Jag håller på att fräckt kopiera @Ola C s dominojigg. Det kommer att bli lite andra lösningar och features. Jag ser jiggen som en bas för kommande kompletteringar. Det blir fler bilder och förklaringar när jag har kommit längre. Jag fräste först spår med en solid tvåskärig upcut fräs. Sjukt trevligt med den typen av fräs. Därefter T-spårsfräs i två omgångar.
[bild]
Najs, ser fram emot lite produktutveckling
Varför upcut förresten? Tvärs fibrer i plywood (+lite andra trixiga material) blir det väl mycket mindre urflisning med downcut?
Jag ville slippa spånstockning. Dessutom skär de så mjukt och fint när det hela tiden är två eggar i ingrepp. Lite nördigt, jag vet. Fnaset var inte så så allvarligt, och dessutom skulle jag ändå bryta kanterna med sandpapper.
Passar på att omorganisera i verkstan i samband med att nya svarven ska in. Gjorde en Frustrator / OlaC och tömde ut allt som har med metallbearbetning på golvet och har börjat strukturera upp allt. I lilla rummet där gamla svarven stod kommer jag ha backställ för förbrukningsmaterial och annat jox så jag enbart har verktyg i själva verkstan. Så här ser det ut när jag fått skåpen på plats och börjat med sorteringen.
Ännu en träklubba, är väl typ nr 5 eller ngt och har ännu inte vågat använda någon av dem.
Första klubban jag svarvat.
Dessutom ska jag äntligen få tummen ur och göra klart ”moxonvice” som jag påbörjat, blir dock många olika träslag.
Färdigställde mitt kapanhåll till cs70 samt började med vingar till den. Ska banta ner trianglarna och runda hörnen på själva vingen samt göra en som outfeed också. Skivan får stöd av en Vprofil som löper i anhållet. Väldigt stadigt.