Byggahus.se
A Andy78 skrev:
Varför skulle dom montera ned den om det är aktiva kunder?
Man håller på att avveckla ADSL över hela landet, om jag fattat rätt.
Hos oss stängdes ADSL för snart två år sedan och vi har först nu fått fiber.
De tar ingen hänsyn till om det finns aktiva kunder eller inte. De tjänar väl helt enkelt inte nog mycket pengar på kopparnätet utan vill att man kör 4G eller att någon annan bygger fibernät. (Alt. att man bygger själva men med bidrag från staten.)

• Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
L lindquist_o skrev:
De tar ingen hänsyn till om det finns aktiva kunder eller inte. De tjänar väl helt enkelt inte nog mycket pengar på kopparnätet utan vill att man kör 4G eller att någon annan bygger fibernät. (Alt. att man bygger själva men med bidrag från staten.)
De är iaf. inte billiga, fritt ur minnet så betalar jag 489kr hos Telia för 10Mbit.

Långt högre kr per Mbit än någon fiberuppkoppling kommer i närheten av. Men systemen har väl olika driftskostnader

A Andy78 skrev:
Varför skulle dom montera ned den om det är aktiva kunder?
Telenätet med aktiva telefon- och adslkunder började nedmonteras vintern/våren 2005 i sviterna efter stormen Gudrun, folk fick ”fast GSM” istället.

• Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
L lindquist_o skrev:
Man håller på att avveckla ADSL över hela landet, om jag fattat rätt.
Hos oss stängdes ADSL för snart två år sedan och vi har först nu fått fiber.
Nu handlade det ju om man skulle säga upp sitt Adsl innan fiber var levererad så man in står där med en lucka om den blir försenad.

Att det stängs av pga aveckling är en annan femma.

Telia ger ett datum till vilket fibern ska vara inkopplad. Ett par veckor innan detta datum kom besked om att inkopplingen skulle bli fördröjd.Ett nytt datum gavs. I själva verket skedde inkopplingen flera veckor senare.

Slutsats: Hoppas kan man men adsl och fast telefoni bör inte sägas upp förrän fiberlinan är uppe och internettjänsten igång. Bara för att WAN-lampan lyser grönt på mediakonvertern är det inte säkert att internet levereras. Det är en annan avdelning. WAN-lampan lyser för att mediakonvertertern "ser" laserdioden i närmsta nod vare sig det finns signalering i fibern eller ej. Jag har sett avbrott på internet där WAN-lampan lyst.

Telia ger även ett datum när internettelefoni kommer att vara igång. Sedan kommer flera besked om uppskjuten inkoppling. Om man behöver sin fasta telefon ska man inte säga upp den för att spara några kronor. Vänta tills internettelefonin fungerar och om du vill så säg till att behålla det fasta numret som kan användas även för internettelefoni.

Det enda som inte skjuts upp är urkoppling av adsl och fast telefoni. Det sker på minuten på bestämt datum och kan inte göras ogjort annat än till stora kostnader (ny telefonabonnent).

hsd
kashieda kashieda skrev:
För att saker går sönder och drift/underhåll kostar mer än intäkterna.
Finns inte reservdelar till växlar därför fasas kopparnätet ut

L lindquist_o skrev:
ÄNTLIGEN!!!
Den 20/12 lyste det plötsligt i två dioder på vår fiberdosa.
Nu skull alltså allt äntligen fungera. Nästan att man tog fram champagnen!

Eftersom jag i god tid nappat på erbjudande från Telia kunde ju inget gå fel. De skulle ju automatiskt öppna abonnemanget så fort allt var klart. Jag skulle få fiber direkt och bli en av de första i grannskapet.
Hade dessutom varit förbi Telebutiken vid två tillfällen och allt stämde och var OK, enligt dem.

Vad kunde gå fel?
Svaret är: Det mesta, verkar det som.

Efter att tillbringat alldeles för många timmar i telefonkö hos Telia och IP-Only har jag fortfarande inget fungerande Internet. Telia hade nämligen registrerat att jag skulle ha fungerande bredband först den 11/5 och detta datum var de inte beredda att ändra på. Trots att jag fått både mitt accessid och instruktion av hjälpsam personal på IP-Only kunde/ville inte Telia hjälpa mig. Tre ggr har de lovat ringa tillbaka men ingen har ännu ringt...
När jag nu knappar in mitt persnr på Telias hemsida står det att jag ska anslutas den 2/1, så någon har ju i alla fall varit inne i mitt ärende...
Jag får väl vänta in den 2/1 och se om något händer. Eller gå över till någon granne som fick fungerande bredbandsanslutning på någon timme efter att IP-Only klarrapporterat.

Tur att man var ute i god tid och dessutom följde upp vid två tillfällen att allt är OK...

Tack för det Televerket!

Hahahaha. Och vi har tanter i området som motarbetar allt som inte är Telia för "de är de enda som är pålitliga" :D

Att PWR och WAN dioderna lyser inger hopp men det infrias inte förrän tjänsten kommer igång. Normalkunden kan inte veta hur många komponenter som ska vara igång och samverka förrän man kan börja använda fiberförbindelsen.

Det finns ingen lampa som lyser för att själva internettjänsten är igång. Det måste prövas med egen hårdvara, vid behov med en nätverkskabel direkt i mediakonvertern eftersom det inte finns någon trådlös tjänst ut från mediakonvertern.

G gråsten skrev:
Att PWR och WAN dioderna lyser inger hopp men det infrias inte förrän tjänsten kommer igång. Normalkunden kan inte veta hur många komponenter som ska vara igång och samverka förrän man kan börja använda fiberförbindelsen.

Det finns ingen lampa som lyser för att själva internettjänsten är igång. Det måste prövas med egen hårdvara, vid behov med en nätverkskabel direkt i mediakonvertern eftersom det inte finns någon trådlös tjänst ut från mediakonvertern.
Konstigt då att grannarna som tecknade samma dag som båda dioderna tändes fick fungerande bredband på någon timme, t o m de som tog Telia.
Jag som var ute i god tid för att undvika strul har ännu ingen anslutning. Telia hade ju angett 11/5 som startdatum och de ville inte ändra på detta...
Normalkunden ska inte veta hur många komponenter som ska vara igång, tycker jag. Däremot hade det ju varit trevligt om Telia vetat detta... De har ju dessutom haft många veckor på sig att ta reda på detta, om de nu inte visste. :D

Det är således lätt att råka illa ut om man tecknar avtal om internetleverans tidigt med Telia eftersom datum för igångsättning sätts mot osäker bakgrund. I själva verket kan man vänta tills internet är igång och då beställa med dator direktansluten till mediakonvertern. Så fungerar det åtminstone med IP Only som fiberleverantör. Och så är man igång inom någon timme med de flesta leverantörerna.

• Gilla
D09
  • Laddar…
Appendix Appendix skrev:
Hahahaha. Och vi har tanter i området som motarbetar allt som inte är Telia för "de är de enda som är pålitliga" :D
Känner igen det där.
Ofta man läser om trådar på internet när något mobilrelaterat fungerar dåligt så är det just telia inte allt för sällan.
och varför det ofta råkar just vara Telia är för att dom aldrig provat något annat.

Då kan det även vara så att Telia får oförtjänt dåligt rykte just för att det är dit alla okunniga blåbär går. Deras brist på erfarenhet och förutseende gör att de råkar ut för trassel som andra skulle undvikit

A Andy78 skrev:
Känner igen det där.
Ofta man läser om trådar på internet när något mobilrelaterat fungerar dåligt så är det just telia inte allt för sällan.
och varför det ofta råkar just vara Telia är för att dom aldrig provat något annat.
För länge sen var ju telia det enda som gällde om man ville ha mobiltelefon här ute på landsbygden. Nu har de sämst av alla operatörer (Tele2 har bäst täckning här). Men det verkar som om många lär sig att nått "är bra" och sen kan de inte ta till sig ny information.

Där är inte här. Mobiltäckning ligger utanför diskussionen om telia som tjänsteleverantör i Skanovabyggt fibernät. Jag har mycket god erfarenhet av telias mobilnät men mindre god av telia/skanovas förmåga att leverera tjänst till kund på utsatt tid i fibernät. Men den erfarenheten kan också vara lokal.

G gråsten skrev:
Då kan det även vara så att Telia får oförtjänt dåligt rykte just för att det är dit alla okunniga blåbär går. Deras brist på erfarenhet och förutseende gör att de råkar ut för trassel som andra skulle undvikit
Nu vet jag inte om det är mig du syftar på men jag tror inte att jag tillhör kategorin okunnigt blåbär. I så fall mer att jag är tråkig och färglös som en gråsten...

Vet faktiskt inte hur jag skulle kunnat undvika mitt trassel. Är det blåbärsbeteende att vara ute i god tid samt att följa upp beställningen vid två tillfällen innan leverans?

Nej, jag är nog faktiskt en av dessa som tagit Telia i försvar. Inte minst pga deras mobiltäckning. Har väl varit lite gammaldags i tänket där.
Det är bemötandet jag nu upplevt som gjort att jag är besviken och frågande. Visst kan man träffa på en person som har en dålig dag, det har vi väl alla haft, men här är flera stycken som så fullständigt ignorerat mig. 3st har sagt att de ska ringa tillbaka men ingen av dem har hållit sitt löfte, någon har inte ens förstått vad jag pratat om och vill inte heller ta hjälp av annan kollega o.s.v. Känns som att de fullständigt skiter i mig.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.