60 593 läst · 227 svar
61k läst
227 svar
PostNord levererade mitt paket till någon annan
Men Sverige har ändrat det till allt över 0 eur.F Finndjävel skrev:
Råkade ut för liknande händelse för två år sedan hos Aliexpress. Efter att jag beställt vara så fick jag ett kryptiskt meddelande från säljaren som jag tolkade att de inte kunde leverera varan. Eftersom det finns återbetalningsrutiner om säljaren inte levererat inom viss tid så tänkte jag vänta tills den löste ut. Nån dag innan det skulle bli återbetalning så fick jag helt plötsligt ett spårningsnummer och blev ju glad. Väntade och kollade upp var det var och en dag stod det att det var levererat men inte hos mig tydligen. Kollade upp med PN var det var och det var inte hos mig i Östersund utan i Linköpingsområdet och det var helt korrekt enligt PN. Kontaktade säljaren som skrev att det varit problem hos China Post som hade orsakat det hela med strul med spårningsnummer och bara jag väntade 3 månader så skulle det lösa sig. Väntade 3 månader och skrev till säljaren igen och fick nu inget svar på mina meddelanden längre. Eftersom tiden för "Open dispute" och lämna feedback hade gått ut(för paketet var ju levererat - dock inte hos mig) kunde jag inte ondgöra mig offentligt.
Jag hade ju inte bekräftat att jag hade fått paketet med tanke på att om säljaren inte får pengarna så är denne mån om att lösa historien men det "löste" systemet automatisk att kvittera så säljaren fick sina pengar eftersom jag inte hade bekräftat leveransen efter en viss tid. Blev utan vara och pengar alltså....visserligen bara en dryg hundralapp men surt sa räven.
Mitt råd är att göra en "Open dispute" dels för att hindra pengarna att komma till säljaren så att saken kan redas ut under en längre tid istället för de i sammanhanget få dagar som är standard samt att ha ärendet spårbart. Uppförsbacke lär det ju som i andra inlägg nämnts bli och du får nog allt bereda dig på att sköta "pappersarbetet" själv och kontakterna med AliExpress/säljare och PN och begära dokument från säljare till vem paketet/spårningsnummer skulle levereras och sen stångas med PN.
I mitt fall tror jag att jag fick ett slumpvis spårningsnummer bara för att pengarna inte automatiskt skulle återbetalas och sen drog säljaren ut på tiden för att jag inte skulle hinna öppna reklamation med tanke på hur hela fallet gick tilll. Får i rättvisans namn säga att jag har beställt myyyycket från Kina och detta är enda gången jag blivit utan varor och pengar.
Jag hade ju inte bekräftat att jag hade fått paketet med tanke på att om säljaren inte får pengarna så är denne mån om att lösa historien men det "löste" systemet automatisk att kvittera så säljaren fick sina pengar eftersom jag inte hade bekräftat leveransen efter en viss tid. Blev utan vara och pengar alltså....visserligen bara en dryg hundralapp men surt sa räven.
Mitt råd är att göra en "Open dispute" dels för att hindra pengarna att komma till säljaren så att saken kan redas ut under en längre tid istället för de i sammanhanget få dagar som är standard samt att ha ärendet spårbart. Uppförsbacke lär det ju som i andra inlägg nämnts bli och du får nog allt bereda dig på att sköta "pappersarbetet" själv och kontakterna med AliExpress/säljare och PN och begära dokument från säljare till vem paketet/spårningsnummer skulle levereras och sen stångas med PN.
I mitt fall tror jag att jag fick ett slumpvis spårningsnummer bara för att pengarna inte automatiskt skulle återbetalas och sen drog säljaren ut på tiden för att jag inte skulle hinna öppna reklamation med tanke på hur hela fallet gick tilll. Får i rättvisans namn säga att jag har beställt myyyycket från Kina och detta är enda gången jag blivit utan varor och pengar.
Det är ingen tull på försändelser under 1600kr.
Tullen är i de flesta fall noll eller några få procent.
Tullen är i de flesta fall noll eller några få procent.
Det är importmoms man betalar från 0kr och uppåt (+75kr hanteringsavgift).D Daniel 109 skrev:
Det är ju ganska intressant om TS betalat detta, brukar ju normalt ta 2-4 dagar efter man betalt detta innan man får leveransen.
Det är ganska vanligt att de ger fel kollinummer eller att det byter transportör på vägen, tex så har ju kineserna jobba med att komma runt avgifterna så paketet skickas med ett kollinummer till tex Tyskland och sen märks det om och går med tex DHL till Sverige, så har jag gjort flertalet gånger.
En hel del paket går ju även genom Malmö där de byter till ett svenskt kollinummer, då kan det med se ut som det är "levererat" men det är bara levererat till det utkörande fraktbolaget.
I vissa fall kan Ali express markera paketet som mottagit själv, om det är en spårbar leverans så kommer det vanligtvis ett par dagar efter leveransen att det är levererat till köparen, troligen för att många inte går in och gör detta manuellt och säljaren då får sitta och vänta på pengar.
Medlem
· Etelä Pohjanmaa
· 2 470 inlägg
Alla andra länder i EU får paketen under 22 euro utan extra kostnad. Såsse-Sverige är det enda land som kräver moms och adminavgift från första kronan. Köper du något för 10 kr från Kina får du betala 75 kr + 2,5 kr moms så det hela landar på 87,50 kr.useless skrev:
Betalade du med kredit/debit kort?
I så fall kontakta dem så får du troligtvis tillbaka de 1000 kr du betalade.
Du fick ju inte varan du beställde... och betalade för.
Köp sedan ny i Sverige och se till att renoveringen blir klar.
Sedan kan du alltid bråka med Postnord..
Något kanske du får.
I så fall kontakta dem så får du troligtvis tillbaka de 1000 kr du betalade.
Du fick ju inte varan du beställde... och betalade för.
Köp sedan ny i Sverige och se till att renoveringen blir klar.
Sedan kan du alltid bråka med Postnord..
De andra länderna gör som EU direktivet säger och tar moms och avgift först när värdet överstiger 22 euro. Sverige ska vara värst som vanligt. Förr funkade det samma här att mindre belopp skank igenom, men svensken ska minsann inte få köpa något billigt.useless skrev:
En fråga angående Post Nords avgift på 75 kr.
De skriver att man därigenom utser dem som ombud. Jag undrar kan man istället utse ett annat ombud för momsbetalningen, eller vara sitt eget ombud och betala momsen direkt till tullen, och slippa de 75 kronorna?
De skriver att man därigenom utser dem som ombud. Jag undrar kan man istället utse ett annat ombud för momsbetalningen, eller vara sitt eget ombud och betala momsen direkt till tullen, och slippa de 75 kronorna?
Det är bara ett finare sätt av staten att uttrycka saken på. Handlar om att pungslå befolkningen på alla sätt de kan. Jämför med systembolaget och spelverksamhet där staten tjänar ruskiga pengar men skyller på folkhälsans bästa.M Mats_R skrev:
På tex ebay så kan du ju i många fall betala avgifterna redan vid utcheckning där, har gjort så ett antal gånger mer har bara varit från Usa, kineserna är nog inte så sugna på att fixa det.M Mats_R skrev:
Det är ju vanligtvis den transportör man valt som tar ut avgiften, får du skickat med DHL så kommer ju kostnaderna där ifrån, lika med FedEx osv, har för mig att det fanns hanteringskostnader där med.
Så ska du "bara" betala moms och tull så är det väl att göra det i förväg på nått sätt, gissningsvis så är det nog få transportfirmor som vill administrera den delen gratis.
Jag ser dock en jättefördel med de där 75kr i avgift, beställer man nått nu så går det bra mycket fortare att få hit det mot vad det gjorde innan avgifterna infördes så nog har andelen försändelser minskat rejält.