Byggahus.se
Jag ska sätta in en frånluftsfläkt på vinden i vårt fritidshus och ventilera ut luft från en toalett, ett kök, ett badrum och eventuellt från ett rum i källaren. Jag behöver ventilera ut ca 50l/s totalt och kanalerna blir ganska korta med max 10 meter från donet längst ut till takhuven. Jag hade tänkt att dra 100mm spiro hela vägen men blir det för klent? Jag råkar ha en 100mm kanalfläkt och den ger 66liter vid 100Pa så jag bör väl klara mig med den. Lite oljud i toa osv är inget jag tror mig störas av i ett fritidshus.

Magnus

Ingen som kan nåt om det här?

100mm är för litet. Jag hade kört på en 160fläkt och gått ner till 125 nånstans på mitten.
Ska du köra på 100mm hela vägen kommer du få köra den på max och ha de första ventilerna rätt stängda för att få ut luften i slutet, och då kommer det låta rejält mkt.

Tryckfallsdiagram_spiror%C3%B6r.jpg

• Gilla
Micheal Swiggs-Malmevik
  • Laddar…
Om jag läser detta diagram rätt så borde ju 100mm räcka för 50liter per sekund givet ca 100 Pa tryckförlust. Eller är jag ute och cyklar?

Problemet är att du måste balanser tryckfallet med frånluftsdonen.
Donet som har längst kanal får redan högt tryckfall från kanalerna så för att få samma flöde på donen måste du stänga donet närmast fläkten väldigt mycket.
Du borde ha 160 kanal närmast fläkten och sedan kan du gå ner till 100 kanal till varje don.
Du kan fortfarande använda din 100 fläkt men får sätta övergångar för och efter den till 160-kanal.
Eftersom du tänkt köra fläkten på full fart måste du ha ljudfällor för det kommer inte bara "bli lite oljud" vid donen.

• Gilla
mape366
  • Laddar…
Tack för bra svar!

Tillägg till mitt tidigare svar:
Lite varför du skall ha en ljuddämpare, om jag snabbt tittar på en 100 fläkt som ger 60 liter vid 100Pa så ger den samtidigt 70dB(A) på sugsidan.
Det vill du inte lyssna på när du sitter och Byggahus-surfar på vita tronen ;)

Jag har en ljuddämpare också till fläkten. Jag antar att jag kan montera den direkt på sugsidan av fläkten?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.