Byggahus.se
simpa96 simpa96 skrev:
Jo för det är ju kul när man lägger ut 40-50k i material och sen vägrar kunden betala. Kanske därför företagen vill ha förskott vid vissa arbeten, blir ju vanligare och vanligare med förskott eller bankggaranti.
Varför vägrar kunden betala? under alla mina år har jag aldrig råkat ut för det. Men kan ju bero på att man levererar ett bra jobb?

• Gilla
13th Marine och 2 till
  • Laddar…
S Sajmon skrev:
Men snälla, det rör sig om ett jobb på max 15k. Börja inte snacka bankgaranti eller förskott. Är du inte såpass likvid att du kan ta jobb utan ett förskott så ska du nog antingen ta mindre jobb eller se till att skaffa en anställning.
Pratade inte om något jobb för 15k heller

Jag hoppas att du fick det billigt för här har vi en målare som sparat in på det mesta. Inte bara att de skippat arbetet med skyddspapp, tejp och täckplast på övriga inventarier. Det verkar också vara snålt med arbetstimmar på förarbete så som spackling och slipning av väggar, hetsade torktider (ser ut som att målningen av det andra lagret gjorts innan första var torrt vilken gjort att första lagret släppt?) och sen uppsnabbat med lite extra tjockt lager färg på vissa ställen (så att färgen krackelerat). Sen slänger han ihop sina verktyg och lämnar en j*vla oreda efter sig.

Det hela får mig att fundera på hur mycket andra missbedömningar denna målare gjort. Hur ”felberäknad” är materialåtgången, restidsersättningen, raster och arbetstider. Hurdan är färgkvalitén, hur mycket fifflar och myglar man mer med företaget när man inte tar sitt arbete seriöst? :thinking:

• Gilla
Husbuset och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
M malarmaster skrev:
det finns det kunder som vill ha,tom att ta av skorna tills du kommer till det rum du skall arbeta i. en del kunder har också synpunkter på toalettbesök. Finns det två brukar en anvisas. Har haft kunder som nekat att använda deras toa. likaså matplats,en del är nöjda med att man använder t.ex köksbordet. en del hänvisar till objektsrummet. detta går ibland i konflikt med andra arbetsmiljöbestämmelser men det brukar lösa sig. normalt täcker man alla ytor som man går på i utrymmen som man måste passera.detta behöver inte stå inskrivet utan är ganska självklart. likaså att man måste se upp med t.ex färg under skorna när man går utomhus på trappa och plattor. golvskydd läggs normalt ut på alla jobb men finns givetvis inskrivet i offert då täckmaterialet skall betalas. i undantagsfall skippar vi täckning t.ex då nytt golv skall läggas in och det bara är tapetsering. Skall det däremot målas tak o vägg gäller alltid täckning,givetvis beskrivet i offerten. Oftast är det ju inte bara golv man får ta hänsyn till. det kan vara fönsterbänkar,golvlister m.m som måste täckas in. Det är normalt förfarande men det beskrivs likaväl då täckmaterial måste debiteras.
Ja det är ju bättre, och mer professionellt, ifall hantverkaren är övertydlig. Det är ju inte kul för en kund att behöva fråga och/eller påpeka sånt som känns som självklarheter.

Och skriver hantverkaren in alla olika små delmoment redan i offerten, så ser den ju sen mer prisvärd ut (psykologi, psykologi), så jag tycker du är på helt rätt spår med dina tankar.

• Gilla
debbo och 2 till
  • Laddar…
Well... T om Mr. Bean hade vett nog att täcka över det som inte skulle målas :p

• Gilla
Skillver
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.