forumet är det mest (inklusive mig själv) tyckare och "hobbyjurister". Det här är alldeles för svåra saker att reda upp själv utan en jurist med koll på familjerätt.
Du måste absolut och bums gå till en svensk familjejurist! Fråga när du bokar tid om juristen även är van vid EU familjerätt. Har du ont om pengar så kan du först höra med kommunen om dom vet ngn jurist. Annars kan du fråga din bank. Och även en advokatbyrå som sysslar med familjerätt. Vänta inte!M Malfors skrev:Jag köpta för 6 år sedan en villa i en liten ort i Sverige där jag kommer ifrån. Jag var skriven i Sthlm och barnens pappa var skriven utomlands, så på pappret var vi särbos men reste ju och bodde ju alltid tillsammans mest utomlands. Vi fick två barn som också var med oss utomlands men skrivna hos mig, på min adress i sthlm. Dessutom var jag ensam vårdnadshavare till dem, vilket vi båda hade valt att ha det så.
Relationen har inte varit bra och jag har försökt komma ur den många ggn för jag får dagligen utstå psykisk misshandel vilket lett till att jag varit sjuk i många år i utmattning.
Detta huset jag köpte år 2013, gjorde jag med mitt egna anställningsavtal och med ett lån på banken. På huset står det att ägarrätten är 100 procent om man söker på mitt namn och får upp den generella infon man får om en person. Handpenningen betalades av min pappa.
Alla dessa ggr då jag inte orkar mer, knappt att resa mig eller andas på grund av hans ständiga misshandlande så säger jag att nu orkar jag inte mer nu tar jag barnen och flyttar till huset. Ja, jag glömde berätta av sedan 2016 är även barnens pappa skriven i Sverige och på adressen i sthlm. Så ingen står idag skriven på husets adress som folkbokförd.
Jag vill kunna avsluta denna relation för den är varken bra för mig eller för barnen (vi har 3 barn) och flytta från sthlm till den lilla ort där huset finns. Men då säger han att han ska ha hälften av husets värde. Vilket jag såklart aldrig skulle ha råd att ge honom och då säger han att huset ska säljas för han ska ha sina pengar!! Han äger själv en jätte stor fastighets som dock går som en rörelse, men även två hus utomlands och jag skulle gissa att dom också är inräknade i hans business men det är ju där vi bott.
Sambon har aldrig varit skriven heller på husets adress.
Min fråga är gäller sambolagen ”huset” har han rätt till halva det huset. Då det köptes av mig när vi var särbos och han var ju inte ens skriven i Sverige då.
Men visst vi hade gemensamma barn så en anknytning till Sverige hade han ju iaf.
Jag vet att han kommer ge mig ett helvete om inte jag säljer huset och ger honom hans pengar för det är så han funkar. Därför sitter jag kvar i denna relation år in och år ut och går snart sönder inombords av olycka medan mina barn är på mig och säger att jag ska lämna pappa och träffa någon som är snäll mot mig...Ja, om huset verkligen är mitt så är processen att separera kanske ändå möjlig.
Oerhört tacksam för svar!
Mvh Maria
Din jurist har tystnadsplikt!
Ta fram ALLA papper om huset och var pengarna till det och ev ombyggnader / förbättringar kommit ifrån innan du ska träffa juristen. Skriv ner dina frågor om
Sambolagen, äganderätten och ev försäljning. Hör hur mkt juristen kostar per timma och om det kan räcka med tre timmar totalt? Din partner ska inte ha samma jurist som du. Du ska betala din jurist själv.
Lycka till!
Kerstin
Lycka till!
Redigerat:
Fast det ÄR inte svårt. Huset är inte köpt för att familjen ska bo i det, utan TS har hela tiden varit skriven i en lägenhet med barnen. Huset är därmed en "sommarstuga" och den ingår inte i det som delas enligt sambolagen. Det är särbon som isåfall måste bevisa att det var meningen att de skulle flytta in i huset när det köptes och att de har bott där för att han ska ha rätt till hälften.John Smith skrev:
Om de hade varit gifta hade det varit en annan sak.
Tag kontakt med en duktig jurist. Kolla med din bank om dom har någon eller kan rekommendera.
Detta är min absoluta rekommendation efter en massa strul när släkten skulle dela upp gemensam egendom. Det gick till domstol o parterna tvingades tillsammans betala ca 400 000kr. Hade varit bättre betalat en jurist från början, som förklarat för parterna och skött kontakterna med myndigheter.
Här hittar du uppgifter om din fastighet:
https://www.lantmateriet.se/sv/Sjalvservice/e-tjanster-for-privatpersoner/
Jag har inte läst alla inlägg ovan! Hoppas det går bra för dig. Har du koll på om han kan bli våldsam mot dig eller barnen? Du borde kanske prata med polisen så dom vet hur läget är.
Detta är min absoluta rekommendation efter en massa strul när släkten skulle dela upp gemensam egendom. Det gick till domstol o parterna tvingades tillsammans betala ca 400 000kr. Hade varit bättre betalat en jurist från början, som förklarat för parterna och skött kontakterna med myndigheter.
Här hittar du uppgifter om din fastighet:
https://www.lantmateriet.se/sv/Sjalvservice/e-tjanster-for-privatpersoner/
Jag har inte läst alla inlägg ovan! Hoppas det går bra för dig. Har du koll på om han kan bli våldsam mot dig eller barnen? Du borde kanske prata med polisen så dom vet hur läget är.
HALLÅtio_Pepe skrev:
Flytta för all del inte till huset med barnen förränn ert förhållande är slut!
Du skall också göra anspråk på halkva värdet av den bostad ni delade i utlandet.
'OCH
Kontakta omgående en familjerättsjurist!! DET är viktigt! OCH gör det INNAN du flyttar ut i huset.
Medlem
· Södermanland
· 115 inlägg
Hej Maria.
Oj vilken fart det verkar vara här kring din tråd.
Håller med Staffan som var först med att svara. Skaffa dig en jurist. Dyrt JA! men bördan släpper från dina axlar. X.ets påståenden om ogrundade rättigheter kan besvaras rappt och snabbt!
Har själv jobbat som mäklare i nästan 20år,och med de kunskaper jag har, kopplat till din beskrivning så är huset DITT. Han har inget att hämta där.
Tråkigt att ni får en tjurig stämning i ert uppbrott. Ni har ju ändå barn som gör att ni "Alltid" kommer att ha någon typ av relation. Har själv gått igenom en liknande resa och kunde inte för mitt liv förstå att jag själv blev stående i en situation som man bara trodde man skulle få läsa om i tidningarna.
Oj vilken fart det verkar vara här kring din tråd.
Håller med Staffan som var först med att svara. Skaffa dig en jurist. Dyrt JA! men bördan släpper från dina axlar. X.ets påståenden om ogrundade rättigheter kan besvaras rappt och snabbt!
Har själv jobbat som mäklare i nästan 20år,och med de kunskaper jag har, kopplat till din beskrivning så är huset DITT. Han har inget att hämta där.
Tråkigt att ni får en tjurig stämning i ert uppbrott. Ni har ju ändå barn som gör att ni "Alltid" kommer att ha någon typ av relation. Har själv gått igenom en liknande resa och kunde inte för mitt liv förstå att jag själv blev stående i en situation som man bara trodde man skulle få läsa om i tidningarna.
Håller med till 100%M Mjukis skrev:Till dig och alla andra som börjar inläggen med liknande mening ”Jag ska inte svära på att detta är korrekt”
Varför skriver ni öht? Framförallt världens längsta inlägg där ni gissar?
Jag tror mig också veta men skriver inte då jag inte vet till 100%.
Mitt råd till TS, kontakta en jurist så får du korrekt svar. Du kan även få hjälp av densamma.
Såna här frågor är för stora för att ställa i ett forum där du bara får gissningar.
Tråden hade varit kortare, haft väsentligt högre kvalite och framförallt varit mer värdefull för TS om alla som skriver "hellre en bra (rätt)" hade avstått.
Hej.
Är i en liknande situation. Har ni köpt huset när nu varit tillsammans har han rätt till hälften av det som är efter lånet. Dvs typ halva handpenningen. Har du köpt det innan ni blev tillsammans är det ditt. Detta gäller även om han inte är folkbokförd eller svensk medborgare. Sambolagen är till för att skydda hemmafruar men är ett kryphål för svin. Kontakta en jurist och se om det går att bevisa ex att han aldrig bott där. Ledorden är gemensamt bruk.
Är i en liknande situation. Har ni köpt huset när nu varit tillsammans har han rätt till hälften av det som är efter lånet. Dvs typ halva handpenningen. Har du köpt det innan ni blev tillsammans är det ditt. Detta gäller även om han inte är folkbokförd eller svensk medborgare. Sambolagen är till för att skydda hemmafruar men är ett kryphål för svin. Kontakta en jurist och se om det går att bevisa ex att han aldrig bott där. Ledorden är gemensamt bruk.
M Malfors skrev:Jag köpta för 6 år sedan en villa i en liten ort i Sverige där jag kommer ifrån. Jag var skriven i Sthlm och barnens pappa var skriven utomlands, så på pappret var vi särbos men reste ju och bodde ju alltid tillsammans mest utomlands. Vi fick två barn som också var med oss utomlands men skrivna hos mig, på min adress i sthlm. Dessutom var jag ensam vårdnadshavare till dem, vilket vi båda hade valt att ha det så.
Relationen har inte varit bra och jag har försökt komma ur den många ggn för jag får dagligen utstå psykisk misshandel vilket lett till att jag varit sjuk i många år i utmattning.
Detta huset jag köpte år 2013, gjorde jag med mitt egna anställningsavtal och med ett lån på banken. På huset står det att ägarrätten är 100 procent om man söker på mitt namn och får upp den generella infon man får om en person. Handpenningen betalades av min pappa.
Alla dessa ggr då jag inte orkar mer, knappt att resa mig eller andas på grund av hans ständiga misshandlande så säger jag att nu orkar jag inte mer nu tar jag barnen och flyttar till huset. Ja, jag glömde berätta av sedan 2016 är även barnens pappa skriven i Sverige och på adressen i sthlm. Så ingen står idag skriven på husets adress som folkbokförd.
Jag vill kunna avsluta denna relation för den är varken bra för mig eller för barnen (vi har 3 barn) och flytta från sthlm till den lilla ort där huset finns. Men då säger han att han ska ha hälften av husets värde. Vilket jag såklart aldrig skulle ha råd att ge honom och då säger han att huset ska säljas för han ska ha sina pengar!! Han äger själv en jätte stor fastighets som dock går som en rörelse, men även två hus utomlands och jag skulle gissa att dom också är inräknade i hans business men det är ju där vi bott.
Sambon har aldrig varit skriven heller på husets adress.
Min fråga är gäller sambolagen ”huset” har han rätt till halva det huset. Då det köptes av mig när vi var särbos och han var ju inte ens skriven i Sverige då.
Men visst vi hade gemensamma barn så en anknytning till Sverige hade han ju iaf.
Jag vet att han kommer ge mig ett helvete om inte jag säljer huset och ger honom hans pengar för det är så han funkar. Därför sitter jag kvar i denna relation år in och år ut och går snart sönder inombords av olycka medan mina barn är på mig och säger att jag ska lämna pappa och träffa någon som är snäll mot mig...Ja, om huset verkligen är mitt så är processen att separera kanske ändå möjlig.
Oerhört tacksam för svar!
Mvh Maria
Då kan juristen hjälpa dig att ordentligt gå igenom exakt vart du står och det kan även vara lättare att stå emot sambon om du kan visa på papper/återberätta informationen från juristen som stödjer det du säger.
Håller med dem, som rekommenderar kontakt med närmaste kvinnojour. Säkert kan de rekommendera en vettig jurist.
Men du behöver (eller ska) inte visa eller återberätta något alls; det lär inte sambon vara mottaglig för. Tvärtom. Bara gör det, som juristen föreslår och se till att ha alla kvitton under kontroll, så att de inte "försvinner" och dyker upp som argument om att sambon minsann har bidragit till husets underhåll!
Håller med dem, som rekommenderar kontakt med närmaste kvinnojour. Säkert kan de rekommendera en vettig jurist.
Men du behöver (eller ska) inte visa eller återberätta något alls; det lär inte sambon vara mottaglig för. Tvärtom. Bara gör det, som juristen föreslår och se till att ha alla kvitton under kontroll, så att de inte "försvinner" och dyker upp som argument om att sambon minsann har bidragit till husets underhåll!
Du är otydligpå enväldigt viktig punkt.
Är ni verkligen sambor?
Har ni registrerat samboskap hos myndigheterna?
Om inte gäller andra regler än de som avhandlats i de flesta inlägg här i tråden
Är ni verkligen sambor?
Har ni registrerat samboskap hos myndigheterna?
Om inte gäller andra regler än de som avhandlats i de flesta inlägg här i tråden
Man kan inte registrera sitt samboskap hos myndigheterna.H Hassel1949 skrev:
https://lawline.se/answers/kan-man-registrera-ett-samboforhallande-hos-skatteverket