i samband med husköp har vi stött på ett problem med att färdigställa taket som tidigare ägare låtit renovera.
som synes i bilden nedan saknar vindskivorna plåtar längst ut där vindskivan skapar en böj.
Har någon något smart tips för hur en L vinklad plåt kan bockas,skäras,mörbultas för att den ska få samma form som den befintliga vindskivan. tack för alla sorts svar.
Jag är ingen plåtslagare, men kan ni inte skarvaplåtarna med lite överlapp just i vinkeln?
Alternativet är ju att klippa i den lodräta vänstersidan och därmed bocka plåten, vet inte vilket av alternativen som blir bäst.
Nu har du två alternativ, i väntan på att en plåtis svarar
ja hade det inte varit som så att "böjen" på vindskivorna sträcker sig 1,5 meter så hade skarvning funkat. just nu blir det i så fall 15 skarvningar om vardera plåtbit är 13 cm (3 cm överlapp) vilket förstås är en lösning men inte den snyggaste.
har funderat på ditt andra alternativ med. skulle kanske vara en ide att "banka" på den lodräta sidan för att tänja ut materialet.
aja. får vell även jag vänta på en avgörande dom från plåtis
tack för dina svar
Svar nej på allt. du ska prata med en plåtis, dom som går att köpa på varuhusen är bara skit och är för det mesta för korta,, en vindskiva ska var knäckt så att den lutar in mot mot teegel/plåt så att det vatten som rinner ska rinna in på taket. Detta för att inte vatten ska rinna på utsidan och träffa den del som är av träfodring, då ruttnar det snabbt
Svar nej på allt. du ska prata med en plåtis, dom som går att köpa på varuhusen är bara skit och är för det mesta för korta,, en vindskiva ska var knäckt så att den lutar in mot mot teegel/plåt så att det vatten som rinner ska rinna in på taket. Detta för att inte vatten ska rinna på utsidan och träffa den del som är av träfodring, då ruttnar det snabbt
sant. bra punkt. önskar dock att plåtslagarna i trakten hade kortare än 3 månaders beställningstid. i nuläget är glipan mellan vindskiva och tegelpannor oskyddad så känner att jag behöver göra något mer än att låta det vara. men helt klart som du säger att plåten inte bör vara plan så vatten rinner ut mot skivorna
Är det underlagspapp som ligger på en trekantslist vid ytterkant ( är pappen skuren kant i kant eller finns det liiite överlapp ) så behöver du inte bry dig, det är så små mängder som kan komma där, är du orolig så kan du lägga en papp runt kanten som går ner under takbeläggningen tillfälligt, men tror inte du behöver det
jo det är i alla fall lite överlapp på pappen mot vindskivan så allt regn hamnar vell inte däremellan. Men ja, kommer inget hejdundrande smart lösning på det så får de bli papp så länge. tack för tips
Se bara till att inte den delen på papp blåser upp,kanske fästa en list ovanför mot trävindskivan med spik genom papp och list, behövs inte många spik för att det kvar
Lite svårt att se på den lilla bilden av huset, men då jag ser att böjen motsvaras av tre stycken pannor så kan man dela upp plåtarna i tre motsvarande långa bitar pluss instickande material. Och då är xLnT svar det vettigaste. Nu är ju radien på böjen så pass stor så jag kan tro att du kan ha i alla fall 50 mm. överlapp utan bekymmer. Alternativt är att kontakta en plåtslagare som också har möjlighet att "sträcka" plåten på det djup som motsvarar den lodräta delen på vindskivan och därmed kan få den rundning som eftersträvas. Men då blir det också en annan kostnad självfallet då det ställer mycket högre krav på utövandet. Men att detta samtidigt låter sig göras är att det finns samma plåt som den befintliga men i ett mjukare material. Samt ifall det då också kan finnas risk i att det kommer att bli färgdifferenser framöver då den "nya " plåten har ett annat batchnr. Men allt hänger på hur känslig man är
Lite svårt att se på den lilla bilden av huset, men då jag ser att böjen motsvaras av tre stycken pannor så kan man dela upp plåtarna i tre motsvarande långa bitar pluss instickande material. Och då är xLnT svar det vettigaste. Nu är ju radien på böjen så pass stor så jag kan tro att du kan ha i alla fall 50 mm. överlapp utan bekymmer. Alternativt är att kontakta en plåtslagare som också har möjlighet att "sträcka" plåten på det djup som motsvarar den lodräta delen på vindskivan och därmed kan få den rundning som eftersträvas. Men då blir det också en annan kostnad självfallet då det ställer mycket högre krav på utövandet. Men att detta samtidigt låter sig göras är att det finns samma plåt som den befintliga men i ett mjukare material. Samt ifall det då också kan finnas risk i att det kommer att bli färgdifferenser framöver då den "nya " plåten har ett annat batchnr. Men allt hänger på hur känslig man är
tack Noramasen för inputen. Ja att låta en fika tänja ut en plåt blir nog det snyggaste. Och är det diff i färgerna så får jag vell i västa fall ge mig upp där och trycka på någon svart plåttaksfärg på samtliga plåtar.
Testade själv idag att tänja ut en l formad färdigplåt för vindskiva - de gick juv typ asdåligt, så klart att de beöhvs proffs.
Ja det är inget man ger sig i kast med utan vidare. Vill nog gärna se ut som något man helst inte velat ge sig in på
Och det är inget man som dödlig plåtis tar sig an med ifall kraven ställs i förhållande till det pris som det blir med småbitar. Men är man lagd åt det hållet så blir resultatet så att man vill nog ha de i vardagsrummet med tanke på att de ändå är ganska osynliga för allmänheten.