Hej!
Har läst tråden "vad ångrar du med ditt garage", och 90 % av svaren är "för litet". Så, med det som utgångspunkt så började jag skissa på ett garage som var 8,60x8,4 meter (skulle bli typ 8,30x8,10 invändigt).
Nu har det hänt en del sen dess, och garaget just nu är 9,60x7,80 (9,0x7,50 inv)
Ville ha 3 m breda portar, men är nu nere på 2,5 meter. Inte för att jag har något som kräver 3m breda portar. Så det kan jag nog leva med
Ni som har garage i den här bredden, hur upplever ni det? Tillräckligt med plats för att komma i och ur bilarna?
Kommer ha lite träningsutrustning längst bak, så några meter från bil fram till väggen blir perfekt. Djupet känns inte som ett problem.
Dörren längst till vänster i bild är in till tvättstuga.
Fundera på en 5 m port istället? 2,5 är ganska tight för speglarna. Förra huset hade motsvarande mått och med höger bil nära väggen funkar det. Antar att du testat att rita upp på nån grusplan?
Fundera på en 5 m port istället? 2,5 är ganska tight för speglarna. Förra huset hade motsvarande mått och med höger bil nära väggen funkar det. Antar att du testat att rita upp på nån grusplan?
2.5 är inga problem egentligen. Har idag en 2.4 bred port och det är inga problem att köra in XC70n, det är 12 cm till godo på varje sida speglarna. Och då är ju en xc70 bredare än många andra bilar.
Gillar inte tanken på en 5 m port. Då har jag hellre två st 2.5 med typ 60 cm mellan portarna så kommer bilarna längre ifrån varandra.
Mätte idag och i nuvarande garage har vi ca 50 cm mellan bilen och väggen på den sidan där det är tight. Och det är för lite. 1 m mellan bil och vägg borde vara bättre.
Två portar är för det mesta att föredra tycker jag som har en 4,8 bred och 2,8 hög. Varför min blev bred är för att jag inte kan köra rakt in till båda platserna för att huset skymmer lite. Bredden är väldigt trevligt på sommaren när man kan öppna upp stort och trevligt men på hösten blåser det bara in extra mycket skräp. Sen står det ibland en massa bråte i ena delen som man inte behöver skylta med då man kan öppna bara den ena.
För ett drygt år sedan byggde jag ett vidbyggt garage. Bredden är 7.8m invändigt och det ger mycket plats runt två bilar, upplevs verkligen inte trångt, dock har jag ingen inåtgående dörr som stjäl plats.
Angående portar så har jag 2 x 3m och skulle verkligen inte vilja ha smalare. Breda portar underlättar ofta, lättare att backa in med kärror, båtvagnar eller vad som för tillfället är på gång i garaget.
Mitt extratips är att förlägga en golvbrunn under vardera bilplats och se till att få ett bra/jämt fall mot varje brunn. Det enda jag lejde in hantverkare för i mitt garagebygge var själva gjutningen. Jag valde en firma som jag visste är experter på gjutning och kan skapa perfekta fall runt brunnarna likaväl som perfekt slät yta i övriga områden.
För ett drygt år sedan byggde jag ett vidbyggt garage. Bredden är 7.8m invändigt och det ger mycket plats runt två bilar, upplevs verkligen inte trångt, dock har jag ingen inåtgående dörr som stjäl plats.
Angående portar så har jag 2 x 3m och skulle verkligen inte vilja ha smalare. Breda portar underlättar ofta, lättare att backa in med kärror, båtvagnar eller vad som för tillfället är på gång i garaget.
Mitt extratips är att förlägga en golvbrunn under vardera bilplats och se till att få ett bra/jämt fall mot varje brunn. Det enda jag lejde in hantverkare för i mitt garagebygge var själva gjutningen. Jag valde en firma som jag visste är experter på gjutning och kan skapa perfekta fall runt brunnarna likaväl som perfekt slät yta i övriga områden.
Tack för input!
Jag var själv tidigare inne på att ha 3 m portar (farsan har det). Men användningsområdet för min del kommer vara ytterst begränsat. Har idag inget släp, och den dagen jag skaffar ett kommer det vara av inline-modell, som har 185 cm brett flak och 201 cm bred kåpa, så det är inga problem att få in i en 2.5 meters port.
Men visst är det skönt med breda portar.
Jag skulle säga att det beror på vad för användningsområde garaget skall ha. Är det ett rent parkeringsgarage så skulle jag säga att det fungerar. Längden är inget större problem som du skriver även om det kan bli lite tight med träningsutrustning framför. Men som sagt, som parkeringsgarage fungerar det. Skall det vara mer än så så tänker jag att man vill ha minst 70cm port till bil och sedan minst 2m bil till vägg för att ha någon möjlighet till en arbetsbänk.
I sida så är 7m ok för parkeringsgarage men skall det vara mer än så så skulle jag säga att det behövs en meter till i bredd - speciellt med dörren in till huset så man inte riskerar att öppna dörr i dörr så att säga. Sedan blir det lite trångt med platsen för att komma in/ut med cyklar och liknande på de måtten som är. Speciellt om du skall ha två portar.
Vårt garage är 7m brett invändigt men då är det enbilsplats. Förvisso med en källartrapp som tar 1,2 m men det lämnar lagom med plats till annat runt bilen som hyllor, leda cyklar osv. Men så är det inte bara ett parkeringsgarage.
Grejen när man bygger enligt mig är att bygga så optimalt som möjligt eftersom det inte går att ändra i efterhand. Är det kostnaden som drar iväg så är det i så fall enligt mig bättre att spara in å eller vänta med sådant som går att påverka i efterhand eller låta bygget ta lite längre tid.
Men som parkeringsgarage som sagt så skulle jag säga att du är i hamn.