Byggahus.se
Vill ha en diskret vitaktig rullgardin till sovrum. Skiljer det i kvalitet? Var finns de bästa?

Gärna tunn textil, så att rullen blir liten, men ändå hyggligt mörkläggande.

Plissegardiner? Sätts i fönstersmygen i både ovan och neder och döljs för det mesta av gardinerna när den inte används.

• Gilla
Fredrik111 och 1 till
  • Laddar…
H Hobbybyggaree skrev:
Plissegardiner? Sätts i fönstersmygen i både ovan och neder och döljs för det mesta av gardinerna när den inte används.
Tack för förslaget, men jag tror inte att jag ska ha gardiner. Har jättefin utsikt över hela Göteborg, så vill utnyttja fönsterytan maximalt.

Stefan Bengtsson Stefan Bengtsson skrev:
Men en plisségardin tar inte mycket från fönsterytan (när den är uppdragen).

Länkar till första träffen jag får när jag googlar plisse.

[länk]
ah. Jag fattade inte riktigt vad plissegardin var för nåt. Men visst tar den större plats ihopvikt än vad en rullgardin gör? Och dessutom blir det en massa snören och skit. Jag vill ha det väldigt rent.

Jag har en plissegardin i ett fönster som är ca 140 cm högt. Den tar kanske 4 centimeter av överkanten när den är uppdragen (den sitter bara i överstycket och hänger ner som en persienn). Jag kan alltså inte lattja med den så att den täcker nedre delen av fönstret eller så. Den har ett snöre i ena sidan

Den är sydd med nån slags folie inuti (som alltså inte syns) så den mörklägger jättebra. Jag har den i hemmabiorummet.

Menar ni att plisségardin är mer diskret än en rullgardin? Tar den mindre plats ihopfälld?

mkt tacksam för förslagen. Vill bara förstå fördelen.

Jag menar det. Med den reservationen att en plissé passar bäst i själva karmen, en rullgardin kan man ju eventuellt sätta på väggen ovanför fönstret. Då tar den ju exakt ingenting av fönsteröppningen.

Mitt förstahandsval vid mörkläggning är pissé. Rullgardiner har jag inte så stor erfarenhet av.

Gå till en solskyddsaffär och förklara hur du vill ha det.
Hade också satsar på en plisse.

• Gilla
Fredrik111
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.