Byggahus.se
J Jensa86 skrev:
Tja, vill ni verkligen ha det så är det ju inte mycket att göra annat än att acceptera det och skriva på så fort som möjligt. 50000 kr mer eller mindre känns ganska oväsentligt i sammanhanget.

Dock had det ju lockat lite att komma tillbaka med att ert bud sänkts med 50000kr istället :) Men då lär ni inte få det...
Tanken slog mig att dra bort budet. Vi får se hur de går. Men man blir verkligen trött. Förstår inte hur folk orkar mentalt leta hus i flera år.

• Gilla
SandraN och 1 till
  • Laddar…
Det kanske bara är jag, men jag tycker att det är dåligt.
Har man kommit överens, tagit i hand, så gäller det. Såvida inget exceptionellt har inträffat som kanske att någon har lurats eller annat juridiskt.
Jag har förstått att muntliga avtal inte gäller, men man håller det man avtalat. Basta.

• Gilla
Mekatronikbruno
  • Laddar…
Jag hade dragit av 50 från mitt tidigare bud som kontring och sen siktat på budgivning och kunnat göra en ordentlig besiktning.

• Gilla
Fru B och 7 till
  • Laddar…
Finns ingen anledning att bjuda 50k mer om det var 2 veckor sedan ni la bud.
Sätt en tidsfrist på ditt bud och infoera att ni efter utsatt tid drar tillbaka erat bud och går vidare med annat.

• Gilla
Fru B och 5 till
  • Laddar…
C
Det är precis detta som gör att vissa objekt ligger osålda år efter år.
Det är ju fullt tänkbart att du inte är den första som lagt ett bud som inte accepterats.

Höll själv på att förhandla med en säljare i över en månad utan att det kom till skott. Och då var den enkla frågan vad de ville ha för att släppa huset om de nu inte accepterade mitt bud. De skulle prata ihop sig, de var inte överrens, de kanske ville ha en visning till, summan X kanske skulle accepteras, eller kanske inte, de skulle prata med banken, osv. osv. osv.

Men jag klandrar dem inte, efter mycket om och men så lyckades de hitta en annan spekulant och fick till en budgivning. Men de trasslade vidare in i det sista och när de började prata om friskrivningsklausuler efter avslutad budgivning så tackade vi för oss och kände oss j-ligt nöjda med det beslutet. Det går flera tåg. :rofl:

Men är det drömhuset kan det ju vara värt att anstränga sig för att kanske lyckas tränga igenom barriären. Men det är nog svårt att göra en bra affär.

• Gilla
RolfH och 4 till
  • Laddar…
Jag hade tagit tillbaks budet och sagt att de får lägga ut det på marknaden. Alt sänkt mitt bud med 200’ eftersom säljarna strular...

Är ju ändå ett renoveringsobjekt. 300’ kommer ni ingenstans med om ni ska ta in hantverkare.

• Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
Vad ska din göra med extra 50 tusen? Kan vara bra fråga varför just den summan så ni förstår

Vissa verkar vara väldigt stressade och ska stressa säljare med tidsgränser och ändrade bud. Jag tycker inte att det är ett seriöst sätt.

• Gilla
Tobias Nordling och 2 till
  • Laddar…
@Daniel 109 Är det seriöst att backa på ett överenskommet bud? Enda sättet att hantera folk som velar är nog att tidsbegränsa budet annars kommer dom att fortsätta att fundera tills f**n avlöser dom

• Gilla
Snailman och 7 till
  • Laddar…
Nej, det är inte seriöst det heller.
Visst behöver man ha någon tidsgräns. Men det är ju för att man sedan vill gå vidare. Inte för att stressa fram en affär.

Då bär man ju informera budgivaren genom mäklaren att man inte är intresserad av en snabb affär utan helst ser en budgivning som ger en möjlighet att man slipper sälja huset alls. Men istället väljer man att säga okej för att sen ändra det till vi vill ha mer. Jag hade definitivt tidsbegränsat mitt bud till typ en kvart.

• Gilla
Thomas59 och 1 till
  • Laddar…
Surt läge, vi råkade ut för nästan samma sak för några år sedan. Var på visning och lämnade ett bud som säljarna accepterade med inflyttning 6 månader då de skulle hitta något nytt. Samma dag som de accepterat budet är den ena i det äldre paret hos läkaren och får ett tråkigt besked om sin hälsa och de meddelar mäklaren att de åker på semester några veckor men att vi är överens. Vi uttrycker såklart vår sympati för det inträffade och säger att vi kan avvakta tills de är hemma. Under denna tid kommer vid från en som tidigare tittat men ej varit intresserad och trots att vi var överens muntligt så hamnar vi en liten budgivning (matchar de andras bud då säljarna sa att så länge vi var lika så fick vi det) men gav upp efter att ha höjt lite på ren jävelskap på slutet för att vi var irriterade. Kontentan är som andra säger, är ni överens så SKRIV omgående annars kan tyvärr allt hända.

jag hade heller inte varit skrämd av stammar om du ändå ska renovera kök och badrummen så borde stambyten inte bli allt för rörigt då du ändå ska göra en hel del jobb runt rören. Taket är ju dock tråkigare.

• Gilla
Thomas59
  • Laddar…
Danin Danin skrev:
Hej, har lagt bud på ett hus som vi ville köpa innan budgivning, därav gav vi 100.000kr över utångspriset. Säljarna accepterade detta, det är en liten kommun med normalt billiga hus så inget högattraktivt läge. Huset är under 2 miljoner i pris.

Efter två veckor är de lite tveksamma då mannen är lite sjuk också och kvinnan kanske inte har haft 100% kommunukation. De var lite rädda om att inte hitta något innan de flyttar. Så vi har varit väldigt givmilda och sa 6-7 månader är inga problem att skriva som inflytt.

Nu hörde mäklaren av sig och säger de vet inte om de vill sälja längre för mannen var tveksam.

Spola fram en timme till, nu vill de sälja men vill ha 50.000kr till så säger mäklaren att det är 97% säkert.

Vi vill ha huset, det är stort fint, men principen i mig vill be dem dra åt ....

Tycker inte detta är rätt eller tänker jag fel ?
Typisk försök att pressa lite extra så jag hade sagt lagt bud gäller till dess att vi besiktat därefter vill vi sänka med de fel vi hittar... men vi kan tänka oss att skriva nu med överenskommet pris med option att hoppa av affären om vi hittar något vi inte tycker fungerar!

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
Danin Danin skrev:
Hej, har lagt bud på ett hus som vi ville köpa innan budgivning, därav gav vi 100.000kr över utångspriset. Säljarna accepterade detta, det är en liten kommun med normalt billiga hus så inget högattraktivt läge. Huset är under 2 miljoner i pris.

Efter två veckor är de lite tveksamma då mannen är lite sjuk också och kvinnan kanske inte har haft 100% kommunukation. De var lite rädda om att inte hitta något innan de flyttar. Så vi har varit väldigt givmilda och sa 6-7 månader är inga problem att skriva som inflytt.

Nu hörde mäklaren av sig och säger de vet inte om de vill sälja längre för mannen var tveksam.

Spola fram en timme till, nu vill de sälja men vill ha 50.000kr till så säger mäklaren att det är 97% säkert.

Vi vill ha huset, det är stort fint, men principen i mig vill be dem dra åt ....

Tycker inte detta är rätt eller tänker jag fel ?
Jag förstår dig helt, men tror du agerar fel om du ber dem dra...
Det är såklart ekonomiska incitament som väger tyngst för dom för att överhuvudtaget sälja. Nu hamnade de i ett läge där de började tveka och kom till sist fram till att 50 extra skulle putta dom över kanten. Liknande kan nog hända de allra flesta i en affär där man börjar tveka, behöver inte nödvändigtvis bero på att man bara kör en ful. 50 för dig är egentligen inget att bråka om och i den ekonomiska horisonten kommer det knappt märkas.

Helt vridet att säljare verkar tro att man som köpare skall buda mot sig själv när ingen annan budar. Näe av ren princip skulle jag sagt att lagt bud ligget, vi skriver till veckan annars blir det inget. Är ju ingen välgörenhet man pysslar med när man köper hus..

Men vad vet jag, har fått höra från mäklare att man måste vara tillmötesgående om man vill köpa något.. Köpte hus via annan mäklare en månad senare istället.

• Gilla
Liljencrantz och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.