3 672 läst · 32 svar
4k läst
32 svar
Alternativ till att bila bort golvbrunn av plast?
Sida 1 av 3
Finns det några alternativ till att bila, om än långsammare och/eller dyrare men tystare och försiktigare? Jag förstår att bilning är den snabbaste och mest effektiva metoden, men kan det ibland löna sig att använda en mycket långsammare och försiktigare metod för att undvika att skada lägenheten under? Det skulle förstås ta betydligt längre tid men kanske värt besväret om det kan minska risken att man gör hål ända ner till grannen. Hade det varit en vägg av lättbetong hade man kunnat använda en kombination av hackor och borrhammare - ja, det skulle ta längre tid men om man borrar strategiskt på sidorna med borrhammare och använder en hacka till att få bort betongbitarna emellan hålen man har borrat, det kanske tar en vecka, men golvbrunnar sitter ju inte så djupt och det finns ju ingen anledning att komma ner djupare än undersidan av brunnen eftersom det kan vara tunt tak. Eller om man påbörjar jobbet med en bilmaskin och sedan använder hackor när man är mer än halvvägs? Hur djupt ner behöver man komma egentligen? 20 cm?
Känns som man skulle ha mer kontroll om man gör det med en mer gradvis och försiktig metod än om man kör på aggressivt med en bilmaskin.
Det gäller badrum i lägenhet i f.d. hyreshus, som jag vet kan ha mycket tunt tak.
Tarkett plastbrunn från 1973.
Har läst på forumet att om hantverkaren råkar bila ner till grannen så är det beställaren som får stå för skadorna. Håller inte med om att det är en trevlig attityd att ha mot sina kunder - hur vet man då att det inte är hantverkaren som varit för aggressiv/oaktsam eller kanske till och med gjort det med flit om han nu bestämt att det är kunden som kommer bli tvungen att stå för hans vårdslöshet?
Känns som man skulle ha mer kontroll om man gör det med en mer gradvis och försiktig metod än om man kör på aggressivt med en bilmaskin.
Det gäller badrum i lägenhet i f.d. hyreshus, som jag vet kan ha mycket tunt tak.
Tarkett plastbrunn från 1973.
Har läst på forumet att om hantverkaren råkar bila ner till grannen så är det beställaren som får stå för skadorna. Håller inte med om att det är en trevlig attityd att ha mot sina kunder - hur vet man då att det inte är hantverkaren som varit för aggressiv/oaktsam eller kanske till och med gjort det med flit om han nu bestämt att det är kunden som kommer bli tvungen att stå för hans vårdslöshet?
Redigerat:
Smälta med värmepistol? 
Medlem
· Västmanland
· 59 inlägg
Du kan ju alltid bila för hand med huggmejsel och hammare.A a.non skrev:Finns det några alternativ till att bila, om än långsammare och/eller dyrare men tystare och försiktigare? Jag förstår att bilning är den snabbaste och mest effektiva metoden, men kan det ibland löna sig att använda en mycket långsammare och försiktigare metod för att undvika att skada lägenheten under? Det skulle förstås ta betydligt längre tid men kanske värt besväret om det kan minska risken att man gör hål ända ner till grannen. Hade det varit en vägg av lättbetong hade man kunnat använda en kombination av hackor och borrhammare - ja, det skulle ta längre tid men om man borrar strategiskt på sidorna med borrhammare och använder en hacka till att få bort betongbitarna emellan hålen man har borrat, det kanske tar en vecka, men golvbrunnar sitter ju inte så djupt och det finns ju ingen anledning att komma ner djupare än undersidan av brunnen eftersom det kan vara tunt tak. Eller om man påbörjar jobbet med en bilmaskin och sedan använder hackor när man är mer än halvvägs? Hur djupt ner behöver man komma egentligen? 20 cm?
Känns som man skulle ha mer kontroll om man gör det med en mer gradvis och försiktig metod än om man kör på aggressivt med en bilmaskin.
Det gäller badrum i lägenhet i f.d. hyreshus, som jag vet kan ha mycket tunt tak.
Tarkett plastbrunn från 1973.
Har läst på forumet att om hantverkaren råkar bila ner till grannen så är det beställaren som får stå för skadorna. Håller inte med om att det är en trevlig attityd att ha mot sina kunder - hur vet man då att det inte är hantverkaren som varit för aggressiv/oaktsam eller kanske till och med gjort det med flit om han nu bestämt att det är kunden som kommer bli tvungen att stå för hans vårdslöshet?
Bila grovt med maskin först runt om och sedan kan du handknacka längre ned om du är rädd att gå igenom.
Lycka till!
Mvh Johannes
Vinkelslip med diamantskiva låter visserligen högt med ljudet dämpas mycket bättre av väggar och golv.
Visst går det att jobba med snällare verktyg och långsammare, och troligen även lite tystare.
Vinkelslip med betongkapskiva så kan man strimla upp golvbrunnen i mindre tårtbitar som går att rycka/bända loss, bit för bit.
Sen kan man ju borra med en lagom liten borrhammare och kanske 5-6 mm borr, och sakta mejsla bort så lite material som möjligt, kombinerat med vinkelslipen där det fungerar.
Det bullrar nog betydligt mindre, men det kommer dock låta under längre tid istället.
Men jag håller med dig, det är ju inte alls dumt att tänka sig en mycket försiktig operation, där man kör med klena borr och lagom borrhammare, handslägga och huggmejsel samt vinkelslipen.
Vinkelslip med betongkapskiva så kan man strimla upp golvbrunnen i mindre tårtbitar som går att rycka/bända loss, bit för bit.
Sen kan man ju borra med en lagom liten borrhammare och kanske 5-6 mm borr, och sakta mejsla bort så lite material som möjligt, kombinerat med vinkelslipen där det fungerar.
Det bullrar nog betydligt mindre, men det kommer dock låta under längre tid istället.
Men jag håller med dig, det är ju inte alls dumt att tänka sig en mycket försiktig operation, där man kör med klena borr och lagom borrhammare, handslägga och huggmejsel samt vinkelslipen.
Jag är inte så säker på att handknacka med huggmejsel och hammare minskar risken för att gå genom taket, med hammaren får man nog lite väl tuff slagenergi, så det kan nog ganska lätt bräcka genom.Johannes Kullgren skrev:
Jag tror mer på att spåra täta spår med vinkelslipen, och sen mycket försiktigt knacka i sidled så mycket sidledes det går.
Om bjälklaget år 200 mm och ett fall till brunnen 25-30 mm.
Det är ofta bara kvar 15 mm mellan brunnen och innertaket. Sedan skall du ha utrymme för den nya brunnen. Ibland går det bra och ibland...
Lägg ett långpass över brunnen och mät till botten på brunnen så kan du gissa på dina chanser.
Sömborra runt brunnen (12 mm borr) med en tejp på borret där du stannar sedan handknackning så kanske?
Stämpa med en skiva och en regel under även om du tror dig lyckas. (en uppmaning)
Det är ofta bara kvar 15 mm mellan brunnen och innertaket. Sedan skall du ha utrymme för den nya brunnen. Ibland går det bra och ibland...
Lägg ett långpass över brunnen och mät till botten på brunnen så kan du gissa på dina chanser.
Sömborra runt brunnen (12 mm borr) med en tejp på borret där du stannar sedan handknackning så kanske?
Stämpa med en skiva och en regel under även om du tror dig lyckas. (en uppmaning)
Men den skall bultats endast för att den är gammal och troligen saknar klämring, enligt vad som står i GVK.A a.non skrev:
men det står också;
”Vid renovering av äldre fastigheter där det finns särskilda skäl eller där det inte är tekniskt möjligt att uppfylla reglerna, ska avvikelsentydligt avtalas mellan ingående parter”
borde ju finnas en marknad för en praktiskt insats med klämring om nu detta inte finns.
Och inte konstigt att det blir dyrt med badrumsrenovering när fullt fungerande brunnar skall bytas bara för att imötekomma en regel.

BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 37 498 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 37 498 inlägg
Det är ju en avtalsfråga, det går förstås att avtala med hantverkaren att hen står för återställningen av grannens badrumstak om hen går igenom taket. Att laga taket och måla det är ju en låg kostnad i förhållande till kostnaden för hela badrumsrenoveringen.A a.non skrev:Har läst på forumet att om hantverkaren råkar bila ner till grannen så är det beställaren som får stå för skadorna. Håller inte med om att det är en trevlig attityd att ha mot sina kunder - hur vet man då att det inte är hantverkaren som varit för aggressiv/oaktsam eller kanske till och med gjort det med flit om han nu bestämt att det är kunden som kommer bli tvungen att stå för hans vårdslöshet?
Ja, det hade jag ju utgått ifrån men läste här på forumet att många hantverkare insisterar på just motsatsen. Om hantverkaren vet att han/hon ansvarar för eventuella skador som beror på vårdslöshet så lär ju han/hon vara mer försiktig och mer mån om att försöka minska riskerna.BirgitS skrev: