Byggahus.se
Hej!
Vi har köpt ett 60-talshus i Malmö. Alla fönsterbrädor är av kalksten. Vi tror det är en jämtländsk kalksten (vad tror ni?). Vi vill ha samma eller liknande som bänskiva i köket (vi kommer ha rostfritt också och vi stör oss inte på patina;)) Men det verkar svårt att få tag på nere i Skåne. Man vill gärna kunna jämföra stenen med vår etc. Har någon något tips om stenhuggeri i Skåne med omnejd? eller något annat tips på en bra leverantör med längre avstånd.

mvh Sofia

• EF058940-8E6D-4758-A9DB-9695C0A20BCE.jpeg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 2ADFE43A-B326-48EF-B9A2-436EAAE854FF.jpeg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Har inget tips på stenhuggare men ni har ingen arbetsbeskrivning i dokumenten till huset? I vår står det väldigt mycket om material, också från 60-talet. Sen vet jag inte hur mycket den svenska kalkstenen skiljer sig, för mig förefaller de ofta ganska lika? Tycker heller inte det behöver vars exakt, och kommer inte vara exakt samma i och med 60 års skillnad. Men är ju såklart en fördel och kul att först kunna se stenen innan beställning. Men tror ju inte att det kommer att se ”fel” ut.

Gotland och Öland har ju leverantörer (bara att googla), men då jag kollade sist på två polerade bänkskivor a 2 och 4 meter så var det inte gratis. 30-40 tusen har jag för mig.

Ser mer ut som marmor än kalksten

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.