3 107 läst · 16 svar
3k läst
16 svar
Fräsa ner kanten på en bordsskiva?
Sida 1 av 2
Lite dåligt med info för att få bra svar men jag antar du menar en handöverfräs med anhåll så bör det gå. Posta gärna en bild/skiss samt vilket verktyg du anser kostar 1500:- så blir nog svaret bättreUlltand skrev:
EDIT: Typ denna https://www.jula.se/catalog/verktyg...VDOaaCh1GZA7HEAQYAyABEgLnqPD_BwE&gclsrc=aw.ds
Medlem
· Västerbottens län
· 17 785 inlägg
Låter som en överfalsad skåplucka, typ
Protte
Protte
Medlem
· Västerbottens län
· 17 785 inlägg
Ett perfekt jobb för en vertikalfräs (bordsfräs).
Går göra med en bordssåg också.
Överhandsfräsen skulle jag välja sist då det lätt blir vingligt men håll i stadigt.
Protte
Går göra med en bordssåg också.
Överhandsfräsen skulle jag välja sist då det lätt blir vingligt men håll i stadigt.
Protte
Medlem
· Västerbottens län
· 17 785 inlägg
Jag har matarverk till min fräs.
Om man fräser underkant så är det inte hela världen om man vickar lite, det går att backa och köra igen.
Sedan kan man vara två som håller i.
Vi har ju inte fått någon hint om hur stor denna skiva är ännu.
Protte
Om man fräser underkant så är det inte hela världen om man vickar lite, det går att backa och köra igen.
Sedan kan man vara två som håller i.
Vi har ju inte fått någon hint om hur stor denna skiva är ännu.
Protte
Många handöverfräsar har redan hål i foten. Gör ett eget anhåll av en träkloss som är samma tjocklek som skivan. Då är det hart när omöjligt att vicka.
Om det inte redan finns hål i foten att skruva fast en träkloss i, sätt dit anhållet och skruva klossen från sidan i anhållet så har du stöd för hela foten.
På Boschen som länkades ovanför så verkar man få skruva klossen i anhållets sida.
Om det inte redan finns hål i foten att skruva fast en träkloss i, sätt dit anhållet och skruva klossen från sidan i anhållet så har du stöd för hela foten.
På Boschen som länkades ovanför så verkar man få skruva klossen i anhållets sida.
Det här är ett enkelt jobb med en handöverfräs, kul att handla verktyg och jag hade hellre köpt fräs o gjort det själv än betalt ett snickeri för att vertikalfräsa det när den maskinen inte på något vis behövs till detta.
Som andra skrivet, kloss under frihängande delen av fräsen för att eliminera tipprisken, skivan du ska fräsa ska ligga på ett plant underlag så stödklossen får stöd hela varvet runt. Kör med sidoanhåll och stål >20mm. Jag hade kört det i minst två omgångar, antagligen tre (lite beroende på träslag), typ19*2.5, 19*4.5 och sen sista 1*0.5mm i avslutande körningen (som jag hade medmatat men det känns överkurs vid första användningen av fräsen). Mata i snabb takt över ändträet i sista körningen för att undvika brännmärken.
Som andra skrivet, kloss under frihängande delen av fräsen för att eliminera tipprisken, skivan du ska fräsa ska ligga på ett plant underlag så stödklossen får stöd hela varvet runt. Kör med sidoanhåll och stål >20mm. Jag hade kört det i minst två omgångar, antagligen tre (lite beroende på träslag), typ19*2.5, 19*4.5 och sen sista 1*0.5mm i avslutande körningen (som jag hade medmatat men det känns överkurs vid första användningen av fräsen). Mata i snabb takt över ändträet i sista körningen för att undvika brännmärken.
Redigerat:
Jag skrev fel, en riktig fräs skulle det stå.Strip skrev:
Vill man göra det själv är ett frässtål av lite bättre kvalitet absolut att rekommendera. En billig handöverfräs lär med stor sannolikhet göra sin del av jobbet, men ett billigt stål gör det inte.