Byggahus.se
Ska byta blandare i köket och den nya har samma fästning som (nästan) alla andra verkar ha, nämligen med en mutter som sätts över en lång gänga, som i sin tur går genom en bricka som låser fast blandaren i bänken. Inga problem med den.
Blandare som ska tas bort däremot, är fäst på något annat vis som jag inte förstår mig på.
De två rören högst upp i bilderna är varm- och kallvatten in. Till vänster är vatten till diskmaskin. Röret till höger är vatten ut från blandaren, som har gått i en sån där utdragbar slang som sedan går upp i det grövre röret i mitten, som är gängat utvändigt (slangen är alltså borttagen).
Den halvmåneformade brickan verkar vara gängad, och skruvad på röret i mitten, men de smala rören är i vägen för att jag ska kunna skruva av brickan.
Hänger ni med ...? Är det nån som förstås sig på hur man ska få bort detta?

• IMG_3549.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_3550.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Du måste skruva ut rören ur kranen för att kunna lossa ’halvmånen’. Dom är gängade, vrid åt vänster.

tttomten TomasJor skrev:
Du måste skruva ut rören ur kranen för att kunna lossa ’halvmånen’. Dom är gängade, vrid åt vänster.
Jag tänkte också det men de sitter som berget och kröker sig när jag vrider på dem, i stället för att skruvas ur. Ett av rören är inte ens kantigt, så det finns inget att greppa i för att vrida.

Då har dom nog ärgat lite, spruta in något som kryper in i gängan och försök igen. Rören blir nog skrot men...
Annars får du nypa av dom så högt du kan.

Det blev till slut att jag fick såga av allt. Multiverktyg med metallsåg gjorde susen. Inte så det var tänkt men det funkade. Den nya blandaren sattes in på ett kick, det var lättinstallerad.

• Gilla
tttomten
  • Laddar…
Härligt att det gick smidigt med nya(y)

Krilleman
Spännande gammal blandare, det är inte ofta man råkar på den varianten! ;)

Krilleman Krilleman skrev:
Spännande gammal blandare, det är inte ofta man råkar på den varianten! ;)
Gammal? Grohe har fortfarande detta systemet på ett par modeller.

man drar av pipen på blandaren sen skruvar man på tappen som pipen är monterad på, faktiskt en riktigt smart lösning där man slipper slangnyckeln.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.