På våra nya fönster finns inget spår för enkel montering av salning. Vad jag förstår finns det en std med 10-10-10 mm, alltså 10 mm in görs en 10 mm djup/10 mm brett spår. Är det nån här på forumet som gjort det själv med överhandsfräs i nytt och målat fönster? Och fått ett bra resultat?
Om det inte finns salningsspår i fönstrena så skulle jag kört med clips istället, finns både plast eller metalclips och smygar med spår för detta i bygghandeln.
Jag har fräst egna spår med överhandsfräsen. Inte så breda som 10 mm dock och sen gjort egna smyglister. Jättesmidigt när väggarna inte är perfekta och smygens djup varierar. Bara att skruva ihop en ram och knacka in i spåret tills det livar med väggen.
Har du jämna väggar skulle jag gjort som de andra tipsen om du redan har beställt fönstrena.
Det är inga bekymmer att göre egna spår med en överhandsfräs.
Se bara till att ha en vass fräs när de fräser spåren samt att inte ta hela djupet med en gång.
Det kan även vara bra att fästa en regelsnutt på anslaget som förlängt stöd då du ska enda ut i hörnen.
Skruvlimmar mina direkt i karmen och fräser dom sedan flush med konstruktionsplyfan, sedan gips på. Då är jag iof inte intresserad av att ha några lister runt fönstret.
Skruvlimmar mina direkt i karmen och fräser dom sedan flush med konstruktionsplyfan, sedan gips på. Då är jag iof inte intresserad av att ha några lister runt fönstret.
kan du vara snäll lägga upp en bild så jag förstår hur du menar
kan du vara snäll lägga upp en bild så jag förstår hur du menar
Självklart. Nu är jag inte helt klar med detta fönstret men du är nog med på vad jag menar. "salningen" är i mdf och är sågad lite överdimensionerad mot nivån på plywooden. Detta för att sedan kunna fräsa den flush med plyfan och sedan gips på. Gipsen i sin tur läggs ju då över hela salningen och sågas/fräses i nivå med mdfen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Varför krångla till det såhär kan man då undra? Jo för ingenting är rakt eller i nivå på ett gammalt hus. Jag får bra resultat på detta sättet och slipper några lister runt fönstret som jag inte vill ha.
Självklart. Nu är jag inte helt klar med detta fönstret men du är nog med på vad jag menar. "salningen" är i mdf och är sågad lite överdimensionerad mot nivån på plywooden. Detta för att sedan kunna fräsa den flush med plyfan och sedan gips på. Gipsen i sin tur läggs ju då över hela salningen och sågas/fräses i nivå med mdfen. [bild] [bild]
Varför krångla till det såhär kan man då undra? Jo för ingenting är rakt eller i nivå på ett gammalt hus. Jag får bra resultat på detta sättet och slipper några lister runt fönstret som jag inte vill ha.
Finns det någon speciell anledning till att salningen gjorts i Mdf istället för tex plyfa som är ett bättre underlag för att fästa gips ?
En risk också när man hellimmar i fönsterkarmen är att man får sprickbildning i färg/gips när det lever över säsongerna, stora fönster kan röra sig ganska mycket. Bättre då att bara fästa i väggen och ha en tunn mjukfog mellan gips och fönsterkarm