217 953 läst · 3 373 svar
218k läst
3,4k svar
På lördag börjar utfasningen av Ringhals 2
Alternativet till marknadsekonomi är någon typ av planekonomi. Dvs någon annan bestämmer hur mycket som ska produceras och konsumeras. Det brukar inte funka särskilt bra...K karlmb skrev:OK, fattar att systemet inte verkar helt genomtänkt.. ..
Men om det är problem för förnybara elproducenter att värdet på certifikaten sjunker, tillsammans med själva elpriset, då borde det väl vara ännu större problem för de som aldrig får något stöd från elcertifikat?
Det stora problemet här måste väl ändå vara elprisernas enotma svängningar?
Dags att göra något åt spotmarknaden.
Det skulle gagna både producenter och förbrukare.
Fast vindkraft och liknande intermittent el behöver ju inte nödvändigtvis handlas på elspot utan kunde tex köpas av en aktör som balanserar nätet.D Daniel 109 skrev:

Magnus E K
Husägare
· Östergötland
· 3 303 inlägg
Magnus E K
Husägare
- Östergötland
- 3 303 inlägg
Om någon bygger en anläggning som kostnadseffektivt kan lagra el så uppstår automatiskt ett golv och ett tak på spotpriset i det område där den anläggningen ligger (så länge svängningarna ligger inom anläggningens kapacitet). Det behövs inga regleringar eller nya regler för detta.
Hur ser du på ett kolkraftverk här?Magnus E K skrev:
Jag undrade varför ingen hittills tagit upp detta med storskalig lagring av energi i samband med vindkraft. Det har potential att ta bort en del nackdelar med vindkraft som tagits upp i tråden. Kanske har ingen tagit upp det för att det ännu är förhållandevis omoget, och i de flesta fall alldeles för dyrt för att använda idag. Men utvecklingen går fort nu, och det är väldigt intressant att följa. Jag hittade nedanstående sammanfattning av vad som hänt på lagringsområdet under 2019:
5 Tangible Advances for Long-Duration Energy Storage in 2019
5 Tangible Advances for Long-Duration Energy Storage in 2019
iIngen av de varianterna är realistiska med priser som påminner om de Svenska. Det måste vara extrema prisvariationer över dygnet för att det ska vara något att fundera på.
Frågan var allvarligt menad.K karlmb skrev:
Om (utöver vad nordisk vattenkraft kan leverera i extremfallet ) kontinentens kolkraftverk används som den nordiska (Nordpool) och tyska vindkraftens samfällda reglerkraft så är det ju bara att se till att överföringsförbindelserna är tillräckliga samt lösa de ekonomiska frågetecknen kring vad sådan reglerkraft ska kosta.
Angående lagring av energi från vind och sol så är elektrolysör det en enda vettiga alternativet. Akilleshälen är dock att man förlorar runt 50% i effektivitet att göra så. Men å andra sidan kan man ha dessa verk utspridda längs med nätet så utan stora krav på säkerhet som man har med kärnkraftverk. Dock ser jag effektivitetsförlusten som en icke fråga då det blir ren energi in och det vid tidpunkter då elpriset ändå är väldigt lågt pga allt överskott vindkraftverken genererar. Sedan omvandla vätgasen till el igen. Denna teknik finns dessutom redan i småskalig drift och fungerar. Däremot så tror jag inte på att man skall ha vätgas stationer där man fraktar bränslet till från depå till station. Det är resursslöseri. Men vad vet jag.
Med effektivitet, menar du verkningsgrad då?
Om du menar verkningsgrad så tappar du klart mer än 50% innan du är tillbaka med el. Men framför allt är det en väldigt dyr teknik.
Om du menar verkningsgrad så tappar du klart mer än 50% innan du är tillbaka med el. Men framför allt är det en väldigt dyr teknik.
Husägare
· Skåne
· 4 796 inlägg
Men all vindkraft lagras ju till andra tider, då det inte blåser!
Det blir några mm högre vattenstånd i våra vattenmagasin, som kan användas när det inte blåser.
Det blir några mm högre vattenstånd i våra vattenmagasin, som kan användas när det inte blåser.

Magnus E K
Husägare
· Östergötland
· 3 303 inlägg
Magnus E K
Husägare
- Östergötland
- 3 303 inlägg
Det hjälper dock inte effektbalansen eftersom vattenkraften redan kör för fullt när förbrukningen är som högst. Dessutom ger det inget energitillskott heller för de dammar som ändå skulle råka bli helt fyllda det året.L Leif i Skåne skrev:
Jodå, det sparar lite energi. Det är ju inte bara på sommaren det blåser, som du säkert märker. Men de ger ju en marginell förbättring på effektbalansen. Jag tror att man räknar med 11% av installerad effekt. Men det är väldigt mycket bättre än solkraft.