Byggahus.se
Är det bara jag som har mycket svårt för att känna sympati för och ha viljan att hjälpa till när "folk" så uppenbart försöker kringgå regler och anlitar suspekt utländsk arbetskraft?

• Gilla
  • Arg
Uffe A och 17 till
  • Laddar…
E elmont skrev:
Är det bara jag som har mycket svårt för att känna sympati för och ha viljan att hjälpa till när "folk" så uppenbart försöker kringgå regler och anlitar suspekt utländsk arbetskraft?
Att acceptera trixandet med timmar och materiel var naturligtvis inte bra, men det var inte utgångspunkten när TS anlitade företaget. Företaget föreslog detta för att hålla nere kostnaderna.

TS största misstag var att betala i förskott.
Det blir nog inte lätt att få ut företaget för att färdigställa utan att de får betalt, speciellt när det gått så lång tid.

Jag är nog inne på att man som hantverkare bör få betalt för det jobb man gör oavsett nationalitet.
Att tvärvägra att betala när kostnaderna skenar iväg är väl inte bra för det fortsatta arbetet.
Man bör väl inrikta sig på att ”förhandla” beroende på orsak.

• Gilla
Anonymiserad 168520
  • Laddar…
E elmont skrev:
Nej men bara om man aldrig tagit en svart krona eller motsvarande eller på något sätt själv kringgått regler...

• Gilla
Alebaleportocale och 2 till
  • Laddar…
Tråkig historia så klart.

Men som jag fattar det så har du egentligen ingen faktura på elmaterial som elfirman skulle ha levererat då det är omskrivet till timmar?
Hur ser fastpriset ur, ingår material i det och är hela den summan betald?
Är den summan samma som som på den offert du fick med fast pris?
Hur länge gäller det avtalet som ni ingick från början?

Det hela avgörs av om du kan visa att du har betalt för materialet men inte fått det levererat. Men med tanke på att ni skrev om materialet till timmar så får du nog problem med det.

Om offerten är all inclusive och den är betald och jobbet inte är klart så kan du kanske ha en chans att visa på att dom inte har levererat. Förutsättningen är att det inte finns något tidsbegränsning i avtalet.
Om det är så att du kan visa ovanstående så är det deras problem att reda ut var resterande material är och skaffa nytt om det behövs.

I sista hand så kan du ju hota med att stämma dom men risken är rätt stor att du åker dit också...

Lycka till!
/T

• Gilla
Joel Sandå
  • Laddar…
Och speciellt svårt har jag med dom som själv försöker "blåsa" andra men "gnölar" när dom själv blir "blåsta".

• Gilla
Uffe A och 1 till
  • Laddar…
Kontakta firman igen och säg till dem att du är säker på din sak.
Ifall de inte går med på dina villkor så kontaktar du konsumentköp-mannen i din kommun..
Antar att du köpt tjänsten som en privatperson?
Så hade jag gjort i alla fall :) börja inte hota om omgjorda timmar m.m.
Hur ser kontraktet där ut?
Har han sänkt priset till typ 1kr eller tagit bort materialet helt?
Han får sälja materialet med förlust men får inte "ge" bort det..

Bevisbördan om materialet kommer ligga på honom om du tar det till rätten, ifall du har med materialet i offerter.

Lite rörigt, vilket väcker frågor. Från vilken firma skulle materielen ha levererats, ursprunglig firma, bifirma eller den nya? Borde inte leverantören ha ansvar för materiel till det är installerat? Alternativt att du kvitterat en följesedel att du tagit emot materiel? Tog den nya firman över jobbet så är det väl deras ansvar att göra upp med första firman om vad som ingår i övertagandet, t.ex. materiel? Har du betalt något till ursprunglig elfirma? Om de först utfört arbete i första firman regi och sedan fakturerat från sin nya, vad säger första firman ägare om det?

• Gilla
TickyNucker
  • Laddar…
Eftersom firman känns minst sagt oseriös med grumlig utländsk arbetskraft och att du själv gjorde en rejäl tabbe som gick med på att omvandla allt till timmar så tycker jag att du ska se det hela som läropengar. Ta in en annan seriös firma som får avsluta jobbet istället. Då får du behöriga elektriker och ett betalningsupplägg som inte är kriminellt.

• Gilla
twoody och 2 till
  • Laddar…
Hemmakatten
Nu var det väl så att TS inte hade en aning om alla dessa olika företagskonstellationer när avtalet skrevs. Och TS har inte själv efterfrågat något fifflande med fakturor. Möjligtvis har TS varit lite naiv och okunnig. Att ytterligare klanka ned på TS hjälper inte honom.

Men nu får vi försöka hjälpa TS utifrån de problem han har nu. /moderator

• Gilla
Alebaleportocale och 15 till
  • Laddar…
Vi har, med vårt nya husköp, fått lära oss att man ska sköta ALL kommunikation skriftligt när det gäller absolut allt, oavsett hur ärlig firman verkar. Dels finns spår över allt man kommit överens om, dels kan man inte bli pratad i mun på och lika lätt vilseledd som per telefon, kan be andra om råd osv.
Det är lätt att tro att vuxna proffs/människor inte ljuger, men det är verklighetsfrånvänt, det gör de ofta, för några kronor, för att täcka upp för misstag eller se om sitt rykte.

Redigerat:
  • Gilla
Boilerplate4U
  • Laddar…
Du skriver att elfirman var en bifirma. Blev du kontaktad av huvudelfirman när dom överlät arbetet till chefens ny firma och har du i så fall godkänt att dom fick ta över arbetena på ditt hus?Om inte kontakta huvudfirman och begär att dom slutför jobbet enligt offerten.

• Gilla
hsd
  • Laddar…
Men vad som än stod i offerten är väl ointressant nu? Den har dom ju kommit överens om att strunta i.

Anlita en seriös elfirma istället.
Prio #1 torde vara att få det färdigställt och korrekt utfört.
Ibland får man ta en liten smäll.

• Gilla
hempularen
  • Laddar…
elmontören elmontören skrev:
Men vad som än stod i offerten är väl ointressant nu? Den har dom ju kommit överens om att strunta i.
Det har väl inte stått någonstans? Att den nya firman hävdar att de tar över affären, betyder ju inte att killens gamla arbetsgivare accepterade det.

men det spåret kan ju bli en riktig soppa om man inte aktar sig. Det kan vara ett avtalsbrott att blanda in den nya firman.

H hempularen skrev:
Det har väl inte stått någonstans?
Menade mer på att en ny överenskommelse gjordes iom fifflandet med timmarna och avskrivningen av materialet, för jag antar att det inte stod i offerten. Svårt att se att offerten skulle gälla när man gjort dessa ändringar.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.