Byggahus.se
Hej,

Har ett Z-wave system men även en gammal installation av Nexa 433 MHz i källaren. Det består 5 st halogen 230V, GU10 spottar som styrs/dimmas av en Nexa inbyggnadsdimmer tillsammans med 2 st väggbrytare (trådlösa).

Vill byta till dimbara LED lampor (230V, GU10) och en lämplig Z-wave dimmer för att styra/dimma.
Vilken inbyggnadsdimmer kan vara lämplig för dessa lampor?

Jag har använt både Fibaro och qubino som båda funkar bra till ditt behov.

D
Så bra detta ämnet kom upp, jag har svårt att få klart för mig hur dimning etc fungerar på brytaren. Dvs, idag har jag en återfjädrande med en dosdimmer, om jag då byter dosdimmern mot en Fibaro, hur funkar det för "knappanvändaren"?

Ja man använder en monostabil, dvs återfjädrande

D
leby leby skrev:
Ja man använder en monostabil, dvs återfjädrande
Ok, men blir det dimning som idag eller förprogramerar man bestämda scener som man hoppar mellan med brytaren? Det är detta som är lite oklart för mig.

Som du ser i andra tråden är jag i valet och kvalet mellan en Fibarodimmer eller en Shelly 2 Led, med komplikationen att jag inte kör Shelly i DOmoticz idag, dvs en osäkerhetsfaktor och lite pill för att få detta att funka.

Shelly och domoticz funkar fint tillsammans. Lättast om du använder mqtt.
Både fibaro ocg shelly funkar som "idag". Dvs man håller knappen för dimmning upp eller ned.

D djac skrev:
Ok, men blir det dimning som idag eller förprogramerar man bestämda scener som man hoppar mellan med brytaren? Det är detta som är lite oklart för mig.

Som du ser i andra tråden är jag i valet och kvalet mellan en Fibarodimmer eller en Shelly 2 Led, med komplikationen att jag inte kör Shelly i DOmoticz idag, dvs en osäkerhetsfaktor och lite pill för att få detta att funka.
Shelly2 led är inte för 230v!!!! Du ska köpa den gröna i så fall.

D
leby leby skrev:
Shelly2 led är inte för 230v!!!! Du ska köpa den gröna i så fall.
Inser att jag uttryckte mig bristfälligt, mina val är följande, alla med Domoticz:

1 Fibaro dimmer, lätt eftersom jag redan kör Z-Wave, lite dyrare och om jag bara vill köra tre LED-spots behövs väl en extra barlast

2 Byta befintlig dosdimmer, som krånglar, till Shelly motsvarande

3 Byta trafon till Shelly 2 LED och ta bort fjädern på strömbrytaren, mao blir det av och på på väggen och sen får man dimma i appen eller Apple home via Domoticz

Lutar mot 3an men som sagt min tvekan är om det blir enkelt i Domoticz

D djac skrev:
Inser att jag uttryckte mig bristfälligt, mina val är följande, alla med Domoticz:

1 Fibaro dimmer, lätt eftersom jag redan kör Z-Wave, lite dyrare och om jag bara vill köra tre LED-spots behövs väl en extra barlast

2 Byta befintlig dosdimmer, som krånglar, till Shelly motsvarande

3 Byta trafon till Shelly 2 LED och ta bort fjädern på strömbrytaren, mao blir det av och på på väggen och sen får man dimma i appen eller Apple home via Domoticz

Lutar mot 3an men som sagt min tvekan är om det blir enkelt i Domoticz
Shelly 2 led är inte en driver!!! Det är en rgbw allt 4 kanals vit 12-24V dimmer som kan styras med knapp eller app/api.

D
leby leby skrev:
Shelly 2 led är inte en driver!!! Det är en rgbw allt 4 kanals vit 12-24V dimmer som kan styras med knapp eller app/api.
Nu blir jag förvirrad, som jag läser det kan man koppla sina led spotar efter denna, de publicerar ju bland annat en bild där de kopplar just så?

D djac skrev:
Nu blir jag förvirrad, som jag läser det kan man koppla sina led spotar efter denna, de publicerar ju bland annat en bild där de kopplar just så?
Ja det stämmer men IN är 12 eller 24V. Det går dock att dimma med 230V från monostabilbrytare.

D djac skrev:
Nu måste jag korrigera mig själv!!! Jag pratar om rgbw dimmern och du om dimmer led 2. Du har nog rätt. Jag har aldrig använt dimmern.

D
leby leby skrev:
Nu måste jag korrigera mig själv!!! Jag pratar om rgbw dimmern och du om dimmer led 2. Du har nog rätt. Jag har aldrig använt dimmern.
Tack :)

Ja men jag tycker den verkar smidig, blir ju en komponent mindre. Som sagt så är det mest hur enkelt det blir i Domoticz men nu har jag iaf en fungerande MQTT installerad och det verkar ju vara det hela. Beställt en Dimmer 2 LED så får vi se helt enkelt!

D djac skrev:
Tack :)

Ja men jag tycker den verkar smidig, blir ju en komponent mindre. Som sagt så är det mest hur enkelt det blir i Domoticz men nu har jag iaf en fungerande MQTT installerad och det verkar ju vara det hela. Beställt en Dimmer 2 LED så får vi se helt enkelt!
:) har du även installerst phyton komponenten?
https://github.com/enesbcs/Shelly_MQTT

D
leby leby skrev:
:) har du även installerst phyton komponenten?
[länk]
Python hade jag sedan tidigare, installerade "ShellyMQTT - Domoticz Python Plugin" men ingen ShellyMQTT dyker i HW-listan. Kanske för att jag har Python V3.4.2?

Lite oklart hur jag uppgraderar denna just nu

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.