Sätter lite ord på bilden med Kerstin i stubben.
Särbon har verkligen jobbat och fått till en hund som det är riktigt kull att promenera med, särskilt på den ordinarie rundan som jag följt med på de senaste dagarna nu i julledigheten.
Stubben är en av många stationer, hon springer in där så hon inte syns, och så får man säga "Var är Kerstin" så tittar hon upp. Sen fortsätter det med massa olika uppgifter, hon klättrar upp på stora stenar, går balansgång på fällda träd, gömmer sig bakom olika saker.
Just nu är hon skitsur på det höga vattenståndet, en lite udde som består av en hög bergknalle som man kan gå runt och klättra upp på från sjösidan, går inte att komma ut till nu, så hon stannar där och ser väldigt missnöjd ut.
På ett ställe stannar hon och ska ha en godis, springer uppför en brant slänt, gräver ner godisen, gräver upp gårdagens godis, och springer ner igen.
Så fort hon själv upptäcker folk eller andra hundar kommer hon och ställer sig bredvid så man kan koppla, annars är det bara höja rösten en smula, så kommer hon direkt.
När man är hemma efter en dryg timme tänker man att den lilla hunden måste vara trött, den har ju sprungit minst dubbelt så långt som vi själva gått, men icke, då kommer tokrycken, som kan vara att man springer iväg 30-40 meter, tvärvänder, tillbaka och lika långt åt andra hållet, och upprepar detta 10 gånger, eller på en stor öppen yta tar 20 varv i full fart så det sprätter gräs o jord.
Väl hemma efter ha torkat tassarna, springer man o hämtar en toffla el liknande, för då då ska det lekas.
När man möter alla hundar som drar ägaren framåt, eller de som ägaren får dra, är man sjukt lycklig över en liten hund som denna, även om det kanske inte är mycket att komma med just som hund i de flestas ögon.
Men få kanske vet prestandan hos denna hundras, de flesta är väl uppväxta i en handväska hemma hos Walgrens mfl, och där får man kanske inte så mycket träning, min särbo tränar med hunden flera timmar per dag.
Har tidigare haft en Cavalier, hon var just en sån hund, drog en till affären, sen fick man dra hunden hem. Gick inte att släppa lös alls, då drog hon som en avlöning.
Det här är min bästa hundkompis Lotta, min mammas hund. Försökte få henne att vara stilla i två sekunder så att jag kunde ta en snygg bild, men det var inte lätt.
Uttrycket "Dum som en hund" kan inte syftat på en Chihuahua, för det är en väldigt smart varelse, även om den är liten och just en hund.
En granne har en hund, nämner ingen ras för att dra igång nått krig, men den kan kallas dum, eller rent av korkad, lite som Ådi (katten Gustavs kompis)