57 028 läst · 374 svar
57k läst
374 svar
Hantverkare överdebiterar
Får jag inte det jag vill ha så väljer jag andra jobb. Jag räknar varken på överpriser eller fantasi vinster utan priset är uträknat för att ge en skälig vinst för att vara intressant att utföra.MathiasS skrev:
Tyvärr lär man enligt min uppfattning ut fel saker här. Forskning visar att det i en prisförhandling INTE är rätt att stå fast vid sitt utgångspris. Det skapar en osämja och kampvilja i förhandlingen => slutpriset blir lägre och det är svårare att komma överens.
Rätt är att ha ett lite högre pris från början så att det finns något att ge bort. Jag är ingen större supporter av sådant själv, men verkligheten fungerar på det viset så man får anpassa sig.
Övriga delar i texten verkar korrekta.
Däremot brukar jag kunna göra lite tillkommande jobb utan att behöva höja priset.
Säljaren bestämmer vad han vill ha betalt för tjänsten, köparen bestämmer vad han är villig att betala.
Jag tror du ska läsa mitt inlägg utifrån en situation där du vill ha ett jobb, står det dig fritt att välja andra jobb behöver du ju inte förhandla alls, bara tala om vad det kostar.
Jag tror du ska läsa mitt inlägg utifrån en situation där du vill ha ett jobb, står det dig fritt att välja andra jobb behöver du ju inte förhandla alls, bara tala om vad det kostar.
Kan själv!
· Trelleborg
· 13 798 inlägg
Jag kan se två fördelar med att gå med på något sådant:
1. Man kan säga att man har företaget som kund (marknadsföring)
2. Man får större volymer och kan därmed göra större vinst på de andra kunderna.
Men spontant tycker jag beteendet är trist.
1. Man kan säga att man har företaget som kund (marknadsföring)
2. Man får större volymer och kan därmed göra större vinst på de andra kunderna.
Men spontant tycker jag beteendet är trist.
Det jag har läst är att man inte ska sänka priset, utan istället försöka ge nåt mer för pengarna. Det förlorar man mindre på. Annars lär sig folk att det går att pruta, och man måste ha mycket högre utgångspris för att sen kunna ge prutmån. Det ser man ju t.ex. i länder där det finns en kultur av att pruta.MathiasS skrev:
Fick svar som jag antar är korrekt.Paul-Staffanstorp skrev:
Hej.
Skatteverkets regler säger att rutavdrag kan medges endast för den tid som själva arbetet tar. Inte för den tid det tar att åka till och från.
Med vänlig hälsning
Xxx
o mitt svar på det:
Ok,
Så halvtimme körtid,
halvtimme arbete (Rut=117kr),
bilersättning.
Då är det ok, var inte beloppet jag reagerade på utan fick helt enkelt inte ihop uträkningen.
Ps. Då blev det fel på förra årets faktura
Mao kommer jag betala räkningen i grundutförande.
Renoverare
· Skåne
· 7 707 inlägg
Ok... det var den första jag hört som är så ingående noga med det tänket på ett sådant litet jobb...TomasJor skrev:
Fick svar som jag antar är korrekt.
Hej.
Skatteverkets regler säger att rutavdrag kan medges endast för den tid som själva arbetet tar. Inte för den tid det tar att åka till och från.
Med vänlig hälsning
Xxx
o mitt svar på det:
Ok,
Så halvtimme körtid,
halvtimme arbete (Rut=117kr),
bilersättning.
Då är det ok, var inte beloppet jag reagerade på utan fick helt enkelt inte ihop uträkningen.
Ps. Då blev det fel på förra årets fakturaDen är räknad på den uppställningen jag gjort.
Mao kommer jag betala räkningen i grundutförande.
Det är likadant för hantverkare med rotavdrag.
Bara arbete utfört i kundens bostad är rotberättigat.
[/QUOTE]D DanielPers skrev:Jag tog upp frågan om fast pris och fick till svar "Det kan du glömma!" Det kändes med andra ord inte som det var läge att fråga vidare...
QUOTE="Jonas ”Snabbe” Andersson, post: 3491554, member: 242440"]Jobbigt läge, hade du haft fast pris så kan det ju kvitta hur dom jobbar, bara jobbet blir gjort i tid. Svårt att jämföra med andra typer av jobb. Om man tar betalt för löpande tid så tycker mab ju att de borde pausa tiden när man inte gör något som har med jobbet att göra. Fast pris känns bäst i min värld, då blir spnt här inte ett problem.
Fast pris är alltid högre än ett löpande jobb. Man måste då förutse olika scenarion
Jag älskar att jobba mot ett fast pris, oftast blir timpenningen likt en advokats!
Men ni är kunden, hur vågar ni?
Fast pris är alltid högre än ett löpande jobb. Man måste då förutse olika scenarion
Jag älskar att jobba mot ett fast pris, oftast blir timpenningen likt en advokats!
Men ni är kunden, hur vågar ni?[/QUOTE]
Ja det kanske du som hantverkare skull fråga dig själv. Om man läser kundernas problem här på sidan kanske du får en hint
Ja det kanske du som hantverkare skull fråga dig själv. Om man läser kundernas problem här på sidan kanske du får en hint
M
Markarbetaren
Medlem
· Halland
· 4 373 inlägg
Markarbetaren
Medlem
- Halland
- 4 373 inlägg
Min erfarenhet är tvärtom! Men det kanske är skillnad på att skruva upp en blandare mot att ta ett prisjobb på lite större belopp. Vi strävar alltid efter att få så mycket som möjligt på löpande, även under pågående prisjobb, sk. ätor. Då jobbar vi mot löpandeprislista med påslag och kunden får betala ALLT på löpanderäkning som vi kan tänkas behöva. Framkörningsavgift för diverse maskiner, även om dom finns på plats osv. Väldigt lukrativt!
Min erfarenhet är tvärtom! Men det kanske är skillnad på att skruva upp en blandare mot att ta ett prisjobb på lite större belopp. Vi strävar alltid efter att få så mycket som möjligt på löpande, även under pågående prisjobb, sk. ätor. Då jobbar vi mot löpandeprislista med påslag och kunden får betala ALLT på löpanderäkning som vi kan tänkas behöva. Framkörningsavgift för diverse maskiner, även om dom finns på plats osv. Väldigt lukrativt!
Liknande trådar
-
Renovering - hantverkare eller egna muskler?
Byggnadsvård -
Tips mindre byggfirma/hantverkare Skåne/Malmö utbyggnad Kolonistuga
Referenser Hantverkare & Entreprenörer -
Kan jag ingå nytt avtal med hantverkare innan det förra hävs?
Badrum -
HJÄLP! Missnöjd med hantverkare - Har jag fel?
Golv -
Hantverkare överdebiterar mig?
Vatten & Avlopp