Hej,
Har ett Z-wave system men även en gammal installation av Nexa 433 MHz i källaren. Det består 5 st halogen 230V, GU10 spottar som styrs/dimmas av en Nexa inbyggnadsdimmer tillsammans med 2 st väggbrytare (trådlösa).
Vill byta till dimbara LED lampor (230V, GU10) och en lämplig Z-wave dimmer för att styra/dimma.
Vilken inbyggnadsdimmer kan vara lämplig för dessa lampor?
Har ett Z-wave system men även en gammal installation av Nexa 433 MHz i källaren. Det består 5 st halogen 230V, GU10 spottar som styrs/dimmas av en Nexa inbyggnadsdimmer tillsammans med 2 st väggbrytare (trådlösa).
Vill byta till dimbara LED lampor (230V, GU10) och en lämplig Z-wave dimmer för att styra/dimma.
Vilken inbyggnadsdimmer kan vara lämplig för dessa lampor?
Så bra detta ämnet kom upp, jag har svårt att få klart för mig hur dimning etc fungerar på brytaren. Dvs, idag har jag en återfjädrande med en dosdimmer, om jag då byter dosdimmern mot en Fibaro, hur funkar det för "knappanvändaren"?
Ok, men blir det dimning som idag eller förprogramerar man bestämda scener som man hoppar mellan med brytaren? Det är detta som är lite oklart för mig.leby skrev:
Som du ser i andra tråden är jag i valet och kvalet mellan en Fibarodimmer eller en Shelly 2 Led, med komplikationen att jag inte kör Shelly i DOmoticz idag, dvs en osäkerhetsfaktor och lite pill för att få detta att funka.
Shelly2 led är inte för 230v!!!! Du ska köpa den gröna i så fall.D djac skrev:Ok, men blir det dimning som idag eller förprogramerar man bestämda scener som man hoppar mellan med brytaren? Det är detta som är lite oklart för mig.
Som du ser i andra tråden är jag i valet och kvalet mellan en Fibarodimmer eller en Shelly 2 Led, med komplikationen att jag inte kör Shelly i DOmoticz idag, dvs en osäkerhetsfaktor och lite pill för att få detta att funka.
Inser att jag uttryckte mig bristfälligt, mina val är följande, alla med Domoticz:leby skrev:
1 Fibaro dimmer, lätt eftersom jag redan kör Z-Wave, lite dyrare och om jag bara vill köra tre LED-spots behövs väl en extra barlast
2 Byta befintlig dosdimmer, som krånglar, till Shelly motsvarande
3 Byta trafon till Shelly 2 LED och ta bort fjädern på strömbrytaren, mao blir det av och på på väggen och sen får man dimma i appen eller Apple home via Domoticz
Lutar mot 3an men som sagt min tvekan är om det blir enkelt i Domoticz
Shelly 2 led är inte en driver!!! Det är en rgbw allt 4 kanals vit 12-24V dimmer som kan styras med knapp eller app/api.D djac skrev:Inser att jag uttryckte mig bristfälligt, mina val är följande, alla med Domoticz:
1 Fibaro dimmer, lätt eftersom jag redan kör Z-Wave, lite dyrare och om jag bara vill köra tre LED-spots behövs väl en extra barlast
2 Byta befintlig dosdimmer, som krånglar, till Shelly motsvarande
3 Byta trafon till Shelly 2 LED och ta bort fjädern på strömbrytaren, mao blir det av och på på väggen och sen får man dimma i appen eller Apple home via Domoticz
Lutar mot 3an men som sagt min tvekan är om det blir enkelt i Domoticz
Tackleby skrev:
Ja men jag tycker den verkar smidig, blir ju en komponent mindre. Som sagt så är det mest hur enkelt det blir i Domoticz men nu har jag iaf en fungerande MQTT installerad och det verkar ju vara det hela. Beställt en Dimmer 2 LED så får vi se helt enkelt!