Byggahus.se
T tompaah7503 skrev:
Det handlar inte om miljöfascism.
Det handlar om att slösa bort det enda liv man har sittandes fysiskt inaktiv i en maskin som ruinerar din ekonomi och din hälsa, med rutiner som vaskar bort den lilla tid du har med din familj.
Jag är hemma i normal tid varje dag 1615 som de flesta andra som jobbar 7-4. Jag är en nyckelperson i mitt arbete och den tjänsten jag har går inte att hitta här, inte heller lönen, enda chansen till jobb här är att kliva neråt i hierarkin, eller byta yrke, vilket inte heller lär påverka lönen positivt. ;)
Så jag fortsätter att pendla, det är 80 minuters frihet varje dag där man kan sitta i lugn och ro och tänka i fred. Det är inte bara nackdelar med pendling förstår du. Det jag förlorar i bränslekostnad har jag förhoppningsvis igen i högre pension sen (om vi får gå i pension) pga betydligt högre lön än vad jag sparat på att jobba i egen kommun.

• Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
G
R Rkarlsson skrev:
Påstående 1.Falskt.
Stockholms kommun har
  • Kommunalskatt: 17,74 kronor
  • Landstingsskatt: 12,08 kronor
  • Totalt: 29,82 kronor
Hässleholms kommun har
Skattesatsen för 2020:
  • 21,20 kr i kommunalskatt
  • 11,18 kr i landstingsskatt
  • Total skatt är 32,38
Exempel finns här [länk]
Påstående 2.
Stockholmare glömmer bort att landsbygden ofta inte har eller har dåligt fungerande kollektivtrafik.

För övrigt förlorade norrbotten i dyrast mat 2017 [länk]

Även norrbotten förlorar visst när de gäller kostnaden av ett månadskort på kollektivtrafiken med dyraste månadskort på 2948 kr, såklart beroende på sträckan.

Vi har alla våra utgifter var vi än bor i landet. Att vi är avundsjuka på att ni har lägre skatt och inte dyrast mat eller inte sämst kollektivtrafik i sverige och bland de billigaste stämmer mestadels inte.
Snittlönen är höger i sthlm med än resten av landet.
Men procentuellt så ligger vi på ungefär samma utgifter om vi lever på ungefär samma sätt.

Och sen lever vi ju i ett land som iallafall förr har hjälpt människan och inte stjälpt den, Det ska ju vara lika villkor för allihop.

Sedan så har påstående 1 inget att göra med kommunalskatten. Utan det kommunala skatteutjämningssystemet.
R Rkarlsson skrev:
Nej det är fortfarande falskt. Isåfall får du ju ändå säga var det gäller och kan inte skriva sthlm i ditt inlägg och sen syfta på en annan kommun :p Nog om det. Allt du skrev stämde inte om just den kommunen.
Nix. Fortfarande sant.
Jag skrev ALDRIG att jag bor i stockholms KOMMUN, jag skrev att jag bor i stockholm.
Stockholms län är fortfarande stockholm, om du inte visste det.

• Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Okarlsson Okarlsson skrev:
Ja ;) att använda andra transportsätt än bil.
Aha, du tänker så. Så "rätt" är alltid det som är rätt för vissa och dessa personer ska alltså enväldig bestämma vad som är rätt? Kan det verkligen vara rätt väg att gå?

• Gilla
videopac och 1 till
  • Laddar…
H hilife skrev:
Aha, du tänker så. Så "rätt" är alltid det som är rätt för vissa och dessa personer ska alltså enväldig bestämma vad som är rätt? Kan det verkligen vara rätt väg att gå?
Absolut inte, men rätt utifrån de mål som de vi valt att representera oss har satt upp. Men det är klart att 49% kan vara emot att minska utsläpp o.dyl som kommer av bilismen, och ändå sätter staten upp det som mål. Därför har vi minoritetsskydd, även om jag ställer mig tvivlade till om vi kan se bilister som en skyddsvärd grupp :rofl:

Om regering och riksdag har satt upp mål så bör sedan politik och myndighetsutövning driva samhället i den riktningen. Gör de inte det vill jag snarare hävda att de inte gör sitt jobb, och politiker som ljuger och bedrar har vi redan haft för många av.

G GargamelSE skrev:
Sedan så har påstående 1 inget att göra med kommunalskatten. Utan det kommunala skatteutjämningssystemet.

Nix. Fortfarande sant.
Jag skrev ALDRIG att jag bor i stockholms KOMMUN, jag skrev att jag bor i stockholm.
Stockholms län är fortfarande stockholm, om du inte visste det.
Nej men jag tydde det som att sthlm (kommun sorry för det) betalar mer i skatt än "bönner" vilket ju inte var så. För individen så kvittar det utjämningssystemet rent ekonomiskt. För kommunen gör det ju större skillnad.

Och i sammanhanget reseavdrag så blir fortfarande den värst drabbade den som bor i glesbygden och därefter landsbygden och sist storstäder.

• Gilla
Keiller
  • Laddar…
R Rkarlsson skrev:
Nej men jag tydde det som att sthlm (kommun sorry för det) betalar mer i skatt än "bönner" vilket ju inte var så. För individen så kvittar det utjämningssystemet rent ekonomiskt. För kommunen gör det ju större skillnad.

Och i sammanhanget reseavdrag så blir fortfarande den värst drabbade den som bor i glesbygden och därefter landsbygden och sist storstäder.
Det är själva pudeln kärna: att den värst drabbade den som bor i glesbygden. Frågan är väl om det är rätt att det är så? Ska folk i glesbygd ha längre till BB, mataffären osv. Och om de "ska" ha det, bör de bli kompenserade för det. Min åsikt är att man ska ges rimlig möjlighet att ta del av det man betalar skatt för. Men kostar man mer i en ände så kanske man får mindre i en annan.

• Gilla
johel572
  • Laddar…
Det är själva pudeln kärna: att den värst drabbade den som bor i glesbygden. Frågan är väl om det är rätt att det är så? Ska folk i glesbygd ha längre till BB, mataffären osv. Och om de "ska" ha det, bör de bli kompenserade för det. Min åsikt är att man ska ges rimlig möjlighet att ta del av det man betalar skatt för. Men kostar man mer i en ände så kanske man får mindre i en annan.
Man är ju klart medveten om att man har längre till bb, affären och samhällen om man bort i glesbygd.
Men är det egentligen rätt att straffbeskatta bränslet så kopiöst mycket, folk blev lurade till att köpa diesel, gas, och etanolbilar men sen blir de straffade. Och upp på allt ska man bestraffas ännu mer med mindre reseavdrag för att man inte har ett val annat än att köra bil för att leva livet.

Undrar vad alla hantverkare hade sagt om skatteverket sagt prompt nej till att de ska få sina skattefria 18,50 per mil (de som har det). Inte skall väl de premieras bara för de använder bilen i arbetet, till och från arbetsplatsen.

• Gilla
johel572
  • Laddar…
Staffans2000
För att bekosta välfärdssystemet behöver staten en viss summa. Om den summan tas in via mjölk, fastighet, löne eller bensinskatt spelar inte så stor roll. Vi medborgare betalar den på ett eller annat sätt iallafall.

Staffans2000 Staffan2000 skrev:
För att bekosta välfärdssystemet behöver staten en viss summa. Om den summan tas in via mjölk, fastighet, löne eller bensinskatt spelar inte så stor roll. Vi medborgare betalar den på ett eller annat sätt iallafall.
Förvisso, men det är ju fan att bilisterna ska behöva betala välfärden hela tiden. Med redan beskattade pengar. Det vore bra om staten nån gång minskade sina onödiga utgifter på andra håll istället för att öka pålagorna på just bilisterna hela tiden. Det är ju snudd på HMF-brott ;)

• Gilla
  • Älska
JA”Snabbe” och 2 till
  • Laddar…
Keiller Keiller skrev:
Förvisso, men det är ju fan att bilisterna ska behöva betala välfärden hela tiden. Med redan beskattade pengar. Det vore bra om staten nån gång minskade sina onödiga utgifter på andra håll istället för att öka pålagorna på just bilisterna hela tiden. Det är ju snudd på HMF-brott ;)
Bilisterna betalar ingen välfärd, de orsakar stora kostnader för samhället. Räknar man in kostnaderna för ohälsan som bilismen medför från stillasittande, fysisk inaktivitet, buller, luftföroreningar och klimateffekter så kostar varje körd mil med bil samhället 15 kr.

https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=6139984

• Gilla
trähandtag och 1 till
  • Laddar…
T tompaah7503 skrev:
Bilisterna betalar ingen välfärd, de orsakar stora kostnader för samhället. Räknar man in kostnaderna för ohälsan som bilismen medför från stillasittande, fysisk inaktivitet, buller, luftföroreningar och klimateffekter så kostar varje körd mil med bil samhället 15 kr.

[länk]
Håller med. Om man tycker att bilisten inte kommer till jobbet utan bil och därmed kan tillskriva bilen ett bidrag till välfärden kan man ju göra samma sak till Goodyear, Ecco eller t.om. mina byxor. Hade jag inte haft byxor hade jag inte fått jobb ;):thinking:

Staffans2000
Hade jag inte haft byxor hade jag inte fått jobb ;):thinking:
Jodå.
Som gigolo. Och då kunde du arbeta hemifrån och resorna till och från arbetet = från köket, till sovrummet.

• Haha
tompaah7503
  • Laddar…
Jodå.
Som gigolo. Och då kunde du arbeta hemifrån och resorna till och från arbetet = från köket, till sovrummet.
Det skulle vara det då :crysmile:

Nåja, de behöver inte dra in pengarna. De drar bara in välfärden, jag är drabbad, många i min närhet är drabbade. Sjukvård vi hade rätt till försvann 2019 =) Så det är ju bra märkligt att de behöver höja skatterna men de drar ändå in välfärd. Samtidigt som kriskommunerna ändå kan köpa upp fastigheter för en bit ovanför värdet, bygga vindskydd för 400 tusen, konkurrerar på bostadsrätter med våra pengar mot sina kommunboende, och så vidare och så vidare.
Jag är övertygad om att om alla kommuner granskas ordentligt så finns det egentligen inte så mycket kriser, det finns bara tjänstemän som leker med pengarna =)

• Gilla
johel572
  • Laddar…
G
T tompaah7503 skrev:

[länk]
Varje bil du äger betalar du för 2.5-3 st bilar..
Alla skattepengar som snos av bilister hamnar i ett stort svart hål utan öronmärkning till något.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.