Byggahus.se
optimum
M Modig skrev:
... men aldrig handskar när du arbetar med maskiner som har roterande delar.
Går visst bra med vissa maskiner.
Skruvdragare när man drar i massa skruv.
Monterade förra våren en hel del med ankarskruv och de tar snabbt på skinnet.
Även när man drar trallskruv.

Men tänkte egentligen på när man håller på med brädor mm för att minska risken för flisor i händerna.

Som någon tidigare skrivit så är det viktigaste.
TÄNK EFTER FÖRE.

Alla mina olyckor som jag varit med om har varit pga att jag inte tänkt till utan bara kört på.

*Spik i foten vid 3 tillfällen.
Vid 1 tillfälle blev det stelkrampsspruta
*1 gång drog jag en spik rakt i inkommande el, märkte det när endast 2 plattor på spisen fungerade. Enligt elektrikern hade jag tur att inget allvarligt hände.
*skärt mig på elverktyg som "förlorat" sin skyddsutrustning.
* satt en skruv i halsen, hade skruvar i mungipan när jag skruvade, jävligt dumt.

Listan kan ju bli oändlig men det är väl några av mina amatörmissar.

Eftersom @j.erkers tog upp min uppmaning om att hjälpa varandra här på BH med säkerheten så får jag väl bidra lite också. Det har framkommit många bra tips i tråden redan men jag skulle vilja lägga till att lyssna på sig själv. Ibland när man håller på med något och drabbas av känslan att "det här känns inte bra" då är det dags att rätt steg tillbaka och tänka efter en gång till. Det kan vara allt möjligt som ger upphov till denna känsla, att stegen står ostadigt, att verktyget vibrerar mer än vanligt eller något annat. I vilket fall, så ska man inte hantera det med att tänka att "det går nog". Det betyder nämligen att det även finns en stor risk att det nog inte går. Lösningen är istället att avbryta och tänka "hur kan jag göra detta säkrare?".

• Gilla
Modig och 3 till
  • Laddar…
Mina vänner tycker ibland att jag överdriver beträffande säkerhet. Min egen mamma kan efter ett glas faktiskt erkänna att hon tycker jag kör bil som en kärring.

Men jag har varit med om ett antal tillbud genom mina år där vi bland annat tänt eld på en god vän (han klarade sig ok, men hade grava brännskador på en hand som tog lång tid att läka) osv.

Det ni andra kallar "tänk efter före" skulle jag vilja utveckla:

Analysera situationen och ta ett medvetet beslut om du är redo att bära konsekvensen av det värsta scenariot som du kan inbilla dig.

• Gilla
ricebridge
  • Laddar…
En annan grej — som väl iofs redan berörts indirekt — är: Ha inte bråttom. Det brukar också vara en anledning till olyckor, när man har för brått.

Arbeta aldrig på ett tak med presenning... Själv så slet jag ner raket på landet förra året och dåd et var lite skador på träet under så la jag en presenning över utifall det skulle regna. Hade lagt prsenningen på ett sådant sätt att jag helt enkelt inte såg ett litet härligt fall på en meter i ett hörn och backade rakt ut i fallet. Slog höften ordentligt men trillade iaf inte ner från taket, till svärmors stora förtret.

• Wow
  • Gilla
Modig och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
Ja ojoj, det finns ju hur mycket som helst att tänka på.

Men OK, jag kör några.

*Sluta eller ta paus eller något annat smart när, du är trött eller ofokuserad, det har blivit mörkt, när du har blivit hungrig, när humöret är hett, när humöret är moloket nere på botten, när du är stressad.
Alla möjliga sådana här tillfällen är när "Olyckan" passar på och titta fram.

* Underskatta ALDRIG jobb från stege eller höjd, sträck dig inte långt åt sidan för att nå ytterligare en spik/skruv/bräda åt sidan, se alltid till att stegen står bra och stabilt åt alla håll. Underskatta inte heller jobb från låga stegar osv, en stukad fot genom ett "fall" två trappsteg upp dör man inte av, men det lär knappast snabba på projektet heller.

* Använd alltid alla skydden på maskiner och verktyg, tillsammans med skydden på dig själv.

* Sen är det här med att använda maskiner och verktyg på rätt sätt, men det går ju inte att sammanfatta på något sätt, alla maskiner har olika rätta sätt likväl som farliga sätt att hanteras. Man får helt enkelt försöka utbilda sig samt tänka till i förväg, men det är dock inte lätt, ty allt som är dumt är inte speciellt uppenbart varför det är dumt före man gör det.

• Gilla
pyro och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.