14 847 läst · 18 svar
15k läst
18 svar
Samtal om inspektion av ventilation = Bluff?
Sida 1 av 2
Fick precis ett samtal av en företag där de sa att det är lagkrav eller liknande på inspektion av ventilation i badrum/kök etc vart tredje år. Allt gick väldigt snabb och jag var inte helt på hugget och fick intrycket av att det var obligatoriskt som sotning. Fick en tid i nästa vecka och det kostar ca 3000kr. efter samtalet började jag googla lite och såg att det verkar vara rätt vanligt med bluffsamtal om liknande grejer. Någon som råkat ut för något liknande? Företaget är renavillor.se och de skulle utföra följande saker:
- Rensning och besiktning av Imkanalen och spisfläkten
- Rensning av frånluftsventilerna och kanalerna i alla våtrum och källare
- Besiktningsunderlag på alla rensade kanaler i huset
- Kostnadsfri fukt och mögelundersökning i husets vind och krypgrund.
Har mailat tillbaka och avbokat tiden.
Robert
- Rensning och besiktning av Imkanalen och spisfläkten
- Rensning av frånluftsventilerna och kanalerna i alla våtrum och källare
- Besiktningsunderlag på alla rensade kanaler i huset
- Kostnadsfri fukt och mögelundersökning i husets vind och krypgrund.
Har mailat tillbaka och avbokat tiden.
Robert
De ringer mig också då och då, och försöker precis som du säger få det att framstå som ett lagkrav, vilket det inte är. Otroligt oseriöst och förmodligen precis på gränsen till bedrägeri.
Org-nummret på hemsidan renavillor.se går till "Unitell Solutions AB"
https://www.hitta.se/unitell+solutions+ab/bromma/cmmrzzhlc
https://www.ratsit.se/5590608633-Unitell_Solutions_AB
Verkar röra sig om klassiska bluffmakare ja.
https://www.hitta.se/unitell+solutions+ab/bromma/cmmrzzhlc
https://www.ratsit.se/5590608633-Unitell_Solutions_AB
Verkar röra sig om klassiska bluffmakare ja.
Grundstött
· Halland
· 28 365 inlägg
Det kanske skulle tas upp i TV-programmet Plus, så fler blir uppmärksammade på skojeriet och varnade för detta blufföretag.
En del firmor som erbjudit tjänster som dessa har även varit lite lurig då dem sagt ett pris och senare nämnt att priset är efter ROT/RUT.
Väldigt oseriösa firmor, men vet en del kunder som är lite nöjda då firman har råkat ha sönder gamla takfläktar och då "tvingats" byta ut dessa till ingen eller låg kostnad.
Men då krävs att man är en rätt driven kund för att få igenom ovanstående.
Väldigt oseriösa firmor, men vet en del kunder som är lite nöjda då firman har råkat ha sönder gamla takfläktar och då "tvingats" byta ut dessa till ingen eller låg kostnad.
Men då krävs att man är en rätt driven kund för att få igenom ovanstående.
Det här är ett återkommande problem.
Nej, det finns inget längre krav på att sotare rengör imkanaler i småhus.
Nej, det har aldrig funnits krav på kontroll eller rengöring av ventilation i allmänhet i småhus.
Nej, det finns inga krav på kontroll av taksäkerhet i småhus.
Nej, det finns faktiskt inte krav på kontroll av något särskilt alls i småhus, utom om du har en eldstad.
Har du eldstad så finns det krav på sotning och brandskyddskontroll. Sotning upphandlas av kommunerna, men du får utföra det själv eller låta någon annan sotningsfirma utföra sotningen. Brandskyddskontroll kan bara utföras av den som är upphandlad av kommunen.
Alla företag som försöker sälja på er allsköns inspektioner (utöver brandskyddskontrollen och sotningen enligt ovan) försöker i bästa fall sälja på er något onödigt. I värsta fall lura er. Ofta med dunkla hänvisningar till äldre lagstiftning som faktiskt krävde rengöring av imkanaler eller nu gällande lagstiftning om obligatorisk ventilationskontroll av flerfamiljshus.
Vill du veta vilket företag som utför sotning respektive brandskyddskontroll i din kommun, kolla din lokala räddningstjänsts hemsida. Om du inte hittar information där, ring dom.
Så här skriver till exempel Uppsala Brandförsvar: https://www.uppsalabrandforsvar.se/aktuellt/varning-for-forsaljare-som-erbjuder-sotning2/
Nej, det finns inget längre krav på att sotare rengör imkanaler i småhus.
Nej, det har aldrig funnits krav på kontroll eller rengöring av ventilation i allmänhet i småhus.
Nej, det finns inga krav på kontroll av taksäkerhet i småhus.
Nej, det finns faktiskt inte krav på kontroll av något särskilt alls i småhus, utom om du har en eldstad.
Har du eldstad så finns det krav på sotning och brandskyddskontroll. Sotning upphandlas av kommunerna, men du får utföra det själv eller låta någon annan sotningsfirma utföra sotningen. Brandskyddskontroll kan bara utföras av den som är upphandlad av kommunen.
Alla företag som försöker sälja på er allsköns inspektioner (utöver brandskyddskontrollen och sotningen enligt ovan) försöker i bästa fall sälja på er något onödigt. I värsta fall lura er. Ofta med dunkla hänvisningar till äldre lagstiftning som faktiskt krävde rengöring av imkanaler eller nu gällande lagstiftning om obligatorisk ventilationskontroll av flerfamiljshus.
Vill du veta vilket företag som utför sotning respektive brandskyddskontroll i din kommun, kolla din lokala räddningstjänsts hemsida. Om du inte hittar information där, ring dom.
Så här skriver till exempel Uppsala Brandförsvar: https://www.uppsalabrandforsvar.se/aktuellt/varning-for-forsaljare-som-erbjuder-sotning2/
Gick nyligen på detta då jag kände ett behov för att rensa mina kanaler till värmepumpen och köksfläkten. Detta kostade mig ca 2500:- Sek.
Öppnade köksfläkten i dag och detta var fullt med fettklumpar trots att detta skulle vara rengjort.
För denna kostnad hade jag kunnat köpa en viska och wire till min borrmaskin och gjort det själv.
Dessa telefonsäljare är inte från företaget som utför arbetet utan från något call center med ofta tyvärr aggresiva och skickliga säljare.
Så, svara aldrig på telefonsamtal utan ID. alt. ta reda på vem det var som ringde så slipper du att gå på den lätte som jag gjorde. Blocka alltid alla som är anonyma samtal !
Öppnade köksfläkten i dag och detta var fullt med fettklumpar trots att detta skulle vara rengjort.
För denna kostnad hade jag kunnat köpa en viska och wire till min borrmaskin och gjort det själv.
Dessa telefonsäljare är inte från företaget som utför arbetet utan från något call center med ofta tyvärr aggresiva och skickliga säljare.
Så, svara aldrig på telefonsamtal utan ID. alt. ta reda på vem det var som ringde så slipper du att gå på den lätte som jag gjorde. Blocka alltid alla som är anonyma samtal !
Arbetet med spis, imkanal och frånluft OK. Men när två man återvände följande dag och installerade en paxfläkt i en liten källarskrubb till wc på någon kvadratmeter, där fläkten kostade 1637 kr och installationen 4625 kr, då häpnar man! Jag har en stor luftavfuktare i källaren som håller hela källarvåningen torr, så att avfukta ett litet wc är fullständigt onödigt, och det utan att ens rådgöra med mig. Jag vägrade först att betala, men när man hotade med inkasso, fick de ändå sina pengar. Man borde kanske gå vidare med fallet?
Unitell Solutins AB
Arbetet med spis, imkanal och frånluft OK. Men när två man återvände följande dag och installerade en paxfläkt i en liten källarskrubb till wc på någon kvadratmeter, där fläkten kostade 1637 kr och installationen 4625 kr, då häpnar man! Jag har en stor luftavfuktare i källaren som håller hela källarvåningen torr, så att avfukta ett litet wc är fullständigt onödigt, och det utan att ens rådgöra med mig. Jag vägrade först att betala, men när man hotade med inkasso, fick de ändå sina pengar. Man borde kanske gå vidare med fallet?
Vill lägga till servicepumpen.se och servicepunkten i listan. På webbsidan står samma org nr som ovan, men nu heter företaget kopplat till numret B3 solutions AB.
Söker man däremot på unitell solutions, hittar man en sida där de söker nya medarbetare
https://roodsmedia.teamtailor.com/ (roods media är en enskild firma under samma ägare)
Alla medarbetarbilder som finns på webbsidan är plockade från internet och är fake.
Telefonnr de använder är 0103300321 och 0700301931
Söker man däremot på unitell solutions, hittar man en sida där de söker nya medarbetare
https://roodsmedia.teamtailor.com/ (roods media är en enskild firma under samma ägare)
Alla medarbetarbilder som finns på webbsidan är plockade från internet och är fake.
Telefonnr de använder är 0103300321 och 0700301931
Betalade precis 2805 kr (efter skatteavdrag) för 55 minuters jobb i vår ventilation.
Företaget Saveenergy Stockholm AB Box 2121 13204 SALTSJÖ-BOO Sverige ringde först - skickade en inspektör - sedan hantverkare.
Man känner sig onekligen blåst när det kostar 3600 kr för 55 minuters jobb. (Inspektionen före rengöring skulle vara kostnadsfri).
Dessutom blir man galen på hantverkare som säger att de kommer mellan 08.00 och 11.00 och sedan dyker upp 10.45! Då kunde de väl för bövelen istället ringa och säga att de kommer inom en halvtimme etc.
Företaget Saveenergy Stockholm AB Box 2121 13204 SALTSJÖ-BOO Sverige ringde först - skickade en inspektör - sedan hantverkare.
Man känner sig onekligen blåst när det kostar 3600 kr för 55 minuters jobb. (Inspektionen före rengöring skulle vara kostnadsfri).
Dessutom blir man galen på hantverkare som säger att de kommer mellan 08.00 och 11.00 och sedan dyker upp 10.45! Då kunde de väl för bövelen istället ringa och säga att de kommer inom en halvtimme etc.